Research Article
BibTex RIS Cite

Kemalettin Tuğcu’nun Çocuk Romanlarında Rol Model Karakterler ve Erdemler Eğitimi

Year 2023, Issue: 34, 303 - 333, 27.10.2023
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1312596

Abstract

Çocukların erdemli bireyler olarak yetişmesinde hikaye edici metinlerin büyük önemi vardır. Teknoloji bağımlılığın hızla arttığı değerlerin hızla yozlaştığı modern çağda erdemleri telkin eden hikaye edici metinlerin de önemi artmaktadır. Bu konuda çocuklara rol model olacak ve erdemler üzerine kurgulanan romanların belirmemesi gerekmektedir. Kemalettin Tuğcu’nun çocuk romanları erdemler ve rol model karakterler bakımdan değerlendirilecek niteliktedir. Bu çalışmada Kemalettin Tuğcu’nun çocuk romanları rol model ve erdemler bağlamında incelenmektedir. Çalışmada elde edilen bulgular 2019 Türkçe Öğretim Programı’ndaki erdemler temasıyla ilişkilendirilmektedir. Çalışmanın temel amacı Kemalettin Tuğcu’nun romanlarını Türkçe eğitimine ve çocukların karakter gelişimine bakan yönüyle değerlendirmektir. Çalışma dört ana bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın giriş bölümünde araştırmanın amacı, önemi, yöntemi, problem durumu, kapsam ve sınırlılıkları hakkında bilgi verilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde rol model ve karakter eğitimi kavramları tanımlanarak bu kavramların edebî eserlerle ilişkisi değerlendirilmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde elde edilen veriler değerlendirilmektedir. Çalışmanın sonuç ve öneriler bölümünde ise incelenen romanların Türkçe eğitimine bakan yönü ortaya konulmuştur. Yapılan değerlendirme sonucuna göre Kemalettin Tuğcu’nun romanlarının Türkçe eğitimine uygun olduğu görülmüştür.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

teşekkür ederim

References

  • Akalın, Ş. H. vd. (2011). Türkçe sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Alver, M. ve Kesicioğlu, Oğuz S. (2019). Karakter ve değer eğitimi yaklaşımları ve uygulamaları. Kağan, M. ve Yılmaz, N. (Ed.). Karakter ve değer eğitimi içinde (ss. 155-174). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Arıcan, E. (2006). Kemalettin Tuğcu romanlarında çocuk temsilleri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Arlı, Melike S. (2005). Kemalettin Tuğcu romanları: özgün bir popüler edebiyat türü. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi.
  • Ayverdi, İ. (2010). Misalli büyük Türkçe sözlük. İstanbul: Kubbealtı Lugatı.
  • Bozkurt, Y. (2018). Genç erişkinlerde pozitif ve negatif rol modellerin beş büyük kişilik faktörü kapsamında incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Carr, A. (2015). Positive psychology: The science of happiness and human strengths. Routledge.
  • Çelik, K. (2021). Kemalettin Tuğcu'nun romanlarında Rol Model Karakterler ve Erdemler [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Siirt Üniversitesi.
  • Çolak, E. (2019). Kemalettin Tuğcu'nun romanlarında zaman. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Çorapçı, N. (2019). Bir çocuk edebiyatı yazarı olarak Kemalettin Tuğcu: hayatı, sanatı ve çocuk romanları üzerine bir inceleme. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Demirel, S. , Geçen, M. A. , Seven S. , Tozlu, N ve Uludağ, M. A. (2011). Edebî metinlerle çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ekşi, H. & Ersoy, F. (2020). Karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen. Ekşi, H. ve Katılmış, A. (Ed.). Karakter ve değerler eğitimi içinde (ss.143-178). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ekşi, H. & Katılmış, A. (2020). Kavramsal çerçeve: temel kavramlar. Ekşi, H. ve Katılmış, A. (Ed.). Karakter ve değerler eğitimi, içinde (ss. 1-25). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erdoğan, F. (2018). “Kimsesiz Çocukların Kimsesiz Yazarı”. Şirin, M. R. (Ed.), Kemalettin Tuğcu: Çocuklara Okumayı Sevdiren Yazar. Kültür ve Turizm Bakanlığı Anma ve Armağan Kitapları Dizisi 51, (ss. 223-229) içinde. İstanbul: İmak Ofset Basım Yayın.
  • Ergen, G. (2019). “Erdemli Bir Kişilik Geliştirme Süreci Olarak Eğitim Sürecinin Temel Yapı Taşları: Sevgi, Saygı, Güven”. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 13(29), 480-510.
  • Ersanlı, E. (2007). Çocuğun davranışlarının biçimlenmesinde rol model davranışların etkisi. A.Solak (Ed.). Okullarda şiddet ve çocuk suçluluğu içinde (ss.321-327). Ankara: Hegem Yayınları.
  • Güney, N. (2007). Kemalettin Tuğcu'nun elli romanında ölüm ve şiddet konusunun incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Güven, Ahmet Z. ve Ulusoy, F. (2020). “Türkçe Eğitiminde Değerler Aktarımı”. Güven, A. Z. (Ed.), Türkçe Eğitimine Genel Bir Bakış. (ss. 297-341) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güven, G. (2007). Charles Dickens ve Kemalettin Tuğcu'nun eserlerinde toplum eleştirisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Hökelekli, H. (2013). Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi. (2. Baskı). Ankara: Timaş Yayınları.
  • Karataş, E. (2014). Çocuk edebiyatında karakter kavramı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 33. 60-79.
  • Karatay, H. (2011). Karakter eğitiminde edebî eserlerin kullanılması. Journal of Turkish Studie. 6. 1.1439-1454.
  • Karatay, H. (2020). Çocuk edebiyatı metinlerinde bulunması gereken özellikler. Şimşek T. (Ed.), Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı içinde (ss. 79-127). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kasa, B. (2015). “İlkokul Döneminde Değerlerin Kapsamı”. Yağan Güder, S. (Ed.), Okul Öncesi ve İlkokul Döneminde Değerler Eğitimi, (ss. 109-120) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kılınç, Fatma E. (2015). “Okul Öncesi Dönemde Değerlerin Kapsamı”. Yağan Güder, S. (Ed.), Okul Öncesi ve İlkokul Döneminde Değerler Eğitimi, (ss. 21-35) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kürkçüoğlu, B. Ü. (2010), 0-6 yaş arası çocukların temel gelişimsel özellikleri:bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Linley, P. A., Maltby, J., Wood, A. M., Joseph, S., Harrington, S., Peterson, C., ... & Seligman, M. E. (2007). Character strengths in the United Kingdom: The VIA inventory of strengths. Personality and individual differences, 43.2. 341-351.
  • Nacar, B. (2008). Çocuk hikâyelerinde din eğitimi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Pelenk, A. (2010). Güven Kavramı: Sivil Toplum Örgütleri, Medya, Hükümet ve Ticari Kuruluşlara Yönelik Ampirik Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Peterson, C. & Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). Oxford UniversityPress.
  • Oruç, B. (2019). Kemalettin Tuğcu'nun hikâyelerinde söz varlığı. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Özmen, S. (2016). Çocuk Hikâyelerindeki Kahramanların Çocuklara Rol-Model Olma Durumları. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sever, S. (2019). Çocuk ve edebiyat. Ankara: Tudem Yayınları.
  • Şimşek, Ş. (2005). Kemalettin Tuğcu'nun hayatı ve 50 romanından hareketle çocuk edebiyatımızdaki yeri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Şimşek, Ş. (2015). Kemalettin Tuğcu’nun romanlarında değerler eğitimi, International Journal of Humanities and Education, 1.1. 79-104.
  • Türk Dil Kurumu, (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ural, S. (2014). Çocuk edebiyatı yapıtlarındaki yaşam gerçekliği. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı. 107.756. 637-641.
  • Uzuner Yurt, S. (2011). Çocuk Yayınları. Şimşek, T. (Ed.), Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı içinde (ss. 69-78). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Yalanız, T. (2013). Kemalettin Tuğcu’nun eserlerinde kurgu ve gerçeklik. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fatih Üniversitesi.
  • Yavuzer, H. (2001). Doğum öncesinden ergenlik sonuna çocuk psikolojisi. İstanbul:Remzi Kitabevi.

