BibTex RIS Cite

Comparison Of Patients’ Nursery Service Satisfaction Levels: A Practice In A Public Hospital And A Private Hospital In Ankara

Year 2016, Issue: 5, 16 - 22, 01.12.2016

Abstract

This study has been carried out in order to determine if there is any difference between the mean
levels of satisfaction of patients, who were hospitalized and treated in a public and a private hospital in
Ankara city, satisfaction from nursery services.
In this study, a total of 400 patients, who accepted to answer the questionnaire face-to-face, were
involved. The distribution of patients was determined as 200 patients from each of hospitals. The
survey study was conducted between 15th and 31st of March 2015. In measuring the satisfaction, the
“Nursery Service Satisfaction Scale” (NSSS) developed by Thomas et al. was utilized. In analysis of the
data, the test of significance of difference between 2 mean values (independent t-test) was used.
Moreover, in order to determine the definitive characteristics of participants, the definitive statistics
such as frequency, standard deviation and mean values were utilized.
At the end of study, the mean scores of patients from “Nursery Service Satisfaction Scale” were
compared, and it has been determined that the satisfaction levels of patients hospitalized in private
hospital were higher than those of patients hospitalized in public hospital and the difference was
statistically significant (F=203.42 and p < 0.001).

Hastaların Hemşirelik Hizmetleri Memnuniyet Düzeylerinin Karşılaştırılması: Ankara’daki Bir Kamu ve Özel Hastane Üzerinde Uygulama

Year 2016, Issue: 5, 16 - 22, 01.12.2016

Abstract

Araştırma, Ankara İlindeki bir kamu ve bir özel hastanede yatarak tedavi gören hastaların hemşirelik
hizmetleri memnuniyet düzeyi ortalamaları arasında herhangi bir farklılık olup olmadığını ölçmek
amacıyla yapılmıştır.
Çalışmaya anket uygulamasını yüz yüze cevaplandırmayı kabul eden toplamda 400 hasta dahil
edilmiştir. Hastaların dağılımı her iki hastaneden de 200’er adettir. Anket çalışması 15 Mart-31 Mart
2015 tarihleri arasında yapılmıştır. Memnuniyet ölçümünde Thomas ve arkadaşları tarafından (1996)
geliştirilen “Newcastle Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Ölçeği” (HBMÖ) kullanılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi (bağımsız t-testi) kullanılmıştır.
Ayrıca araştırmaya katılanların tanımlayıcı özelliklerini belirlemek için frekans, standart sapma ve
ortalama gibi tanımlayıcı istatistiklerden de yararlanılmıştır.
Çalışma sonucunda, hastaların “Newcastle Hemşirelik Bakımından Memnuniyet Ölçeği” toplamından
aldıkları ortalama puanları karşılaştırılmış ve özel hastanede yatan hastaların, kamu hastanesinde
yatan hastalara oranla hemşirelik bakım hizmetleri memnuniyet düzeylerinin daha yüksek olduğu ve
bu durumun istatistiksel açıdan anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır (F=203,42 ve p < 0,001).

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA89KB36HS
Journal Section Articles
Authors

Muhammet Çankaya This is me

Publication Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 5

Cite

APA Çankaya, M. (2016). Hastaların Hemşirelik Hizmetleri Memnuniyet Düzeylerinin Karşılaştırılması: Ankara’daki Bir Kamu ve Özel Hastane Üzerinde Uygulama. International Journal of Academic Values Studies(5), 16-22.
AMA Çankaya M. Hastaların Hemşirelik Hizmetleri Memnuniyet Düzeylerinin Karşılaştırılması: Ankara’daki Bir Kamu ve Özel Hastane Üzerinde Uygulama. International Journal of Academic Values Studies. December 2016;(5):16-22.
Chicago Çankaya, Muhammet. “Hastaların Hemşirelik Hizmetleri Memnuniyet Düzeylerinin Karşılaştırılması: Ankara’daki Bir Kamu Ve Özel Hastane Üzerinde Uygulama”. International Journal of Academic Values Studies, no. 5 (December 2016): 16-22.
EndNote Çankaya M (December 1, 2016) Hastaların Hemşirelik Hizmetleri Memnuniyet Düzeylerinin Karşılaştırılması: Ankara’daki Bir Kamu ve Özel Hastane Üzerinde Uygulama. International Journal of Academic Values Studies 5 16–22.
IEEE M. Çankaya, “Hastaların Hemşirelik Hizmetleri Memnuniyet Düzeylerinin Karşılaştırılması: Ankara’daki Bir Kamu ve Özel Hastane Üzerinde Uygulama”, International Journal of Academic Values Studies, no. 5, pp. 16–22, December 2016.
ISNAD Çankaya, Muhammet. “Hastaların Hemşirelik Hizmetleri Memnuniyet Düzeylerinin Karşılaştırılması: Ankara’daki Bir Kamu Ve Özel Hastane Üzerinde Uygulama”. International Journal of Academic Values Studies 5 (December 2016), 16-22.
JAMA Çankaya M. Hastaların Hemşirelik Hizmetleri Memnuniyet Düzeylerinin Karşılaştırılması: Ankara’daki Bir Kamu ve Özel Hastane Üzerinde Uygulama. International Journal of Academic Values Studies. 2016;:16–22.
MLA Çankaya, Muhammet. “Hastaların Hemşirelik Hizmetleri Memnuniyet Düzeylerinin Karşılaştırılması: Ankara’daki Bir Kamu Ve Özel Hastane Üzerinde Uygulama”. International Journal of Academic Values Studies, no. 5, 2016, pp. 16-22.
Vancouver Çankaya M. Hastaların Hemşirelik Hizmetleri Memnuniyet Düzeylerinin Karşılaştırılması: Ankara’daki Bir Kamu ve Özel Hastane Üzerinde Uygulama. International Journal of Academic Values Studies. 2016(5):16-22.