The transformation of literature into one of the mass communication channels as an outcome of the modern process in the XXI. century paves the way for the birth of mass literature, which is an extremely different type of literature. Detective prose occupies an important place among the genres of mass literature, which is known as “trivial”, “stereotyped (formula)”, “Paraliterature”, “popular literature” in Western literary science. Detective literature, whose ancestor in world literature is the American writer E. A. Poe, gained its most lively momentum in the Russian literature in the XX. century. Russian detective works, whose writers were generally men, became widespread among women writers as of the second half of the era. Aleksandra Marinina, who quickly made a name for herself with the detective heroines she brought to the Russian modern literature, is largely distinguished from the writers of the period by not only entertaining the Russian reader with her adventure-themed works, but also making them think. As a matter of fact, in this study, Aleksandra Marinina’s long story, who was deemed worthy of major Russian literature awards and whose works are at the top of the best-seller lists, The Name of the Victim: No One, which sheds light on XXI. century Russian society through a tragic window, will be examined. In this work, in which modernization has turned into a problem, Marinina’s pursuit of criminals at the borders of society will be revealed by using the detective prose genre from mass literature, and the elements of crime, criminal and victim will be analyzed with an analytical interpretation from different perspectives.
XXI. yüzyılda modern sürecin çıktısı olarak edebiyatın kitle iletişim kanallarından birine dönüşmesi, son derece farklı bir yazın türü olan kitle edebiyatının doğuşuna zemin hazırlar. Batı edebiyat biliminde “önemsiz”, “kalıplaşmış (formül)”, “paraliteratüre”, “popüler edebiyat” şeklinde geçen kitle edebiyatının türleri arasında dedektif nesri önemli bir yere sahiptir. Dünya edebiyatındaki atasının Amerikalı yazar E. A. Poe’nun olduğu dedektif edebiyat, en canlı ivmesini XX. yüzyıl Rus edebiyatında kazanır. Yükselişe geçtiği dönemde genellikle yazarlarının erkekler olduğu Rus dedektif eserleri çağın ikinci yarısından itibaren kadın yazarlar arasında da önemli ölçüde yaygınlaşır. Rus modern edebiyatına kazandırdığı dedektif kadın kahramanlarıyla adını hızla duyuran Aleksandra Marinina, çağdaş okuru maceralı temalı eserleriyle eğlendirmesinin yanı sıra düşündürmesiyle de dönem yazarlarından büyük ölçüde ayırt edilir. Nitekim bu çalışmada büyük Rus edebiyat ödüllerine layık görülen ve eserleri en çok satanlar listelerinde üst sıralarda yer alan Aleksandra Marinina’nın, XXI. yüzyıl Rus toplumuna trajik bir pencereden ışık tutan Kurbanın Adı: Hiç Kimse adlı uzun öyküsü incelenecektir. Modernleşmenin bir sorunsala dönüştüğü bu eserinde Marinina’nın kitle edebiyatından dedektif nesir türünü kullanarak toplumun sınırlarında suçluların izini sürüşü gözler önüne serilecek olup suç, suçlu ve kurban kavramları analitik bir yorumla farklı bakış açılarından çözümlenecektir.
Teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 33 |