Abdal Musa Sultan is an important figure who has a special and respected position among the the Alevi-Bektasi communities in Anatolia; although centuries have been passed. It is possible to see his importance even through the Cem and lokma rituals performed in his name among the relevant communities. In this research; Abdal Musa Birlik Cemleri and Lokma (Abdal Musa Unison Cem Rituals and Lokma) has been discussed in context of the Arguvan region, which has its own characteristic practices in terms of cultural, musical and religious facts. Based on the research findings; it is determined that the performing of Abdal Musa Cem rituals consists of various parts such as affection, judgment, related Cem rituals and lokma prayer/ceremony; and it can also be limited to only lokma and prayers without performing Cem rituals. The musical phenomenon in these Cem rituals consists of the forms of deyiş, duvaz, mersiye, semah and tevhid, similar to other Cem rituals in the region, and elegies can also be performed according to the preference of the Dede or Aşık of Cem ritual. During the research; document analysis, observation and interview methods were used and the data obtained was evaluated within the scope of qualitative research methods.
Abdal Musa Sultan, yaşamının üzerinden asırlar geçmesine karşın Anadolu coğrafyasındaki Alevi-Bektaşi inancına mensup topluluklar arasında özel ve saygın bir konum da yer alan önemli bir şahsiyettir. Söz konusu önemini, ilgili topluluklar arasında adına yapılan cem ayinleri ve lokma ritüelleri aracılığıyla bile görebilmek mümkündür. Bu araştırma da Abdal Musa Birlik Cemleri ve Lokması; kültürel, müziksel ve dini olgular açısından kendine özgü karakteristik uygulama şekillerini özünde taşıyan Arguvan yöresi bağlamında ele alınmıştır. Araştırma bulgularından yola çıkarak; Abdal Musa Cemlerinin yürütülmesi muhabbet, muhakeme, ilgili cem ritüelleri ve lokma duası/töreni olarak çeşitli bölümlerden oluştuğu belirlenmekte olup cem törenleri yapılmaksızın sadece lokma ve dualar ile de sınırlı tutulabildiği tespit edilmektedir. Bu cemlerdeki müzik olgusu ise yöredeki diğer cemlere benzer şekilde deyiş, duvaz, mersiye semah, tevhit formlarından meydana gelmekte olup ilgili cemin dedesi veya cem aşığının tercihine göre mersiyeler de icra edilebilir. Araştırma süresince; doküman incelemesi, gözlem ve görüşme yöntemlerinden yararlanılmış olup elde edilen veriler ise nitel araştırma yöntemleri kapsamında değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzikoloji ve Etnomüzikoloji |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 1 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca