Review
BibTex RIS Cite

JAMES ENSOR'UN RESİMLERİNDEKİ SEMBOLLER

Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 57 - 69, 30.06.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.741663

Abstract

İnsanı yücelten ve onun özüne varmasını sağlayan sanat, toplumun aynası niteliğindedir. İçinde yaşadıkları toplumun bir bireyi olarak ressamlar, resimlerinde toplumsal olayların yansımalarını zaman zaman eleştirel bir dil ile sunmuşlardır. Bu ressamlardan biri de sanat tarihinde derin izler bırakmış, 1860 ve 1949 yılları arasında yaşamış, sürrealizm ve ekspresyonizmin önemli temsilcilerinden olan Belçikalı ressam ve baskı sanatçısı James Ensor’dur. Yapıtlarında toplumsal gerçekleri kullandığı imgelerle metafora dönüştüren sanatçının çalışmalarında kullandığı kurukafa ve maske vb. sembolik imgeleri ve bunları kullanış amacı bu çalışmanın ana sorunsalını oluşturmuştur. Bu araştırmada, literatür taraması ve inceleme yöntemi kullanılarak betimsel bir değerlendirme yapılmıştır. Bu bağlamda çalışmanın amacı, resimlerinde zengin sembolik imgeler kullanan James Ensor’un, resimlerinde kullandığı imgeleri, bu imgelerin sembolik anlamlarını ve tüm bu imgelerin izleyicide bıraktığı anlamsal boyutları irdelemektir. Bu araştırmada öncelikle sanatçının bu bağlamdaki eserlerinin neler olduğu ve kullandığı metaforik imgeler tespit edilmiş ve bu imgeler sembolik açıdan irdelenerek değerlendirilmiştir. Bu bilgiler ışığında toplumsal yansımaları varoluşçu felsefeyle birleştiren sanatçının, resimlerinde kullandığı sembolik imgeler ile yaşadığı toplumdaki hayal kırıklıklarını tasvir ettiği ve böylece sosyal bir eleştiri yaptığı neticesine varılmıştır.

References

  • ARTSTORY, (2016) https://www.theartstory.org/artist/ensor-james/artworks/ (Erişim Tarihi: 10.05.2020)
  • CASSOU, Jean (1999), Sembolizm Sanat Ansiklopedisi, (Çev. Özdemir İnce & İlhan Usmanbaş), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • JEFREYS, Tom, (2017), “An Introduction to the Exhibition for Teachers and Students” s21 https://royal-academy-production-asset.s3.amazonaws.com/uploads/f208f624-f9a5-4f41-a5a2-4daa40fdddbf/Final+Ensor+Intrigue+Web+100dpi.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2020)
  • MİLLS, Sarah, (2018), “Fighting Skeletons of James Ensor” https://www.dailyartmagazine.com/fighting-skeletons-of-james-ensor/ (Erişim Tarihi: 10.05.2020)
  • MUSE, Byrons, (2018) “James Ensor – Skeletons Fighting Over a Hanged Man” https://byronsmuse.wordpress.com/2018/02/17/james-ensor-skeletons-fighting-over-a-hanged-man/ (Erişim Tarihi: 10.05.2020)
  • POUND, Cath, (2018) “The Artist Who Depicted Life as a Macabre Carnival” https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-artist-depicted-life-macabre-carnival (Erişim Tarihi: 10.05.2020)
  • SALT, Alparslan, (2010), Ansiklopedi Semboller, Ruh ve Madde Yayınları, İstanbul.
  • TAŞKESEN, Selma (2018), “Ekspresyonizm Akımının Köprü ve Mavi Atlı Gruplarına Yansımalarının Beden Olgusu Üzerinden Sorgulanması” Atatürk Üniversitesi GSF Sanat Dergisi, Cilt 3, Sayı 31, S: 6-18
  • VANDEWALLE, Frans, (2010), “Skeletons fighting for the Body of a hanged Man” https://www.flickr.com/photos/snarfel/4531712996 (Erişim Tarihi: 11.05.2020)
  • WILKINSON, Kathryn, (2011), Semboller ve İşaretler, (Çev. Seda Toksoy), Alfa Basın Yayım Dağıtım Ltd. Şti, İstanbul.

