Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerellik ve Gelenekten Beslenen Evrensel-Çağdaş Sanat Anlayışı

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 40 - 49, 25.12.2017
https://doi.org/10.22252/ijca.339353

Öz

Çağdaş Türk Resim
Sanatı ve Eğitimi incelendiğinde, neredeyse bütün sürecin Batı etkisinde
geliştiği görülebilir. Türk eğitim kurumlarının sanat eğitimi alanında sanat
akımları ve etkinliklerinde öncü olduğu için Batı Sanatı “evrensel sanat”
olarak ele alınmaktadır. Bu doğrultuda, çağdaş tabir edilen serüveni boyunca
Türk sanatı ve sanat eğitimi gerçek anlamda evrenselleşmiş midir? 21. Yüzyılda,
yine genellikle Batı’da gerçekleşen büyük sanat olayları (bienaller, trienaller,
fuarlar…) incelendiğinde ise kültür kavramının
önemsendiği, yerel ve evrenselin, geleneksel ve modernin bir sentez
oluşturmasının değerli olduğu anlaşılmaktadır. Aynı şekilde, Türkiye içinden
de, Türk kültür ve yaşayışını konu alan sanat çalışmalarının dünyadaki sanat
etkinliklerinde daha fazla yer aldığı dikkat çekmektedir. Fakat Çağdaş Türk
sanatında geleneksel Türk kültüründen uzaklaşılarak (bazı çabalar ve istisnalar
elbette ki bulunmaktadır), Batı etkisinde kalındığı kabul edilirse, ortada
ironik bir durumun varlığından söz edilebilir. Bu çalışmada, geleneksel ve
yerel kültürden beslenen değerlerin, evrensel ve çağdaş olanla etkileşimi için
Türkiye’deki sanat eğitimi içindeki durumun vurgulanması ve öneriler
getirilmesi amaçlanmaktadır. Yöntem olarak 2017 yılında Venedik Bienalinde yer
alan ve dünya sanatında gelenekten beslenerek ortaya çıkan çağdaş sanat çalışmaları
incelenmiştir. Bu bağlamda özellikle Uzak Doğu ülkelerinin çalışmaları üzerinde
durulmuştur. Sonuç ve Tartışma’da ise, Türkiye’deki sanat yapma ve sanat
eğitimi süreçlerinde geleneksel ve çağdaşın sentezlenebilmesi için bazı fikir
önerileri sunulmuştur. 

Kaynakça

  • Aktüelite, (Kültür Sanat Programı), Habertürk, (11.06.2017). ?. (2017). The Korean Pavilion At The Venice Art Biennale Explores İdentity And Conflict https://www.designboom.com/art/korean-pavilion-venice-art-biennale-06-29-2017/ (Alımlanma Tarihi: 05.09.2017).
  • Bek, G. (2008).Çağdaş Türk Sanatında “Ulusallık / Evrensellik” Sorunsalı ve Bazı Temel Yaklaşımlar. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi Mayıs 2008, Sayı:17, ss.117-130.
  • Berk, N. (1973).“Sanat Sorunları: Resim Üstüne Tartışma”, Varlık, 795, Aralık 1973, s.13.
  • Berk, A. ve Diğerleri. (2014). Ömer Uluç’la Söyleşi II: Sanatta Evrensel ve Yerel 7/2/2014/ skopbülten. http://www.e-skop.com/skopbulten/omer-ulucla-soylesi-ii-sanatta-evrensel-ve-yerel/1792 (Alımlanma Tarihi: 05.09.2017).
  • Bianchini, R. (2017). Pavillon of China- Venice Ert Biennali 2017, 5 Temmuz 2017, https://www.inexhibit.com/case-studies/pavilion-of-china-venice-art-biennale-2017-buxi-continuum-exhibition/ (Alımlanma Tarihi: 08.09.2017).
  • Gürdaş, B. (2014).1960’larda Türkiye’de Sanatta Ulusallık-Evrensellik Tartışmaları ANA SAYFA \\ Cilt 31, Sayı 1 (2014)
  • Kahraman, H. B. (2004). Kültür Tarihi Affetmez, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Kahraman, H, B. (2005). Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri…, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Kılıç, E. (2013). Çağdaş Türk Resminde Geleneksel Etkileşim, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Cilt: 6 Sayı: 25 Volume: 6 Issue: 25 -1307-9581.
  • Kınay Gör, T. (2013). Yerellik Ve Evrensellik Bağlamında Resimde Otomatizmin Etkileri, Sanatta Yeterlik Tezi, Tez Yöneticisi Prof. Dr. Mehmet Kavukcu, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Tezi, Aralık, 2013.
  • Kopan, Y, (2017). Yaşasın Sanat Yaşasın Ve Çın, http://www.vbenzeri.com/konuklar/yasasin-sanat-yasasin-ve-cin (Alımlanma Tarihi: 08.09.2017). Özgür, F. (2017). İntihal ve Özgünlük Saplantımız, 4 Mayıs 2017, http://www.sanatatak.com/view/sanatci-akademisyen-ferhat-ozgurden-intihal-ozgunluk-saplantimiz (Alımlanma Tarihi: 10.09.2017).
  • Parke, P. (2017). Damien Hirst accused of copying African art at Venice Biennale, http://edition.cnn.com/2017/05/10/africa/damien-hirst-appropriation-venice-biennale/index.html, 11 Mayıs 2017, (Alımlanma Tarihi: 13.09.2017).
  • WANG, S. (2017). Daydream Forest: Wu Jianan’s Image World Exhibiting at University of Chicago Center in Beijing http://en.cafa.com.cn/daydream-forest-wu-jianans-image-world-exhibiting-at-university-of-chicago-center-in-beijing.html) (Alımlanma Tarihi: 13.09.2017).
  • Washida, M. (2017). Takahiro Iwasaki, “Turned Upside Down, It’s a Forest” Kaynak: https://www.inexhibit.com/case-studies/takahiro-iwasaki-pavilion-of-japan-venice-art-biennale-2017/ (Alımlanma Tarihi: 07.09.2017).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Derleme
Yazarlar

Gülçin Karaca

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karaca, G. (2017). Yerellik ve Gelenekten Beslenen Evrensel-Çağdaş Sanat Anlayışı. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 3(2), 40-49. https://doi.org/10.22252/ijca.339353

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca