Sosyal medya sahip olduğu özellikler nedeniyle her geçen gün yeni gelişmelere neden olmaktadır. Son olarak geleneksel medya kanallarındaki kurgusal karakterler ile kurulan parasosyal etkileşimin sosyal medya fenomenleri ile de benzer ilişkilerin kuruluyor olması ile yeni bir araştırma alanına konu olmuştur. Marka ve firmalar tarafından yoğun biçimde pazarlama iletişim çalışmalarında yararlanılan sosyal medya fenomenleri takipçileri ile kurulan parasosyal etkileşimler nedeniyle takipçileri üzerinde ki etkilerini daha da arttırmaktadırlar. Bu araştırma ile tüketicilerin sosyal medya fenomenleri ile kurdukları parasosyal etkileşimin online satın alma davranışlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda sosyal medya ünlülerini takip eden 234 sosyal medya kullanıcısından elde edilen verilerin analizi için açıklayıcı faktör analizi, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi ANOVA ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda parasosyal etkileşimin online alışveriş davranışlarından avantaj boyutu üzerinde anlamlı bir etkisi bulunurken, dezavantaj boyutu üzerinde anlamlı bir etkisi tespit edilememiştir. Ayrıca gelir ve meslek gruplarına göre online alışveriş tutumunun farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
Social media causes new developments every day due to its features. Finally, it has been the subject of a new research area with the establishment of similar relations with the social media phenomena of monetary interaction with fictional characters in traditional media channels. Social media phenomena, which are used extensively in marketing and communication activities by brands and companies, increase their influence on their followers due to the monetary interactions with their followers. With this research, it was aimed to investigate the effect of monetary interaction of consumers with social media phenomena on online buying behavior. For this purpose, explanatory factor analysis, independent sample t test, one way variance analysis ANOVA and multiple regression analysis were used to analyze the data obtained from 234 social media users following social media celebrities. As a result of the research, while there was a significant effect on the advantage dimension of online shopping behaviors, monetary interaction had no significant effect on the dimension of disadvantage. In addition, it is concluded that the online shopping attitude differs according to income and profession groups.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 25 |