BibTex RIS Cite

Öğretmenlerin Sosyal Medya Kullanımına İlişkin Görüşleri

Year 2020, Issue: 24, 425 - 448, 01.10.2020

Abstract

Bu çalışmada öğretmenlerin sosyal medya kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden, olgubilim deseni kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Elde edilen veriler analiz edildiğinde katılımcılar sosyal medya kavramına ilişkin algıları; iletişim, paylaşım, kişisel bilgi, sanal bilgi, araç, tehlike, sosyalleşme, dünya, zaman makinası ve hırsız şeklindedir. Ayrıca öğretmenler sosyal medya ve eğitim ilişkisini; katkısı yoktur, muazzam kaynak, eğitim bazlı, aktiflik, faydalıdır, güçlü ilişkiler-sosyallik, çekingenlik, esin kaynağı ve evdeki okul olarak sıraladıkları görülmüştür. Ayrıca öğretmenler sosyal medyanın eğitim alanında daha verimli kullanılmasına yönelik görüşlerini de eğitim alanıyla ilgili paylaşımlar yapmaları gerektiği, eğitim sayfalarını ve gruplarını takip etmeleri gerektiği, iletişim ve bilgi paylaşımında kullanılması gerektiği ve çalışmaların ve yeni gelişmelerin takip edilmesi gerektiği şeklinde sıraladıkları görülmüştür. Sonuç olarak öğretmenlerin sosyal medyayla ilişkileri ve kullanım düzeyleri çeşitlilik göstermektedir.

References

  • Atıcı, B., & Özmen, B. (2011). Blog kullanımının sınıf topluluğu duygu- suna etkisi. 11. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu Proce- ding Book., 2, 1408-1413.
  • Aydın, S. (2012). A review of research on Facebook as an educational environment. Educational Technology Research and Development, 60(6), 1093-1106. doi: 10.1007/ s11423-012- 9260-7
  • Boyd, D. M., Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer Mediated Commu- nication. 13 (1), 210-230
  • Büyükşener, E. (2010) “Türkiye’de Sosyal Ağların Yeri ve Sosyal Med- yaya Bakış” inet-tr’09, ss.19-23.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörleri: M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Dağhan, G., Kibar, P. N., Çetin, N. M., Telli, E., & Akkoyunlu, B. (2015). Öğretmen adaylarının sosyal medya destekli bilimsel ileti- şimi kullanmaları üzerine nitel bir çalışma. Türk Kütüphanecili- ği, 29 (2), 258-274.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F., & Madran, O. (2010). Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımı. XV. Türkiye’de internet konferansı, İstanbul, http://www. inet-tr.org.tr adresinden, 10, 2016.
  • Kara, T. (2013). Sosyal medya endüstrisi. İstanbul: Beta Yayıncılık, 11.
  • Kıcı, D., ve Dilmen, N. E. (2014). Sosyal paylaşim ağlarının işbirlikli öğrenmede kullanımı: bir Facebook uygulaması. Marmara Üniver- sitesi Öneri Dergisi, 11 (41), 343-355.
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İİ BF Dergisi, 7(13), 531-546.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: No- bel Yayın Dağıtım.
  • Mestçi, A. (2007). Türkiye internet raporu 2005. Beykent Üniversitesi Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü.
  • Muslu, G. K., & Bolışık, B. (2009). Çocuk ve Gençlerde İnternet Kulla- nımı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(5), 445-450.
  • Öztürk, M. F., & Talas, M. (2015). Sosyal medya ve eğitim etkileşi- mi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 7(1), 101-120.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörleri: M. Bütün & S.B. Demir.). An- kara: Pegem Akademi.
  • Sarsar, F., Başbay, M., & Başbay, A. (2015). Öğrenme-öğretme sürecin- de sosyal medya kullanımı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 418-431.
  • Şener, G. (2009). Türkiye’de Facebook kullanımı araştırması. XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı, 12-13.
  • Tınmaz, H., (2013). Sosyal Ağ Web Siteleri ve Sosyal Ağların Eğitimde Kullanımı. Kürşat Çağıltay ve Yüksel Göktaş (Ed.) Öğretim Tek- nolojilerinin Temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler (s. 615 - 630). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tiryakioğlu, F. & Erzurum, F., (2011). Bir Eğitim Aracı Olarak Ağların Kullanımı. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey.
  • Vural, Z., & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal med- ya: ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştır- ma. Journal of Yasar University, 5(20), 3348-3382.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, M. ve Olpak, Y. Z. (2014). Facebook’un eğitimde kullanılması: Muhasebe eğitiminde bir uygulama. Ahi Evran Üniversitesi Kırşe- hir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 171-186. İnternet Kaynakları
  • Bayrak. H. (2019). 2019 Türkiye İnternet Kullanım ve Sosyal Medya İstatistikleri. kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ (erişim tarihi: Mart, 2019). https://dijilopedi.com/2019-turkiye-internet http://www.boomsocial.com/Facebook/Ulkeler (erişim tarihi: Mart, 2019). http://www.ebizmba.com/articles/social-networking-websites (eri- şim tarihi: Mart, 2019).

Teachers’ Opinions about Using Social Media

Year 2020, Issue: 24, 425 - 448, 01.10.2020

Abstract

The purpose of this research is to reveal teachers’ opinions about using social media. This research has been conducted by a phenomenological research design. The data has been collected by semi-structured interview technique. After analyzing the collected data, the participants’ perceptions about social media are; communication, sharing, personal-information, virtual-information, vehicle, danger, socialization, world, time-machine, and thief. Furthermore, teachers determine the relationship between social media and education as no contribution, excellent resource, educational based, activity, useful, powerful relationships-sociality, shyness, source of an idea, and home-school. Teachers offer some recommendations to use social media more effectively: education sharing should be increased, education pages and groups should be more followed, social media should be used for the aim of communication and information sharing, and current studies and developments should be followed. Consequently, the researchers have concluded that teachers’ perceptions, relationships with social media, and usage levels vary.

References

  • Atıcı, B., & Özmen, B. (2011). Blog kullanımının sınıf topluluğu duygu- suna etkisi. 11. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu Proce- ding Book., 2, 1408-1413.
  • Aydın, S. (2012). A review of research on Facebook as an educational environment. Educational Technology Research and Development, 60(6), 1093-1106. doi: 10.1007/ s11423-012- 9260-7
  • Boyd, D. M., Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer Mediated Commu- nication. 13 (1), 210-230
  • Büyükşener, E. (2010) “Türkiye’de Sosyal Ağların Yeri ve Sosyal Med- yaya Bakış” inet-tr’09, ss.19-23.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörleri: M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Siyasal Yayın Dağıtım.
  • Dağhan, G., Kibar, P. N., Çetin, N. M., Telli, E., & Akkoyunlu, B. (2015). Öğretmen adaylarının sosyal medya destekli bilimsel ileti- şimi kullanmaları üzerine nitel bir çalışma. Türk Kütüphanecili- ği, 29 (2), 258-274.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F., & Madran, O. (2010). Sosyal ağların eğitim amaçlı kullanımı. XV. Türkiye’de internet konferansı, İstanbul, http://www. inet-tr.org.tr adresinden, 10, 2016.
  • Kara, T. (2013). Sosyal medya endüstrisi. İstanbul: Beta Yayıncılık, 11.
  • Kıcı, D., ve Dilmen, N. E. (2014). Sosyal paylaşim ağlarının işbirlikli öğrenmede kullanımı: bir Facebook uygulaması. Marmara Üniver- sitesi Öneri Dergisi, 11 (41), 343-355.
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İİ BF Dergisi, 7(13), 531-546.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: No- bel Yayın Dağıtım.
  • Mestçi, A. (2007). Türkiye internet raporu 2005. Beykent Üniversitesi Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü.
  • Muslu, G. K., & Bolışık, B. (2009). Çocuk ve Gençlerde İnternet Kulla- nımı. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(5), 445-450.
  • Öztürk, M. F., & Talas, M. (2015). Sosyal medya ve eğitim etkileşi- mi. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 7(1), 101-120.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörleri: M. Bütün & S.B. Demir.). An- kara: Pegem Akademi.
  • Sarsar, F., Başbay, M., & Başbay, A. (2015). Öğrenme-öğretme sürecin- de sosyal medya kullanımı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 418-431.
  • Şener, G. (2009). Türkiye’de Facebook kullanımı araştırması. XIV. Türkiye’de İnternet Konferansı, 12-13.
  • Tınmaz, H., (2013). Sosyal Ağ Web Siteleri ve Sosyal Ağların Eğitimde Kullanımı. Kürşat Çağıltay ve Yüksel Göktaş (Ed.) Öğretim Tek- nolojilerinin Temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler (s. 615 - 630). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tiryakioğlu, F. & Erzurum, F., (2011). Bir Eğitim Aracı Olarak Ağların Kullanımı. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey.
  • Vural, Z., & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal med- ya: ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştır- ma. Journal of Yasar University, 5(20), 3348-3382.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, M. ve Olpak, Y. Z. (2014). Facebook’un eğitimde kullanılması: Muhasebe eğitiminde bir uygulama. Ahi Evran Üniversitesi Kırşe- hir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 171-186. İnternet Kaynakları
  • Bayrak. H. (2019). 2019 Türkiye İnternet Kullanım ve Sosyal Medya İstatistikleri. kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ (erişim tarihi: Mart, 2019). https://dijilopedi.com/2019-turkiye-internet http://www.boomsocial.com/Facebook/Ulkeler (erişim tarihi: Mart, 2019). http://www.ebizmba.com/articles/social-networking-websites (eri- şim tarihi: Mart, 2019).
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Erhan Duran This is me

Adem Bayar This is me

Publication Date October 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 24

Cite

APA Duran, E., & Bayar, A. (2020). Öğretmenlerin Sosyal Medya Kullanımına İlişkin Görüşleri. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(24), 425-448.