SYMBOLS IN THE PAINTINGS OF JAMES ENSOR

Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 57 - 69, 30.06.2020
https://doi.org/10.22252/ijca.741663

Abstract

Art, which glorifies people and enables it to reach its essence, is a mirror of society. As an individual of the
society in which they live, painters occasionally presented the reflections of social events in their paintings in
a critical language. One of these painters is the Belgian painter and print artist James Ensor, who has left deep
traces in the history of art, lived between 1860 and 1949, is an important representative of surrealism and
expressionism. The artist, who transforms the social realities into metaphors with the images he uses in his
works, uses the skull and mask used in his works. symbolic images and the purpose of using them constitute
the main problematic of this study. In this research, a descriptive evaluation was made using the literature
review and analysis method. In this context, the purpose of the study is to examine the images used by James
Ensor, who uses rich symbolic images in his paintings, the symbolic meanings of these images, and the
semantic dimensions left by all these images in the audience. In this research, firstly, the metaphoric images
of the works of the artist in this context and the uses of them were determined and these images were
evaluated by examining them symbolically. In the light of this information, it is concluded that the artist, who
combines social reflections with existential philosophy, depicts the disappointments in the society he lives in
with the symbolic images he uses in his paintings and thus makes a social criticism.

References

  • ARTSTORY, (2016) https://www.theartstory.org/artist/ensor-james/artworks/ (Erişim Tarihi: 10.05.2020)
  • CASSOU, Jean (1999), Sembolizm Sanat Ansiklopedisi, (Çev. Özdemir İnce & İlhan Usmanbaş), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • JEFREYS, Tom, (2017), “An Introduction to the Exhibition for Teachers and Students” s21 https://royal-academy-production-asset.s3.amazonaws.com/uploads/f208f624-f9a5-4f41-a5a2-4daa40fdddbf/Final+Ensor+Intrigue+Web+100dpi.pdf (Erişim Tarihi: 10.05.2020)
  • MİLLS, Sarah, (2018), “Fighting Skeletons of James Ensor” https://www.dailyartmagazine.com/fighting-skeletons-of-james-ensor/ (Erişim Tarihi: 10.05.2020)
  • MUSE, Byrons, (2018) “James Ensor – Skeletons Fighting Over a Hanged Man” https://byronsmuse.wordpress.com/2018/02/17/james-ensor-skeletons-fighting-over-a-hanged-man/ (Erişim Tarihi: 10.05.2020)
  • POUND, Cath, (2018) “The Artist Who Depicted Life as a Macabre Carnival” https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-artist-depicted-life-macabre-carnival (Erişim Tarihi: 10.05.2020)
  • SALT, Alparslan, (2010), Ansiklopedi Semboller, Ruh ve Madde Yayınları, İstanbul.
  • TAŞKESEN, Selma (2018), “Ekspresyonizm Akımının Köprü ve Mavi Atlı Gruplarına Yansımalarının Beden Olgusu Üzerinden Sorgulanması” Atatürk Üniversitesi GSF Sanat Dergisi, Cilt 3, Sayı 31, S: 6-18
  • VANDEWALLE, Frans, (2010), “Skeletons fighting for the Body of a hanged Man” https://www.flickr.com/photos/snarfel/4531712996 (Erişim Tarihi: 11.05.2020)
  • WILKINSON, Kathryn, (2011), Semboller ve İşaretler, (Çev. Seda Toksoy), Alfa Basın Yayım Dağıtım Ltd. Şti, İstanbul.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Derleme
Authors

Meral Batur Çay 0000-0002-1421-4371

Publication Date June 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Batur Çay, M. (2020). JAMES ENSOR’UN RESİMLERİNDEKİ SEMBOLLER. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 6(1), 57-69. https://doi.org/10.22252/ijca.741663