The need for communication which has started with the
cave paintings evolves according to the time-space and the age of the era and
is evolved and transformed into letters, numbers and symbols for the
establishment of communication. Written sources owned by a small number of
people became easier to produce with the technology. The long-term preparation
of the manuscript works is reduced to minimum and the mass production effects
our lives with the Gutenberg’s printing press. These developments in technology
and the rise of quality standards lead people to the search for new art.
Typography is an important tool that enhances meaning
within visual communication design and enables the message to reach the source.
In this context, the idea of “New Typography ” which is still valid, should be
well understood. İt’s important to recognize the Jan Tschichold, who is the
pioneer of the idea of new typography and the movement and getting to know the
basics of new typography and understanding the important developments and
innovations that provides to typography and it is important to understand
today's typography and the approach of digital world to typography.
For this purpose, qualitative research method was
used in the article and a literature review was conducted
Mağara resimleri ile başlayan iletişim
kurma ihtiyaçları zamana-mekâna göre ve çağın getirdiklerinden etkilenerek
gelişir, değişir ve iletişimin kurulması için harflere, rakamlara ve sembollere
dönüşür. Az sayıda insanda bulunan yazılı kaynaklar, teknolojinin etkisi ile daha
kolay üretilebilir hale gelir, el yazması eserlerin uzun zaman süren hazırlık
aşaması minimuma indirgenir ve seri üretim Gutenberg’in hareketli matbaayı bulması
ile hayatımıza girer. Teknolojideki bu gelişmeler ve kalite standartlarının
yükselmesi, insanları yeni sanat arayışlarına yöneltir.
Tipografi, görsel iletişim tasarımı
içerisinde anlamı güçlendiren, mesajın kaynağa ulaşmasını sağlayan önemli bir
araçtır. Bu bağlamda baktığımızda geçerlilikleri hala devam etmekte olan “Yeni
Tipografi” düşüncesi iyi anlaşılmalıdır. Savunduğu düşüncenin sadeliği, tırnaksız
yazı tipi seçimi ve asimetrik tipografi ile net ve anlaşılır tasarımların
olması, iletişim için yapılan tipografi ile bu tasarım fikrinin savunucusu ve
hareketin öncüsü olan Jan Tschichold ve Yeni Tipografi anlayışını, tipografiye
sağladığı önemli gelişmeleri ve yenilikleri tanımak, günümüz tipografisini ve
dijital dünyanın tipografiye yaklaşımını anlayabilmek açısından önem arz
etmektedir. Bu amaçla makalede nitel araştırma yönteminden faydalanılıp,
literatür taraması yapılarak çalışma gerçekleştirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca