Müzik sosyolojisi alanında
çalışanların görevlerinden biri, beğeni hiyerarşilerinin hangi
tarihsel-toplumsal bağlam içinde oluştuğunu, nasıl ifade edildiğini, hangi
söylemlerle meşrulaştırıldığını, bu meşruluğun hangi kurumlarla
pekiştirildiğini ve hangi sosyal çıkarlarla ilişkili olduğunu açığa
çıkartmaktır. Klasik müzik kategorisinin icat edilmesi ve kurumsallaştırılması,
Batıda ve Türkiye’de farklı bağlamlar içinde gerçekleşmiştir. Batıdaki sınıf
temelli beğeni hiyerarşilerinin aksine, Türkiye’de müzik alanında birçok
sınıflandırmanın kaynağı Batılılaşma sürecinin yol açtığı meşruiyet
bunalımıdır. Klasik Türk müziği kategorisi, Batıcı elitler tarafından dışlanan
bir müziğe itibar kazandırmak için bir sınıflandırma stratejisi olarak
kullanılmıştır. Bir meşrulaştırma stratejisi olarak önemli başarılar kazanan bu
stratejinin olumsuz yönüyse Türk müziğinin yaşayan gelenekle bağlarını
zayıflatması ve onu arkaikleştirerek adeta müzelik hale getirmesidir.
Bölüm | Derleme |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca