Bu çalışmada Türk müziğinde 16. Yüzyıldan beri nesilden nesile bir aktarım yöntemi olarak gelmiş olan Meşk sistemi konusu ele alınmış olup, betimsel araştırma yöntemlerinden tarama (Survey) tekniği ile yürütülmüştür. Türk müziğinde Meşk sistemi tekrar ve taklit üzerine kuruludur ve usta çırak ilişkili bir öğrenme ve öğretme yöntemidir. Müzik eseri ya bölüm ya da bir bütün olarak öğrenciye hoca tarafından defalarca tekrar ettirilir, böylelikle eser de öğrencinin hafızasına yerleşmiş olur. Bu yüzden meşk alacak öğrencinin müzik hafızasının çok iyi olması önem taşır. Meşk yalnızca Türk müziğinde sözlü eserler için değil, aynı zamanda da saz müziğinde de geçerli bir öğrenme ve öğretme yöntemidir. Meşk etmek, bir hoca ve bir öğrenci ile beraber bütün özellikleriyle eser geçmektir. Bu sistemde hedef repertuarları meşk zincirinin diğer halkalarına intikalini, aktarımını sağlamaktır. Meşk sistemi eskisi gibi olmasa da günümüzde hem Türk Müziğinde hem de az da olsa Batı müziğinde kullanılmaktadır.
In this study, a system called "Meşk '' is addressed and exercised by the survey technique within descriptive research methods where it is a way of convection from generation to generation in Turkish music from the 16th century till modern day. The "Meşk" system in Turkish music is formed within the concepts of repetition and imitation and it is a teaching and learning procedure that belongs to the master-apprentice relationship. The music composition is rehearsed to the apprentice as a whole or a part of a piece by the master. By this way the composition is stored in the memory of the apprentice. This is why theapprentice's music memory should be substantial in the Meşk system. This "Meşk" system is not only belongs to theoral compositions in music but also belongs to the instrumental compositions through teaching and learning. As an act, to do "Meşk"is the reading of the composition between master and apprentice. In this system, the main purpose is to transfer therepertoire to the next generations. Meşk system is not very common in modern day however in both Turkish music and also Western music is in use.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca