Bu çalışma,“Franchising
Uygulamasının Başarısını Etkileyen Faktörler: Mersin İlinde Bir Araştırma”
başlıklı yüksek lisans tezinin bir özeti olarak hazırlanmıştır (Kurt, 2016).
Çalışmanın amacı, stratejik işbirliği türlerinden franchising sistemini ve
sistemin başarısını etkileyen faktörleri incelemektir. Stratejik işbirlikleri,
işletmelerin birlikte hareket etmek suretiyle rekabetle baş edebilmelerinin
aracıdır ve çoğu sektör için artık gereklilik halini almıştır. Günümüz iş
hayatında bu yöntemlerin en sık ve yaygın uygulanan şekli franchise
anlaşmalarıdır ve bu sebeple araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Çalışmanın
birinci bölümünde stratejik işbirlikleri, ikinci bölümünde franchising sistemi
ile ilgili literatür incelenmiş, üçüncü bölümde yapılan
literatür araştırması sonucunda başarıyı etkilediği düşünülen; eğitim,
uzmanlık, finansal destek, denetim/kontrol ve motivasyon/iş memnuniyeti
faktörlerinin ve alt boyutlarının franchising sisteminin başarısını ne derece
etkileyebileceği yapılan analizlerle tespit edilmeye çalışılmıştır.
Araştırmanın evrenini 2015 yılı kasım ayında Mersin ilinde faaliyet gösteren
çeşitli sektörlerden (giyim, gıda, eğitim) toplam 44 franchise alıcısı
oluşturmaktadır. Katılımcılara 25 sorudan oluşan bir anket yöneltilmiş,
cevapların değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler, güvenirlilik
analizi, frekans analizi, t-testi, anova (varyans analizi) istatistik
yöntemleri kullanılmıştır. Bulgulara göre, franchisinglerin başarı ve
etkinliğinin arttırılmasında eğitim, deneyim ve finansal koşulların asıl
faktörler olduğu, motivasyonun destekleyici faktör olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 2, 2020 |
Acceptance Date | January 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 11 |