Bu yazıda genç-istihdam-vatandaşlık ilişkisi üzerinde durulacaktır. Statüsü net olmayan bir grup olarak gençlerin vatandaş ve yetişkin olabilme koşulları, ücretli iş ile ilişkilendirilerek ele alınacaktır. Çalışmada gençlerin vatandaş sayılabilme koşulları, iş ve işsizlik durumları üzerinden incelenecektir. Vatandaş olabilmek/sayılabilmek için ücretli işe sahip olmanın önemine odaklanılacaktır. Ardından işsiz gençlerin deneyimlerinin yol açtığı iki temel sonuçtan yola çıkarak bu deneyim içinden vatandaşlık öğrenme sürecine ve vatandaş olabilme koşullarına dair görüşler sunulacaktır. Yazıda genç insanın vatandaşlığı öğrenebilmesi hak ve sorumluluklar temelinde bir ilişki kurabilmesi için haklara gereksinim duyduğu ve bu haklardan en önemli olanın da “çalışma hakkı” olduğu kabulü vardır
This study focuses on the relationship between the concepts of youth, employment and citizenship. The conditions of becoming a citizen and adult for young persons as a group having an ambiguous status will be discussed in connection with paid work. The study will also focus on the importance of having paid job, which is a prerequisite for becoming a citizen or being considered as a citizen. Then, two significant outcomes of experiences of unemployed youth as unemployed individuals -early/quick adulthood and postponed/late adulthood- will be presented. Basic argument of this paper is that young people are in need of civil, social and political rights for learning how to be a citizen in order to establish a relationship on the basis of the rights and responsibilies. The right to access paid work is argued to be the most important right for learning citizenship by the young people
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 26 |