Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK HALK MÜZİĞİ BAĞLAMINDA DEĞERLER EĞİTİMİ BOYUTUYLA BAĞLAMANIN SOSYO-KÜLTÜREL, EKONOMİK VE DİNSEL BİR ÇALGI OLARAK KULLANIMI

Yıl 2022, , 240 - 248, 15.08.2022
https://doi.org/10.22252/ijca.1135825

Öz

Bu çalışmada; Türk Halk Müziği bağlamında değerler eğitimi boyutuyla bağlamanın sosyo-kültürel, ekonomik ve dinsel bir çalgı olarak kullanımından bahsedilmiştir. Değerler eğitimi temelinde Halk müziği, Türk Halk Müziğinin oluşumu, Türk Halk Müziğinin en önemli çalgısı ve aynı zamanda Türk Halk kültürünün en önemli değerlerinden biri olan bağlamanın türü ve günümüze kadar ulaşan süreçte adıyla birlikte uğradığı değişimlerden bahsedilmiştir. Geçen zamanda yapısal olarak değişime uğrayan bağlamanın, günümüzde kullanılan boyutları, teknik yapısı ve kullanım alanlarıyla ilgili bilgiler ile sosyo-kültürel, ekonomik ve dini bir değer olarak önemi derinlemesine irdelenmiştir. Türk Halk Müziği temelinde bağlama çalgısının; sosyo-kültürel, ekonomik ve dinsel bir değer olarak kullanımına, zaman içindeki farklılıklarına ve değişimlerine, türlerine, oluşumuna, Türk kültüründeki yerine ve önemine değinilmiştir. Ayrıca bağlamanın yörelerimizdeki sesli kültür taşıyıcısı olarak öneminden ve bu noktada Âşıklık geleneğine olan katkısından bahsedilmiştir. Âşıklar, söyledikleri sözlerle halkın duygularına tercüman olmuş ve halkın ifade edemediği duygu ve düşüncelerini sazlarıyla etkili bir şekilde dile getirmişlerdir. Bu anlamda bağlamanın ne kadar önemli bir değer olduğu ve benimsendiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca bağlamanın ekonomik boyutuna değinilerek, günümüzdeki teknolojik gelişmelerle birlikte son şeklini alan elektronik bağlamanın kullanım alanları hakkında bilgi verilmiştir. Bu çalışmada, başlangıcından günümüze bağlama çalgısının türleri sınıflandırılarak sunulmuş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda, bağlama çalgısının Türk kültüründe önemli bir yere sahip olduğu, Türk Halk Müziği icrasındaki en önemli saz olduğu, kültürel değerlerin aktarımında değerler eğitimi açısından da önemli bir çalgı olduğu ve sadece kültürel bir öğe olmayıp, dini törenlerde de kullanılan, kutsallığı olan bir değer olarak yer aldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktı, E. (1995). Yayınlanmamış Halk Müziği Ders Notları. İstanbul: İ.T.Ü. Türk Musikisi Devlet Konservatuarı.
  • - Artun, Erman,2000, Alevi-Bektaşi Edebiyatına Genel Bir Bakış
  • - http://turkoloji.cu.edu.tr/HALK%20EDEBIYATI/5.php (html erişim: 15.05.2019).
  • - Emnalar, Atınç,1998, Tüm Yönleriyle Türk Halk Müziği ve Nazariyatı, İzmir
  • - Say, Ahmet, 2004, Müzik Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • - Parlak, Erol, 2000, Türkiye’de El ile (Şelpe) Bağlama Çalma Geleneği ve Çalış Teknikleri
  • -Sağ, Arif, 2004, Muhalif Bağlama (Arif Sağ Kitabı), Söyleşi; Şenay Kalkan, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul
  • - GÂZMİHÂL, Mahmut Ragıp, 1958, Baş Ozan Korkut Ata ve Onun Yelteme Kopuzu, Türk Folklor Araştırmaları, C.5, S.104 s.1655
  • - Kurt, Necdet, 2016, -Bektaşi Cemlerinde “Deste Bağlama” Geleneğine “Bağlama” Adının Kaynağı, EÜ Devlet Konservatuvarı Dergisi, S.52
  • -Turhan, Salih, 1992, Türk Halk Musikisinde Çeşitli Görüşler, Kültür Bakanlığı Yayınları/1414 Kültür Eserleri Dizisi/179
  • -YAKINCI, Ali, 2007, Halk Şiirinde Türkü Tanım-Tasnif-İnceleme-Metin, S.114, Ankara
  • -ATAMAN, Adnan,2009, Bu Toprağın Sesi, Halk Musikimiz, Türk Ed. Vakfı Yayınları, İstanbul
  • - KOCA Turgut-Onaran Zeki (1987). Gül-Deste Nefesler, Ezgiler, Notalar, Ankara.
  • - YÜCEL, Haluk, vd 2012 Türk Halk Müziği Üzerine Bir İnceleme, uluslararası insan bilimleri dergisi ISSN: 1303-5134 S. Mehmet Gürbüz2 Mehmet Şahin3
  • -ATAMAN, Adnan, 2009, Bu Toprağın Sesi Halk Musikimiz, Türk Eğitim Vakfı Yayınları, İstanbul
  • -Ataman, Sadi Yaver, 1991,Atatürk ve Türk Musikisi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara

CONNECTING WITH THE DIMENSION OF VALUES EDUCATION IN THE CONTEXT OF TURKISH FOLK MUSIC, SOCIO-CULTURAL, ECONOMIC AND ECONOMIC USAGE AS A RELIGIOUS INSTRUMENT

Yıl 2022, , 240 - 248, 15.08.2022
https://doi.org/10.22252/ijca.1135825

Öz

In this study; In the context of Turkish Folk Music, the use of baglama as a socio-cultural, economic and religious instrument is mentioned with the dimension of values education. On the basis of values education, folk music, the formation of Turkish Folk Music, the most important instrument of Turkish Folk Music and at the same time, the type of baglama, one of the most important values of Turkish Folk culture, and the changes it has undergone in the process that has survived until today, are mentioned. The information about the dimensions, technical structure and usage areas of the baglama, which has undergone structural changes in the past, and its importance as a socio-cultural, economic and religious value have been examined in depth. The baglama instrument on the basis of Turkish Folk Music; its use as a socio-cultural, economic and religious value, its differences and changes over time, its types, formation, its place and importance in Turkish culture are mentioned. In addition, the importance of baglama as a carrier of vocal culture in our regions and its contribution to the tradition of minstrelsy at this point are mentioned. The minstrels translated the feelings of the people with their words and effectively expressed their feelings and thoughts that the people could not express, with their instruments. In this sense, it has been concluded how important the baglama is and that it is adopted. In addition, by referring to the economic dimension of the baglama, information about the usage areas of electronic baglama, which has taken its final shape with today's technological developments, is given. In this study, the types of the baglama instrument have been classified, presented and interpreted from the beginning to the present. As a result of the research, it was concluded that the baglama instrument has an important place in Turkish culture, it is the most important instrument in the performance of Turkish Folk Music, it is an important instrument in terms of values education in the transfer of cultural values, and it is not only a cultural element, but also a sacred value used in religious ceremonies. results have been achieved.

Kaynakça

  • Aktı, E. (1995). Yayınlanmamış Halk Müziği Ders Notları. İstanbul: İ.T.Ü. Türk Musikisi Devlet Konservatuarı.
  • - Artun, Erman,2000, Alevi-Bektaşi Edebiyatına Genel Bir Bakış
  • - http://turkoloji.cu.edu.tr/HALK%20EDEBIYATI/5.php (html erişim: 15.05.2019).
  • - Emnalar, Atınç,1998, Tüm Yönleriyle Türk Halk Müziği ve Nazariyatı, İzmir
  • - Say, Ahmet, 2004, Müzik Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • - Parlak, Erol, 2000, Türkiye’de El ile (Şelpe) Bağlama Çalma Geleneği ve Çalış Teknikleri
  • -Sağ, Arif, 2004, Muhalif Bağlama (Arif Sağ Kitabı), Söyleşi; Şenay Kalkan, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul
  • - GÂZMİHÂL, Mahmut Ragıp, 1958, Baş Ozan Korkut Ata ve Onun Yelteme Kopuzu, Türk Folklor Araştırmaları, C.5, S.104 s.1655
  • - Kurt, Necdet, 2016, -Bektaşi Cemlerinde “Deste Bağlama” Geleneğine “Bağlama” Adının Kaynağı, EÜ Devlet Konservatuvarı Dergisi, S.52
  • -Turhan, Salih, 1992, Türk Halk Musikisinde Çeşitli Görüşler, Kültür Bakanlığı Yayınları/1414 Kültür Eserleri Dizisi/179
  • -YAKINCI, Ali, 2007, Halk Şiirinde Türkü Tanım-Tasnif-İnceleme-Metin, S.114, Ankara
  • -ATAMAN, Adnan,2009, Bu Toprağın Sesi, Halk Musikimiz, Türk Ed. Vakfı Yayınları, İstanbul
  • - KOCA Turgut-Onaran Zeki (1987). Gül-Deste Nefesler, Ezgiler, Notalar, Ankara.
  • - YÜCEL, Haluk, vd 2012 Türk Halk Müziği Üzerine Bir İnceleme, uluslararası insan bilimleri dergisi ISSN: 1303-5134 S. Mehmet Gürbüz2 Mehmet Şahin3
  • -ATAMAN, Adnan, 2009, Bu Toprağın Sesi Halk Musikimiz, Türk Eğitim Vakfı Yayınları, İstanbul
  • -Ataman, Sadi Yaver, 1991,Atatürk ve Türk Musikisi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Doğukan Dursun 0000-0001-8089-4953

Betül Karagöz Dursun 0000-0002-2655-3303

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Dursun, D., & Karagöz Dursun, B. (2022). TÜRK HALK MÜZİĞİ BAĞLAMINDA DEĞERLER EĞİTİMİ BOYUTUYLA BAĞLAMANIN SOSYO-KÜLTÜREL, EKONOMİK VE DİNSEL BİR ÇALGI OLARAK KULLANIMI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 8(1), 240-248. https://doi.org/10.22252/ijca.1135825

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca