Araştırmada Ankara Üniversitesi TÖMER ile Maarif Vakfı tarafından hazırlanan Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Programları incelenerek programların kazanım yönünden benzer ve farklı yönleri üzerinde durulmuştur. Nitel araştırma desenlerinden doküman incelemesinin kullanıldığı araştırmada Ankara TÖMER tarafından hazırlanan programdaki 316 kazanımın 69’unun dinleme becerisi, 45’inin sözlü anlatım becerisi, 54’ünün karşılıklı konuşma becerisi, 90’ının okuma anlama becerisi, 58’inin yazılı anlatım becerisiyle; Maarif Vakfı’nca hazırlanan programdaki 1315 kazanımın 264’ünün dinleme/izleme becerisi, 210’unun sözlü etkileşim becerisi, 222’sinin sözlü üretim becerisi, 302’sinin okuma becerisi, 317’sinin yazma becerisiyle ilişkilendirildiği görülmüştür. Kazanımlardaki en fazla ortaklığın dinlemeyle ilgili olduğu, dinlemeyi takiben sırasıyla sözlü etkileşim ve sözlü üretim, okuma ve yazmanın takip ettiği; iki programda toplamda 61 kazanımın ortak olduğu görülmüştür. Dinleme özelindeki ortak kazanımların yönerge ve yönlendirmelere uyma, soru ifadelerini kullanma, günlük yaşamla ilgili becerileri geliştirme, söz varlığını zenginleştirme, farklı ortamlarda sunulan içerikleri takip etme becerileri; sözlü anlatım ve karşılıklı konuşma ile sözlü etkileşim ve sözlü üretimle ilgili ortak kazanımların kalıp ifadeleri kullanma, kendini ifade etme, farklı içeriklerde konuşmalar hazırlama becerileri; okumayla ilgili ortak kazanımların medya iletilerini okuma, farklı metin türleri ile aktarılan bilgileri anlama, günlük yaşamı kolaylaştırmaya dönük iletileri kavrama becerileri; yazmayla ilgili ortak kazanımların duygu ve düşünceleri aktarma, farklı içeriklerde metin hazırlama üzerine olduğu anlaşılmıştır.
In the study, the Teaching Turkish as a Foreign Language Programs prepared by Ankara University TÖMER and Maarif Foundation were examined and the similarities and differences of the programs in terms of learning outcomes were emphasized. In the study in which document analysis, one of the qualitative research designs, was used, 69 of the 316 objectives in the program prepared by Ankara TÖMER were related to listening skills, 45 to oral expression skills, 54 to conversational speaking skills, 90 to reading comprehension skills, 58 to written expression skills; In the program prepared by the Maarif Foundation, 264 of the 1315 objectives were associated with listening/watching skills, 210 with oral interaction skills, 222 with oral production skills, 302 with reading skills, and 317 with writing skills. It was observed that the most common outcomes were related to listening, followed by oral interaction and oral production, reading and writing, respectively, and that a total of 61 outcomes were common in the two programs. The common learning outcomes related to listening are the skills of following instructions and directions, using question expressions, developing skills related to daily life, enriching vocabulary, and following the content presented in different environments; the common learning outcomes related to oral expression and conversation, oral interaction and oral production are the skills of using stereotypes, expressing oneself, and preparing speeches with different content; common learning outcomes related to reading are reading media messages, understanding the information conveyed through different text types, and comprehending messages to facilitate daily life; common learning outcomes related to writing are conveying feelings and thoughts, and preparing texts in different contents.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 33 |