The phenomenon of “performance,” which every musician continues to experience throughout his life, is intertwined with many psychological and physiological factors from the first years of professional music education. These factors, which cannot be fixed throughout human life, directly affect the person's performance quality. Although the person has stage experience or knows the work he will perform, he may encounter some unexpected negative situations during the performance. These unexpected situations, which can be seen not only in musicians but also in actors, athletes, and academics, can turn into fear and anxiety for the next performance. Many methods and strategies are developed to eliminate these adverse effects or not experience them at all.
Stage fright, which is experienced by many musicians, including the professional, is described as a “bad experience”. It is also defined as ‘musical performance anxiety’ or ‘stage excitement’ in academic studies translated into Turkish. In this study, music performance anxiety is discussed in general, and some widely accepted methods and techniques to overcome stage fright are mentioned.
Profesyonel müzik eğitiminin ilk yıllarından itibaren, çeşitli evrelerden geçerek her müzisyenin hayatı boyunca deneyimlemeye devam ettiği “performans” olgusu, psikolojik ve fizyolojik pek çok etken ile iç içedir. İnsan yaşamı boyunca sabit olması mümkün olmayan bu etkenler, kişinin performans niteliğini de doğrudan etkilemektedir. Kişi her ne kadar sahne tecrübesi yaşamış ya da seslendireceği eseri her ne kadar iyi biliyor olsa da, performans anında beklenmedik bazı olumsuz durumlarla karşılaşabilmektedir. Sadece müzisyenlerde değil, oyuncularda, sporcularda, akademisyenlerde de görülebilecek bu beklenmedik durumlar bir sonraki performans için korku ve endişeye dönüşebilecek etkiler bırakabilir. Bu olumsuz etkilerden kurtulabilmek veya hiç yaşamamak adına pek çok yöntem ve strateji geliştirilmiştir.
Çoğu profesyonel müzisyenin yaşadığı “kötü deneyim” olarak tanımlanan bu durum sahne fobisi halini alır. Literatürde ‘musical performance anxiety’, Türkçeye çevrilmiş akademik çalışmalarda da ‘müzik performans kaygısı’ ya da ‘sahne heyecanı’ olarak söz edilmektedir. Bu çalışmada müzik performans kaygısı genel olarak ele alınmış ve bu kaygı durumunun üstesinden gelmek için sahne korkusunu kontrol edebilmek üzerine literatüre geçmiş bazı yöntem ve tekniklerden söz edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca