Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Yöneticilerinin Algı Yönetimi Uygulamaları ve Öğretmenlerin Duygusal Bağlılığına Yansımaları

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 100 - 130, 21.07.2022

Abstract

Araştırmanın temel amacı, okul yöneticilerinin kurumsal itibar, kimlik ve imaj boyutlarında yürüttükleri algı yönetimi uygulamaları ile öğretmenlerin duygusal bağlılıkları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada değişkenler arası ilişkiyi ve aracı rolünü incelemek için yapısal eşitlik modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2020-2021 eğitim öğretim yılında Elazığ ilinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Kurumsal İtibar Oluşturma Ölçeği", "Kurumsal Kimlik Oluşturma Ölçeği", "Kurumsal İmaj Oluşturma Ölçeği" ve Meyer, Allen ve Smith tarafından 1993 yılında geliştirilen "Duygusal Bağlılık Ölçeği" kullanılmıştır. Yapısal eşitlik modeli sonucunda okul yöneticilerinin kurumsal kimlik ve kurumsal itibar boyutlarında algı yönetimi uygulamaları öğretmenlerin duygusal bağlılık düzeyleri ile doğrudan ilişkilidir; Kurumsal imaj boyutunda gerçekleştirilen uygulamalar ile öğretmenlerin duygusal bağlılıkları arasındaki ilişkinin kurumsal kimlik boyutunun aracılık etkisi ile oluştuğu tespit edilmiştir.

References

  • Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1–18. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x.
  • Atik, S. (2016). Akademik başarının yordayıcıları olarak öğretmene güven, okula karşı tutum okula yabancılaşma ve okul tükenmişliği. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Bal, M. (2012). Çalışan personelin kurumsal imaj oluşumuna etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(1), p. 219-241.
  • Barich, H., Kotler, P. (1991). A framework for marketing image management. Sloan Management Review, 32(2), p. 94–109.
  • Baumgartner, H., Homburg, C. (1996). Application of structural equation modelling in marketing and consumer research. International Journal of Research in Marketing, 13(2), p. 139- 161.
  • Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107 p. 238-246.
  • Bollen, K. A. (1989). A new incremental fit index for general structural equation models. Sociological Methods & Research, 17, p. 303-316.
  • Brotzen, D. (1999). The role of reputation in crisis management. Published for the Institute of Directors and AIG Europe, London. Brown, M., Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. Bollen & J. Long, (Eds.), Testing Structural Equation Models (pp. 136-162). Sage Publications, London.
  • Budd, J. F. (1994). How to manage corporate reputations. Public Relations Quarterly, 39(4), New York, U.S.A.
  • Byrne, B. M. (2006). Structural equation modeling with EQS: Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Carmeli, A., Gilat, G., Weisberg, J. (2006). Perceived external prestige, organizational identification and affective commitment: A stakeholder approach. Corporate Reputation Review, 9 (2), p. 92-104.
  • Chen, Z. X., Francesco, A. M. (2003). The relationship between the three componenets of commitment and employee performance in china. Journal of Vocational Behavior, V.62.
  • Cudec, R., Du Toit, S., Sörbom, D. (2001). Structural equatation modelling: Present and future. Scientific Software International Inc, Lincolnwood.
  • Çağlar, A. (2013). Akıllı güç ve algı yönetimi. (Ahmet Yalçınkaya Ed.). Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Çiftçioğlu, A. (2010). Algılanan dışsal prestijin çalışanların duyguları üzerine etkisi: Bir tekstil firması örneği. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(1), p. 85-96.
  • Çokluk, Ö. S., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Dağdemir, A. (2008). Kurum kimliği ve kurumsal bağlılık arasindaki ilişki: Kurum kimliğinin çalışanların kurumsal bağlılıkları üzerindeki etkilerinin bir işletmede araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Dearth D. H. (2002). Shaping the information space. Journal of Information Warfare, 1(3), p. 1-15. Derin, N., Demirel, E. T. (2011). Kurum imajının kurum kimliği açısından açıklanabilirliği: İnönü üniversitesi turgut özal tıp merkezi örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(2), p.155-193.
  • DiCiccio, T., Efron, B. (1996). Bootstrap confidence ıntervals. Statistical Science, 11(3), p.189-212. Retrieved July 3, 2021, from http://www.jstor.org/stable/2246110.
  • Dinçer, M. (2001). İş yaşamında ve özel yaşamda kişisel imaj. Üçüncü Basım, İstanbul.
  • Dukerich, J. M., Golden, B. R., Shortell, S. M. (2002). Beauty is in the eye of the beholder: the impact of organizational identification, identity, and image on the cooperative behaviors of physicians. Administrative Science Quarterly, 47 (3), p.507-533. Dutton, J. E., Dukerich, J. M. (1991). Keeping an eye on the mirror: image and identity in organizational adaptation. The Academy of Management Journal, 34 (3), p.517-554.
  • Elsbach, K.D. (2003). Organizational perception management. Research in Organization Behavior, 25(1), p.297-332. Elsbach, K. D., Kramer, R. M. (1996). Members' responses to organizational identity threats: Encountering and countering the business week rankings. Administrative Science Quarterly, 41 (3), p.442-476.
  • Erkmen, T., Çerik, Ş. (2007). Kurum imajıni oluşturan kurum kimliği boyutları bağlamında örgüte bağlılığın incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(28), p.107-119.
  • Farooq, O., Rupp D. E., Farooq, M. (2017). The multiple pathways through which internal and external corporate social responsibility influence organizational identification and multifoci outcomes: The moderating role of cultural and social orientations. Academy of Management Journal, 60(3), p.954-985.
  • Fisher, D., Grady, N. (1998). Teachers' images of their schools and perceptions of their work environments: School effectiveness and school improvement. An International Journal of Research, Policy and Practice, 9 (3), p.334-348.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.
  • George J., Jones G. (2011). Understanding and managing organizational behavior. 6th edition, Prentice Hall, USA. Gioia, D. A., Thomas, J. B. (1996). Identity, image, and issue interpretation: Sensemaking during strategic change in academia. Administrative Science Quarterly, 41 (3), p.370-403.
  • Gotsi, M., Wilson, A. M. (2001). Corporate reputation: Seeking a definition. Corporate Communications, 6(1), p. 24-30.
  • Gray, E. R., Balmer, J. M. T. (1998). Managing corporate image and corporate reputation. Long Range Planing, 31(5), p.697.
  • Gülsünler, M. E. (2007). Kurum kimliği süreci ve işleyişi üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, p.281-294.
  • Gürkan, G. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının organ nakli ve bağışı konularındaki argümantasyon becerileri, epistemolojik inançları, konu alan bilgileri ve tutumlarının incelenmesi. Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. and Tatham, R.L. (1998). Multivariate data analysis. Prentice Hall, Upper Saddle River.
  • Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle,C.M., Sarstedt, M. (2014). A primer on partial least squares structural equation modeling (pls-sem). Sage, Thousand Oaks.
  • Hu, L., Bentler, P. M. (1995). Evaluating model fit. Structural equation modeling: Issues, concepts, and applications. In R. Hoyle (Ed.), (pp. 76-99). Sage Pub, Newbury Park, CA.
  • Humphreys, M., Brown, A. D. (2002). Narratives of organizational identity and identification: A case study of hegemony and resistance. Organization Studies, 23(2), p.421-447.
  • Jayaram, L., Nitya, M.S. Wennberg, P., Hurd, Y. L., Franck, J. (2004). Effects of naltrexone on the subjective response to amphetamine in healthy volunteers. Journal of Clinical Psychopharmacology, 24(6), p. 665-669 doi: 10.1097/01.jcp.0000144893.29987.e5.
  • Jöreskog, K. G., Sörbom, D. (1984). LISREL VI Analysis of linear structural relationships by the method of maximum likelihood. Scientific Software, Mooresville, IN.
  • Karabulut, B. (2014). Algı yönetimi. Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Kıyat, B. D., Özgüleş, B., Günaydın, S. C. (2018). Algılanan kurumsal itibar ve işe bağlılığın duygusal emek davranışı üzerine etkisi: sağlık çalışanları örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21(3), p.473-494.
  • Kim, S. (2011). Participative management and job satisfaction: Lessons for management leadership. Public Administration Review, 62(2), p.231-241.
  • Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling. Nobel, Fourth Edition, London.
  • Krejcie, R. V., Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educatıonal And Psychologıcal Measurement,(30)3, p.607-610.
  • Lievens, F., Hoye, G. V. and Anseel, F. (2007). Organizational identity and employer image: towards a unifying framework. British Journal of Management, (18), p.45–59.
  • Mael, F., Ashforth, B. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, p.103-123.
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., Artelt, C., Baumert, J. ve Peschar, J. L. (2006). OECD’s brief self-report measure of educational psychology’s most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), p.311-360.
  • Mertler, C. A. & Vannatta, R. A. (2016). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation. Abingdon, UK: Taylor & Francis.
  • Miles, J., Shevlin, M. (1998). Effects of sample size, model specification and factor loadings on the GFI in confirmatory factor analysis. Personality and Individual Differences, 25, p.85-90.
  • Mishra, S. K., Bhatnagar, D., D’Cruz, P., Noronha, E. (2012). Linkage between perceived external prestige and emotional labor: Mediation effect of organizational identification among pharmaceutical representatives in India. Journal of World Business, 47, p.204-212.
  • Mowday, R. T., Porter, L. W., Steers, R. M. (1982). Employee-organization linkages: The psychology of commitment, absenteeism and turnover. Academic Prep.
  • Oktuğ Z. (2013). Algılanan örgütsel destek ile duygusal emek arasındaki ilişkide algılanan örgütsel prestijin biçimlendirici etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), p. 370-381.
  • Özdağ, Ü. (2018). Algı yönetimi, propaganda, psikolojik savaş. Kripto Basım Yayım, Ankara.
  • Podnar, K. (2011). Perceived external prestige, organizational identification and organizational commitment: An empirical examination. Teorija in Praska, 48(6), p.1611-1627.
  • Raykov, T. ve Marcoulides, G. A. (2012). A first course in structural equation modeling. Lawrence Erlbaum Associates, London. Robinson, S. (1994). Successful simulation: a practical approach to simulation projects. McGraw-Hill, London.
  • Rosson, P., Gassman, H. (2002). Who are we now? M&As and corporate visual identity choice. http://cibs.management.dal.ca/a013-papers/DP-195.pdf.(Erişim Tarihi:02.10.2019).
  • Sabuncuoğlu, Z. (2008). İşletmelerde halkla ilişkiler. Alfa-Aktüel, 9. Baskı, Bursa.
  • Sağır, M. (2016). Kurumsal sosyal sorumluluk ve kurum kimliğinin kurum sadakati üzerine etkisi: Kurum imajının aracılık rolü. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12, p.291-312.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research, 8(2), p.23–74.
  • Sharma, S., Mukherjee, S., Kumar, A., Dillon, W.R. (2005). A simulation study to investigate the use of cutoff values for assessing model fit in covariance structure models. Journal of Business Research, 58 (1), p.935-43.
  • Steiger, J. H. (1989). EzPATH: A Supplementary Module for SYSTAT and SYSGRAPH. SYSTAT Inc, Evanston.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6) , p. 49–74.
  • Şeyhanlıoğlu, H. (2017). Algı yönetimi. 2. Baskı. Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Shore, L. M., Wayne, S. J. (1993). Commitment and employee behavior: Comparison of affective commitment and continuance commitment with perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 78, p.774-780.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. (sixth ed.). Pearson, Boston.
  • Topalian, A. (1984). Corporate identity: beyond the visual overstatements. International Journal of Advertising, 3, p.56.
  • Turnbull, P. L. (2001). Corporate social resposibility and reputation. Canadian Cooperative Association National Congress, Saint John, NB, Canada.
  • Tüzün, İ. K. (2006). Örgütsel güven, örgütsel kimlik ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi; Uygulamalı bir çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Wasti, A. S. (2002). Affective and continuance commitment to the organization: Test ok an integrated model in the turkish context. International Journal of Intercultural Relations, 26, p.544.
  • Wiener, Y. (1982). Commitment in organizations: A normative view. Academy of Management Review, 7, p.418-428.
  • Zaman, K. (2007). Perception management : A core IQ capability, master of science ın information warfare systems engineering and master of science in information operations. Monterey Pub., California.

Perception Management Practices of School Administrators and Its Reflects to Teachers’ Emotional Commitment

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 100 - 130, 21.07.2022

Abstract

The main purpose of the research is to examine the relationship between perception management practices carried out by school administrators in the dimensions of corporate reputation, identity and image, and teachers' emotional commitment. Structural equation model was used in the research in order to examine the inter-variable relationship and mediation role. The study population of the research consists of teachers working in the province of Elazig in the 2020-2021 academic year. "Corporate Reputation Building Scale", "Corporate Identity Building Scale", "Corporate Image Building Scale" developed by the researcher and "Emotional Commitment Scale" developed by Meyer, Allen and Smith in 1993 were used as data collection tools. As a result of the structural equation model, the perception management practices of school administrators in the dimensions of corporate identity and corporate reputation are directly related to teachers' emotional commitment levels; It has been determined that the relationship between the practices carried out in the corporate image dimension and the emotional commitment of the teachers is formed by the mediation effect of the corporate identity dimension

References

  • Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1–18. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1990.tb00506.x.
  • Atik, S. (2016). Akademik başarının yordayıcıları olarak öğretmene güven, okula karşı tutum okula yabancılaşma ve okul tükenmişliği. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Bal, M. (2012). Çalışan personelin kurumsal imaj oluşumuna etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(1), p. 219-241.
  • Barich, H., Kotler, P. (1991). A framework for marketing image management. Sloan Management Review, 32(2), p. 94–109.
  • Baumgartner, H., Homburg, C. (1996). Application of structural equation modelling in marketing and consumer research. International Journal of Research in Marketing, 13(2), p. 139- 161.
  • Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107 p. 238-246.
  • Bollen, K. A. (1989). A new incremental fit index for general structural equation models. Sociological Methods & Research, 17, p. 303-316.
  • Brotzen, D. (1999). The role of reputation in crisis management. Published for the Institute of Directors and AIG Europe, London. Brown, M., Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. Bollen & J. Long, (Eds.), Testing Structural Equation Models (pp. 136-162). Sage Publications, London.
  • Budd, J. F. (1994). How to manage corporate reputations. Public Relations Quarterly, 39(4), New York, U.S.A.
  • Byrne, B. M. (2006). Structural equation modeling with EQS: Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Carmeli, A., Gilat, G., Weisberg, J. (2006). Perceived external prestige, organizational identification and affective commitment: A stakeholder approach. Corporate Reputation Review, 9 (2), p. 92-104.
  • Chen, Z. X., Francesco, A. M. (2003). The relationship between the three componenets of commitment and employee performance in china. Journal of Vocational Behavior, V.62.
  • Cudec, R., Du Toit, S., Sörbom, D. (2001). Structural equatation modelling: Present and future. Scientific Software International Inc, Lincolnwood.
  • Çağlar, A. (2013). Akıllı güç ve algı yönetimi. (Ahmet Yalçınkaya Ed.). Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Çiftçioğlu, A. (2010). Algılanan dışsal prestijin çalışanların duyguları üzerine etkisi: Bir tekstil firması örneği. İşletme ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(1), p. 85-96.
  • Çokluk, Ö. S., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: spss ve lisrel uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Dağdemir, A. (2008). Kurum kimliği ve kurumsal bağlılık arasindaki ilişki: Kurum kimliğinin çalışanların kurumsal bağlılıkları üzerindeki etkilerinin bir işletmede araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Dearth D. H. (2002). Shaping the information space. Journal of Information Warfare, 1(3), p. 1-15. Derin, N., Demirel, E. T. (2011). Kurum imajının kurum kimliği açısından açıklanabilirliği: İnönü üniversitesi turgut özal tıp merkezi örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(2), p.155-193.
  • DiCiccio, T., Efron, B. (1996). Bootstrap confidence ıntervals. Statistical Science, 11(3), p.189-212. Retrieved July 3, 2021, from http://www.jstor.org/stable/2246110.
  • Dinçer, M. (2001). İş yaşamında ve özel yaşamda kişisel imaj. Üçüncü Basım, İstanbul.
  • Dukerich, J. M., Golden, B. R., Shortell, S. M. (2002). Beauty is in the eye of the beholder: the impact of organizational identification, identity, and image on the cooperative behaviors of physicians. Administrative Science Quarterly, 47 (3), p.507-533. Dutton, J. E., Dukerich, J. M. (1991). Keeping an eye on the mirror: image and identity in organizational adaptation. The Academy of Management Journal, 34 (3), p.517-554.
  • Elsbach, K.D. (2003). Organizational perception management. Research in Organization Behavior, 25(1), p.297-332. Elsbach, K. D., Kramer, R. M. (1996). Members' responses to organizational identity threats: Encountering and countering the business week rankings. Administrative Science Quarterly, 41 (3), p.442-476.
  • Erkmen, T., Çerik, Ş. (2007). Kurum imajıni oluşturan kurum kimliği boyutları bağlamında örgüte bağlılığın incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(28), p.107-119.
  • Farooq, O., Rupp D. E., Farooq, M. (2017). The multiple pathways through which internal and external corporate social responsibility influence organizational identification and multifoci outcomes: The moderating role of cultural and social orientations. Academy of Management Journal, 60(3), p.954-985.
  • Fisher, D., Grady, N. (1998). Teachers' images of their schools and perceptions of their work environments: School effectiveness and school improvement. An International Journal of Research, Policy and Practice, 9 (3), p.334-348.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.
  • George J., Jones G. (2011). Understanding and managing organizational behavior. 6th edition, Prentice Hall, USA. Gioia, D. A., Thomas, J. B. (1996). Identity, image, and issue interpretation: Sensemaking during strategic change in academia. Administrative Science Quarterly, 41 (3), p.370-403.
  • Gotsi, M., Wilson, A. M. (2001). Corporate reputation: Seeking a definition. Corporate Communications, 6(1), p. 24-30.
  • Gray, E. R., Balmer, J. M. T. (1998). Managing corporate image and corporate reputation. Long Range Planing, 31(5), p.697.
  • Gülsünler, M. E. (2007). Kurum kimliği süreci ve işleyişi üzerine teorik ve uygulamalı bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, p.281-294.
  • Gürkan, G. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının organ nakli ve bağışı konularındaki argümantasyon becerileri, epistemolojik inançları, konu alan bilgileri ve tutumlarının incelenmesi. Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. and Tatham, R.L. (1998). Multivariate data analysis. Prentice Hall, Upper Saddle River.
  • Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle,C.M., Sarstedt, M. (2014). A primer on partial least squares structural equation modeling (pls-sem). Sage, Thousand Oaks.
  • Hu, L., Bentler, P. M. (1995). Evaluating model fit. Structural equation modeling: Issues, concepts, and applications. In R. Hoyle (Ed.), (pp. 76-99). Sage Pub, Newbury Park, CA.
  • Humphreys, M., Brown, A. D. (2002). Narratives of organizational identity and identification: A case study of hegemony and resistance. Organization Studies, 23(2), p.421-447.
  • Jayaram, L., Nitya, M.S. Wennberg, P., Hurd, Y. L., Franck, J. (2004). Effects of naltrexone on the subjective response to amphetamine in healthy volunteers. Journal of Clinical Psychopharmacology, 24(6), p. 665-669 doi: 10.1097/01.jcp.0000144893.29987.e5.
  • Jöreskog, K. G., Sörbom, D. (1984). LISREL VI Analysis of linear structural relationships by the method of maximum likelihood. Scientific Software, Mooresville, IN.
  • Karabulut, B. (2014). Algı yönetimi. Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Kıyat, B. D., Özgüleş, B., Günaydın, S. C. (2018). Algılanan kurumsal itibar ve işe bağlılığın duygusal emek davranışı üzerine etkisi: sağlık çalışanları örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21(3), p.473-494.
  • Kim, S. (2011). Participative management and job satisfaction: Lessons for management leadership. Public Administration Review, 62(2), p.231-241.
  • Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling. Nobel, Fourth Edition, London.
  • Krejcie, R. V., Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educatıonal And Psychologıcal Measurement,(30)3, p.607-610.
  • Lievens, F., Hoye, G. V. and Anseel, F. (2007). Organizational identity and employer image: towards a unifying framework. British Journal of Management, (18), p.45–59.
  • Mael, F., Ashforth, B. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, p.103-123.
  • Marsh, H. W., Hau, K. T., Artelt, C., Baumert, J. ve Peschar, J. L. (2006). OECD’s brief self-report measure of educational psychology’s most useful affective constructs: Cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), p.311-360.
  • Mertler, C. A. & Vannatta, R. A. (2016). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation. Abingdon, UK: Taylor & Francis.
  • Miles, J., Shevlin, M. (1998). Effects of sample size, model specification and factor loadings on the GFI in confirmatory factor analysis. Personality and Individual Differences, 25, p.85-90.
  • Mishra, S. K., Bhatnagar, D., D’Cruz, P., Noronha, E. (2012). Linkage between perceived external prestige and emotional labor: Mediation effect of organizational identification among pharmaceutical representatives in India. Journal of World Business, 47, p.204-212.
  • Mowday, R. T., Porter, L. W., Steers, R. M. (1982). Employee-organization linkages: The psychology of commitment, absenteeism and turnover. Academic Prep.
  • Oktuğ Z. (2013). Algılanan örgütsel destek ile duygusal emek arasındaki ilişkide algılanan örgütsel prestijin biçimlendirici etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), p. 370-381.
  • Özdağ, Ü. (2018). Algı yönetimi, propaganda, psikolojik savaş. Kripto Basım Yayım, Ankara.
  • Podnar, K. (2011). Perceived external prestige, organizational identification and organizational commitment: An empirical examination. Teorija in Praska, 48(6), p.1611-1627.
  • Raykov, T. ve Marcoulides, G. A. (2012). A first course in structural equation modeling. Lawrence Erlbaum Associates, London. Robinson, S. (1994). Successful simulation: a practical approach to simulation projects. McGraw-Hill, London.
  • Rosson, P., Gassman, H. (2002). Who are we now? M&As and corporate visual identity choice. http://cibs.management.dal.ca/a013-papers/DP-195.pdf.(Erişim Tarihi:02.10.2019).
  • Sabuncuoğlu, Z. (2008). İşletmelerde halkla ilişkiler. Alfa-Aktüel, 9. Baskı, Bursa.
  • Sağır, M. (2016). Kurumsal sosyal sorumluluk ve kurum kimliğinin kurum sadakati üzerine etkisi: Kurum imajının aracılık rolü. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12, p.291-312.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research, 8(2), p.23–74.
  • Sharma, S., Mukherjee, S., Kumar, A., Dillon, W.R. (2005). A simulation study to investigate the use of cutoff values for assessing model fit in covariance structure models. Journal of Business Research, 58 (1), p.935-43.
  • Steiger, J. H. (1989). EzPATH: A Supplementary Module for SYSTAT and SYSGRAPH. SYSTAT Inc, Evanston.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6) , p. 49–74.
  • Şeyhanlıoğlu, H. (2017). Algı yönetimi. 2. Baskı. Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Shore, L. M., Wayne, S. J. (1993). Commitment and employee behavior: Comparison of affective commitment and continuance commitment with perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 78, p.774-780.
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. (sixth ed.). Pearson, Boston.
  • Topalian, A. (1984). Corporate identity: beyond the visual overstatements. International Journal of Advertising, 3, p.56.
  • Turnbull, P. L. (2001). Corporate social resposibility and reputation. Canadian Cooperative Association National Congress, Saint John, NB, Canada.
  • Tüzün, İ. K. (2006). Örgütsel güven, örgütsel kimlik ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi; Uygulamalı bir çalışma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Wasti, A. S. (2002). Affective and continuance commitment to the organization: Test ok an integrated model in the turkish context. International Journal of Intercultural Relations, 26, p.544.
  • Wiener, Y. (1982). Commitment in organizations: A normative view. Academy of Management Review, 7, p.418-428.
  • Zaman, K. (2007). Perception management : A core IQ capability, master of science ın information warfare systems engineering and master of science in information operations. Monterey Pub., California.
There are 68 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makale
Authors

Ceyda Akıllı 0000-0003-1928-1124

Publication Date July 21, 2022
Acceptance Date July 8, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Akıllı, C. (n.d.). Perception Management Practices of School Administrators and Its Reflects to Teachers’ Emotional Commitment. International Journal of Active Learning, 7(1), 100-130.
----------