Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal medyayı kullanma amaçlarını belirleme ölçeğinin SMKABÖ geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubu 2020 yılında Iğdır üniversitesinde öğrenim gören 175 kadın ve 144 erkek olmak üzere toplam 319 kişiden oluşmaktadır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda, üniversite öğrencilerinin Sosyal Medyayı Kullanma Amaçlarını Belirleme Ölçeği’nin toplam varyansın % 63.27’sini açıklayan 17 madde ve 4 alt boyuttan oluştuğu belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analiz sonucunda, ölçeğin hem dört boyutlu hem de tek boyutlu yapısının geçerli olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerliği analizinde SMKABÖ ile Bergen Sosyal Medya Bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu gözlenmiştir. Güvenirlik analizleri sonucunda iletişim kurma, bilgi edinme, sosyal etkileşim, eğlence ihtiyacı ve ölçeğin tamamı için iç tutarlık kat sayısı sırasıyla .77, .81, .75, .86, .88 olarak saptanmıştır. Sonuç olarak ölçeğin üniversite öğrencilerinin Sosyal Medyayı Kullanma Amaçları Amaçlarını belirlemede kullanılabilecek geçerliği ve güvenirliği olan bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
The aim of this study is to evaluate the reliability and validity of the scale defining the aims of university students while using social media. Working team of the research consists of 319 people -175 women and 144 men- who study at Igdir University in 2020 year. As a result of exploratory factor analysis, it has been defined that the scale defining the aims of university students while using social media consists of 17 items and 4 sub-dimensions explaining %63.27 of total variances. As the result of confirmatory factor analysis, it has been specified that four dimensions and one dimension of the scale is valid. By the scale’s criterion based validity analysis, it has been observed that there is a relationship between teenagers’ social media addiction and the scale defining the aims of university students while using social media. As the result of reliability analysis it has been detected that the parameters of internal consistency are respectively .77, .81, .75, .85, .88 for communication, having information, social interaction, need for entertainment and the whole scale.Finally it can be stated that the scale is a reliable and valid quantification method for defining the aims of university students while using social media.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 25 |