In this article, the following claims will be put forward and tried to be analyzed: (i) One of the key concepts of Mawlānā ontology is opposition. (ii) Mawlānā, states that the interchangeability of opposites are absence, and that this situation is a manifestation of Being at the same time. In this context he successfully validates the analysis of existence and non-existence on the same logical and linguistic plane for both the sensual world and the transcendent world, which we can describe as existential truth. (iii) As the subject that gives meaning to all this becoming, man, as a being subject to the same becoming, is a micro-cosmos in which the aforementioned opposition manifests itself. (iv) The true ontological identity of all phenomenal beings is due to God, the Absolute Being.
Bu makalede şu iddialar iler sürülecek ve çözümlenmeye çalışılacaktır: (i) Mevlânâ ontolojisinin anahtar kavramlarından biri zıtlıktır. (ii) Zıtların birbirinin yerine geçmesini yokluk, aynı zamanda bu durumun bir Varlık tezahürü olduğunu dile getiren Mevlânâ, varlık ve yokluk çözümlemelerini hem duyusal âlem hem de varoluşsal hakikat olarak niteleyebileceğimiz aşkın âlem için aynı mantıksal ve dilsel düzlemde başarılı bir şekilde gerçekleştirmektedir. (iii) Bütün bu oluşu anlamlandıran özne olarak insan da aynı oluşa tabi bir varlık olarak söz konusu zıtlığın kendisinde tezahür ettiği bir mikro âlemdir. (iv) Bütün fenomenal var olanların gerçek ontolojik kimlikleri, Mutlak Varlık olan Tanrı dolayısıyladır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca