Araştırmanın temel amacı, okul yöneticilerinin kurumsal itibar, kimlik ve imaj boyutlarında yürüttükleri algı yönetimi uygulamaları ile öğretmenlerin duygusal bağlılıkları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada değişkenler arası ilişkiyi ve aracı rolünü incelemek için yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2020-2021 eğitim öğretim yılında Elazığ ilinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Kurumsal İtibar Oluşturma Ölçeği", "Kurumsal Kimlik Oluşturma Ölçeği", "Kurumsal İmaj Oluşturma Ölçeği" ve Meyer, Allen ve Smith tarafından 1993 yılında geliştirilen "Duygusal Bağlılık Ölçeği" kullanılmıştır. Yapısal eşitlik modeli sonucunda okul yöneticilerinin kurumsal kimlik ve kurumsal itibar boyutlarında algı yönetimi uygulamaları öğretmenlerin duygusal bağlılık düzeyleri ile doğrudan ilişkilidir; Kurumsal imaj boyutunda gerçekleştirilen uygulamalar ile öğretmenlerin duygusal bağlılıkları arasındaki ilişkinin kurumsal kimlik boyutunun aracılık etkisi ile oluştuğu tespit edilmiştir.
The main purpose of the research is to examine the relationship between perception management practices carried out by school administrators in the dimensions of corporate reputation, identity and image, and teachers' emotional commitment. Structural equation model was used in the research in order to examine the inter-variable relationship and mediation role. The study population of the research consists of teachers working in the province of Elazig in the 2020-2021 academic year. "Corporate Reputation Building Scale", "Corporate Identity Building Scale", "Corporate Image Building Scale" developed by the researcher and "Emotional Commitment Scale" developed by Meyer, Allen and Smith in 1993 were used as data collection tools. As a result of the structural equation model, the perception management practices of school administrators in the dimensions of corporate identity and corporate reputation are directly related to teachers' emotional commitment levels; It has been determined that the relationship between the practices carried out in the corporate image dimension and the emotional commitment of the teachers is formed by the mediation effect of the corporate identity dimension
Perception management Corporate reputation Corporate identity Corporate image Emotional Commitment
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | July 21, 2022 |
Acceptance Date | July 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |