Bu araştırma, ilkokul hayat bilgisi dersi öğretim programlarında çevre ile ilgili kavramların neler olduğu ve çevre kavramının programlardaki kazanımlarda değişim ve gelişimini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada 2009, 2015, 2017 ve 2018 Hayat bilgisi dersi öğretim programlarındaki çevre kavramları ve bu kavramın kazanımlardaki değişim ve gelişimini incelemek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında 2009 programında genel olarak okul, sınıf, arkadaş, aile, kaynakların kullanımı, temizlik, canlılar, doğa olayları, yaşanılan yer, yakın çevre, trafik gibi çevre ile ilgili doğrudan ve dolaylı kavramlara yer verilmiştir. 2015, 2017 ve 2018 programlarında ise ortak kullanım alanı, gerçek yaşam-sanal ortam-sivil toplum kuruluşu ve geri dönüşüm, güvenli alan, güvensiz alan, sosyal medya-teknoloji bağımlılığı, nüfus artışı, kentleşme, ormanların tahribi, katı atık sorunu, bilinçsiz avlanma, teknolojik kirlilik, nesli tükenen canlılar, Kızılay, AFAD, akran baskısı, terör, göç ve sürdürülebilirlik kavramlarının programlara eklendiği görülmektedir. Araştırmada, çevre kavramının Hayat Bilgisi Dersi öğretim programlarında değişim ve gelişimi ile ilgili sonuçlarına bakıldığında, 2009 programında çevre ile ilgili doğrudan ve dolaylı kazanımlara yer verildiği görülmüştür. 2015, 2017 ve 2018 programlarına geri dönüşüm maddeleri, teknolojik araçların güvenli kullanımı, ülkemizde farklı kültürlerden insanlar ile bir arada yaşamaya yönelik kazanımların eklendiği belirlenmiştir.
This research examines what the environmental concepts and achievements are in the primary school life studies curriculum and aims to explore the change and development of the concept of environment. In the research, document analysis technique as one of the qualitative research methods was used to examine the change and development of the concept of environment in 2009, 2015, 2017 and 2018 Life studies curriculum. Considering the results of the research, the 2009 program included direct and indirect concepts related to the environment such as school, class, friends, family, use of resources, cleaning, living things, natural events, living place, close environment, and traffic. In 2015, 2017 and 2018 programs, common use area, real life-virtual environment – non-governmental organization and recycling, safe area, unsafe area, social media-technology addiction, population growth, urbanization, destruction of forests, solid waste problem, unconscious hunting, technological pollution, endangered creatures, Red Crescent, AFAD, peer pressure, terrorism, migration and sustainability are the concepts which are added to the programs. In this research, when the results of the change and development of the concept of environment in the Life Sciences Curriculum were examined, it was seen that direct and indirect gains related to the environment were included in the 2009 curriculum.It has been determined that recycling materials, safe use of technological tools, gains for living together with people from different cultures in our country have been added to the 2015, 2017 and 2018 programs.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | July 21, 2022 |
Acceptance Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |