Antik Çağ’da görülen sembolik/metaforik dilin İslam düşünce tarihinde de sık sık kullanıldığını görmekteyiz. İslam Felsefe Tarihinde sembolik dili kullananlardan biri de hiç kuşkusuz İhvân-ı Safa’dır. İhvân-ı Safa’ya göre din dilinin anlaşılmasında -özellikle avam kesim için- bazı kavram ve batini manaların anlamlı hale gelmesi gerektirilmesi önemlidir. İhvân bu anlamda anlaşılmayan kavramların somutlaştırılarak sembolik dilin kullanmanın zorunlu olduğunu, aksi halde dinde bulunan çoğu kavramın bu kesimler için tam olarak anlaşılamayacağını savunmuştur. İhvân-ı Safa’nın özellikle ontolojik anlamda sembolik dili kullandığı görülmektedir. İhvân-ı Safa metafizik âlemin anlaşılmasının en kolay ve ilk yolunun fizik âlemini anlamak olduğundan yola çıkarak, zahiri manadan batıni manaya geçilerek ontolojiyi sembollerle ifade etmeye çalışmıştır. Ancak, zahiri manadan çıkarılacak her batıni mana doğal olarak faklı yorumların oluşmasına sebebiyet vererek farklı sorunların oluşmasına neden olmuştur. Bizde burada söz konusu sorunları çözmede İhvân-ı Safa’nın izlediği yolu tespit etmek ve bu yolun İslam düşünce dünyasını bir hayli meşgul eden ve hala da etmekte olan bu sorunu çözmede ne denli etkili olduğunu göstermeye çalışacağız.
We see that the symbolic/metaphoric language seen in Antiquity was frequently used in the history of Islamic thought. One of those who use the symbolic language in the history of Islamic philosophy is undoubtedly Ikhwan al-Safa. According to them, some concepts and abundant meanings must be made meaningful in understanding the language of religion, especially for the people. They argued that it is imperative to embody the concepts that are not understood in this sense and to use symbolic language, otherwise, most concepts in religion cannot be fully understood for these segments. It seems that Ikhwan al-Safa uses symbolic language, especially in the ontological sense. They attempted to express the ontology with symbols by moving from the apparent meaning to the aboriginal meaning since it was the easiest and first way to understand the metaphysical realm. However, each abdominal meaning to be removed from the apparent meaning naturally causes different interpretations, causing different problems to occur. Here, we will try to identify the path followed by Ikhwan al-Safa in solving these problems and to show how effective this path is in solving this problem, which still occupies the Islamic world of thought.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 22 |