Bir ülkenin sporda başarılı olması eğitim, bilim ve teknolojik gelişmelerin yanında toplumun gelişmişliği ve izlenen politikalarla da ilişkilidir. Bu nedenle ülkeler spora daha fazla eğilerek sporda başarılı olmak için gerekli tedbirleri almalıdır. Türkiye’nin okul sporları bakımından mevcut halini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada, 2017-2018 eğitim öğretim yılına ait verilerden elde edilen değişkenler kullanılarak, çok değişkenli istatistiksel analiz tekniklerinden olan kümeleme analizi ile Türkiye’deki illerin incelenmesi amaçlanmaktadır. En uygun kümeleme sonucunun elde edilebilmesi için hem hiyerarşik hem de hiyerarşik olmayan kümeleme yöntemi kullanılmıştır. Ward’s tekniği ile küme sayısı üç olarak belirlenmiş, k-ortalamalar yöntemi de üç kümeye göre uygulanmış ve sonuçlar tartışılmıştır.
The success of a country in sport is related to education, science and technological developments, as well as the development of society and the policies pursued. For this reason, countries should take the necessary measures to succeed in sports by more focus on sports. In this study, which aims to establish the current state of Turkey in terms of school sports, it is aimed to examine the provinces in Turkey by using variables obtained from data from the 2017-2018 academic year, with clustering analysis, which is one of the multivarially statistical analysis techniques. Both hierarchical and non-hierarchical clustering method is used to achieve the optimal clustering result. Ward's technique determined the number of clusters as three, the k-means method was applied according to three sets and the results were discussed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 26 |