Research Article
BibTex RIS Cite

A Poet Formed Into Colors With His Poems Özdemir Asaf

Year 2022, Issue: 30, 208 - 221, 31.05.2022
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1074301

Abstract

The concept of color is used in many branches of art. Literature is one of these branches of art. Due to its descriptive feature, the concept of color is more common in the field of literature and especially in the genre of poetry. Özdemir Asaf is one of our important poets who left his mark on the Republic Period with his pure poetry examples and stood out with the color elements he used in his poems. It is noteworthy that the signifier dominates the signified through colors in his poems. In this respect, the use of color in Asaf's poems is unusual. In fact, Özdemir Asaf's use of color is so advanced that it can even be claimed that color manifesto is made in his poems. In Asaf's world of poetry, it is often seen that colors gain new meanings apart from their known meanings. Rather, he poetically explains in which meanings and where colors will be used. In this study, we will try to examine the use of color and the color manifesto that Özdemir Asaf uses in his poems. We divided our work into two parts. In the first part, we evaluated Özdemir Asaf's poems published while he was alive. In the second part, we focused on his poems published after his death. We have confirmed that the poet, who forms colors into his poems, draws a concrete and abstract rainbow in his poems.

References

  • Asaf, Ö. (2019). Çiçek Senfonisi. (21. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Asaf, Ö. (2020a). Kırılmadık Bir Şey Kalmadı. (12. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Asaf, Ö. (2020b). Benden Sonra Mutluluk. (15. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Asiltürk, B. (2014). Hilesiz Terazi. (3. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Causse, J. G. (2019). Renklerin Şaşırtıcı Gücü. (1. Baskı). (H. C. Utku, Çev.). Pegasus Yayınları.
  • Eagleton, T. (2015). Şiir Nasıl Okunur? (1. Baskı) (K. Genç, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Goethe, J. W. (2020). Renk Öğretisi. (2. Baskı) (İ. Aka, Çev.). Kırmızı Yayınları.
  • Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden 12.10.2021 tarihinde alınmıştır.
  • İnce, Ö. (2011). Şiir ve Gerçeklik. (4. Baskı) .İmge Kitabevi Yayınları.
  • Kaplan, M. (2006). Şiir Tahlilleri 2. (15. Baskı). Dergâh Yayınları.
  • Şahinler, N. (2010). Siyah ve Yeşil Kur’an’da Renk Sembolizmi. (3. Baskı). İnsan Yayınları.

Şiirleriyle Renklere Bürünmüş Bir Şair Özdemir Asaf

Year 2022, Issue: 30, 208 - 221, 31.05.2022
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1074301

Abstract

Renk kavramı birçok sanat dalında kullanılır. Edebiyat da bu sanat dallarından biridir. Betimleyici özelliğinden dolayı renk kavramına, edebiyat sahasında ve özellikle de şiir türünde daha sık rastlanır. Özdemir Asaf da, yazdığı saf şiir örnekleriyle Cumhuriyet Dönemi’ne damga vuran ve şiirlerinde kullandığı renk unsurlarıyla öne çıkan önemli şairlerimizdendir. Onun şiirlerinde, gösterenin, renkler aracılığıyla gösterilen üzerinde ağır bastığı dikkat çeker. Bu yönüyle Asaf’ın şiirlerindeki renk kullanımı olağan dışıdır. Hatta Özdemir Asaf’ın renk kullanımı o kadar ileri seviyelerdedir ki, onun şiirlerinde renk manifestosu yapıldığı bile iddia edilebilir. Asaf’ın şiir dünyasında renklerin bilinen anlamları dışında yeni anlamlar kazandığı da sıklıkla görülür. O daha çok, renklerin hangi anlamlarda ve nerelerde kullanılacağını şiirsel olarak açıklar. Biz de bu çalışmamızda Özdemir Asaf’ın şiirlerinde kullandığı renk kullanımını ve renk manifestosunu irdelemeye çalışacağız. Çalışmamızı iki bölüme ayırdık. Birinci bölümde Özdemir Asaf’ın hayattayken yayımlanan şiirlerini değerlendirdik. İkinci bölümde ise onun ölümünden sonra yayımlanan şiirleri üzerinde durduk. Şiirlerini renklere büründüren şairin, şiirlerinde adeta somut ve soyut bir gökkuşağı çizdiğini tespit ettik.

References

  • Asaf, Ö. (2019). Çiçek Senfonisi. (21. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Asaf, Ö. (2020a). Kırılmadık Bir Şey Kalmadı. (12. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Asaf, Ö. (2020b). Benden Sonra Mutluluk. (15. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Asiltürk, B. (2014). Hilesiz Terazi. (3. Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Causse, J. G. (2019). Renklerin Şaşırtıcı Gücü. (1. Baskı). (H. C. Utku, Çev.). Pegasus Yayınları.
  • Eagleton, T. (2015). Şiir Nasıl Okunur? (1. Baskı) (K. Genç, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Goethe, J. W. (2020). Renk Öğretisi. (2. Baskı) (İ. Aka, Çev.). Kırmızı Yayınları.
  • Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ adresinden 12.10.2021 tarihinde alınmıştır.
  • İnce, Ö. (2011). Şiir ve Gerçeklik. (4. Baskı) .İmge Kitabevi Yayınları.
  • Kaplan, M. (2006). Şiir Tahlilleri 2. (15. Baskı). Dergâh Yayınları.
  • Şahinler, N. (2010). Siyah ve Yeşil Kur’an’da Renk Sembolizmi. (3. Baskı). İnsan Yayınları.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Kemal Timur 0000-0002-3116-7087

Lokman Sarı 0000-0002-2697-6728

Publication Date May 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 30

Cite

APA Timur, K., & Sarı, L. (2022). Şiirleriyle Renklere Bürünmüş Bir Şair Özdemir Asaf. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(30), 208-221. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1074301