Role Model Characters and Virtues Education in Kemalettin Tuğcu's Children's Novels

Year 2023, Issue: 34, 303 - 333, 27.10.2023
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1312596

Abstract

Narrative texts have a great importance in raising children as virtuous individuals. In the modern age, where technology addiction is rapidly increasing and values are rapidly corrupting, the importance of narrative texts that inculcate virtues is also increasing. In this regard, novels that will be role models for children and that are based on virtues should not appear. Kemalettin Tuğcu's children's novels are qualified to be evaluated in terms of virtues and role model characters. In this study, Kemalettin Tuğcu's children's novels are examined in the context of role models. The findings obtained in the study are associated with the theme of virtues in the 2019 Turkish Curriculum. The main purpose of the study is to evaluate Kemalettin Tuğcu's novels in terms of Turkish education and character development of children. The study consists of four main parts. In the introduction part of the study, information is given about the purpose and importance of the research, the problem situation, scope and limitations. In the second part of the study, the concepts of role model and character education were defined and their relationship with literary works was evaluated. In the third part of the study, the data obtained are evaluated. In the conclusion and suggestions section of the study, the aspect of the examined novels regarding Turkish education has been revealed. According to the results of the evaluation, it has been seen that Kemalettin Tuğcu's novels are suitable for Turkish education.

Project Number

yok

References

  • Akalın, Ş. H. vd. (2011). Türkçe sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Alver, M. ve Kesicioğlu, Oğuz S. (2019). Karakter ve değer eğitimi yaklaşımları ve uygulamaları. Kağan, M. ve Yılmaz, N. (Ed.). Karakter ve değer eğitimi içinde (ss. 155-174). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Arıcan, E. (2006). Kemalettin Tuğcu romanlarında çocuk temsilleri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Arlı, Melike S. (2005). Kemalettin Tuğcu romanları: özgün bir popüler edebiyat türü. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi.
  • Ayverdi, İ. (2010). Misalli büyük Türkçe sözlük. İstanbul: Kubbealtı Lugatı.
  • Bozkurt, Y. (2018). Genç erişkinlerde pozitif ve negatif rol modellerin beş büyük kişilik faktörü kapsamında incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
  • Carr, A. (2015). Positive psychology: The science of happiness and human strengths. Routledge.
  • Çelik, K. (2021). Kemalettin Tuğcu'nun romanlarında Rol Model Karakterler ve Erdemler [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Siirt Üniversitesi.
  • Çolak, E. (2019). Kemalettin Tuğcu'nun romanlarında zaman. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Çorapçı, N. (2019). Bir çocuk edebiyatı yazarı olarak Kemalettin Tuğcu: hayatı, sanatı ve çocuk romanları üzerine bir inceleme. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Demirel, S. , Geçen, M. A. , Seven S. , Tozlu, N ve Uludağ, M. A. (2011). Edebî metinlerle çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ekşi, H. & Ersoy, F. (2020). Karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen. Ekşi, H. ve Katılmış, A. (Ed.). Karakter ve değerler eğitimi içinde (ss.143-178). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ekşi, H. & Katılmış, A. (2020). Kavramsal çerçeve: temel kavramlar. Ekşi, H. ve Katılmış, A. (Ed.). Karakter ve değerler eğitimi, içinde (ss. 1-25). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Erdoğan, F. (2018). “Kimsesiz Çocukların Kimsesiz Yazarı”. Şirin, M. R. (Ed.), Kemalettin Tuğcu: Çocuklara Okumayı Sevdiren Yazar. Kültür ve Turizm Bakanlığı Anma ve Armağan Kitapları Dizisi 51, (ss. 223-229) içinde. İstanbul: İmak Ofset Basım Yayın.
  • Ergen, G. (2019). “Erdemli Bir Kişilik Geliştirme Süreci Olarak Eğitim Sürecinin Temel Yapı Taşları: Sevgi, Saygı, Güven”. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi. 13(29), 480-510.
  • Ersanlı, E. (2007). Çocuğun davranışlarının biçimlenmesinde rol model davranışların etkisi. A.Solak (Ed.). Okullarda şiddet ve çocuk suçluluğu içinde (ss.321-327). Ankara: Hegem Yayınları.
  • Güney, N. (2007). Kemalettin Tuğcu'nun elli romanında ölüm ve şiddet konusunun incelenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Güven, Ahmet Z. ve Ulusoy, F. (2020). “Türkçe Eğitiminde Değerler Aktarımı”. Güven, A. Z. (Ed.), Türkçe Eğitimine Genel Bir Bakış. (ss. 297-341) içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güven, G. (2007). Charles Dickens ve Kemalettin Tuğcu'nun eserlerinde toplum eleştirisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Hökelekli, H. (2013). Ailede, Okulda, Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi. (2. Baskı). Ankara: Timaş Yayınları.
  • Karataş, E. (2014). Çocuk edebiyatında karakter kavramı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 33. 60-79.
  • Karatay, H. (2011). Karakter eğitiminde edebî eserlerin kullanılması. Journal of Turkish Studie. 6. 1.1439-1454.
  • Karatay, H. (2020). Çocuk edebiyatı metinlerinde bulunması gereken özellikler. Şimşek T. (Ed.), Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı içinde (ss. 79-127). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kasa, B. (2015). “İlkokul Döneminde Değerlerin Kapsamı”. Yağan Güder, S. (Ed.), Okul Öncesi ve İlkokul Döneminde Değerler Eğitimi, (ss. 109-120) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kılınç, Fatma E. (2015). “Okul Öncesi Dönemde Değerlerin Kapsamı”. Yağan Güder, S. (Ed.), Okul Öncesi ve İlkokul Döneminde Değerler Eğitimi, (ss. 21-35) içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kürkçüoğlu, B. Ü. (2010), 0-6 yaş arası çocukların temel gelişimsel özellikleri:bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Linley, P. A., Maltby, J., Wood, A. M., Joseph, S., Harrington, S., Peterson, C., ... & Seligman, M. E. (2007). Character strengths in the United Kingdom: The VIA inventory of strengths. Personality and individual differences, 43.2. 341-351.
  • Nacar, B. (2008). Çocuk hikâyelerinde din eğitimi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Pelenk, A. (2010). Güven Kavramı: Sivil Toplum Örgütleri, Medya, Hükümet ve Ticari Kuruluşlara Yönelik Ampirik Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Peterson, C. & Seligman, M. E. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification (Vol. 1). Oxford UniversityPress.
  • Oruç, B. (2019). Kemalettin Tuğcu'nun hikâyelerinde söz varlığı. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Özmen, S. (2016). Çocuk Hikâyelerindeki Kahramanların Çocuklara Rol-Model Olma Durumları. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sever, S. (2019). Çocuk ve edebiyat. Ankara: Tudem Yayınları.
  • Şimşek, Ş. (2005). Kemalettin Tuğcu'nun hayatı ve 50 romanından hareketle çocuk edebiyatımızdaki yeri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Şimşek, Ş. (2015). Kemalettin Tuğcu’nun romanlarında değerler eğitimi, International Journal of Humanities and Education, 1.1. 79-104.
  • Türk Dil Kurumu, (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ural, S. (2014). Çocuk edebiyatı yapıtlarındaki yaşam gerçekliği. Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı. 107.756. 637-641.
  • Uzuner Yurt, S. (2011). Çocuk Yayınları. Şimşek, T. (Ed.), Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı içinde (ss. 69-78). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Yalanız, T. (2013). Kemalettin Tuğcu’nun eserlerinde kurgu ve gerçeklik. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fatih Üniversitesi.
  • Yavuzer, H. (2001). Doğum öncesinden ergenlik sonuna çocuk psikolojisi. İstanbul:Remzi Kitabevi.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Modern Turkish Literature in Turkiye Field
Journal Section Research Article
Authors

Kübra Çelik 0000-0002-9138-0912

M. Halil Sağlam 0000-0001-7557-7021

Project Number yok
Publication Date October 27, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 34

Cite

APA Çelik, K., & Sağlam, M. H. (2023). Kemalettin Tuğcu’nun Çocuk Romanlarında Rol Model Karakterler ve Erdemler Eğitimi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(34), 303-333. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1312596