Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞDAŞ MÜZECİLİK ANLAYIŞINA BAĞLI OLARAK “POPÜLERLEŞEN MÜZE TURİZMİ”

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 178 - 186, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.1024842

Öz

Tarihi oldukça eskiye dayanan müzecilik, uzun yılar boyunca çok yavaş bir gelişme göstermiş; ancak geleneksel müzecilik anlayışının kabul görmesi ya da popülaritesinin artmasıyla toplum tarafından destek görmüştür. Bazı zamanlar insanlar için adeta bir mabet haline gelen müzeler, bir taraftan yüceltilerek ulaşılmaz bir değer haline getirilmiş, kimi zaman ise toplumun çok rağbet göstermediği yerler olmuştur. Uzun yıllar toplum tarafından ilgi görmeyen müzeler, giderek sosyal yaşamdan uzaklaşmış, böylelikle toplum tarafından kabul edilmeyen, tanınmayan, ziyaret edilmeyen kurumlar haline gelmişlerdir. Müzeler ile toplum arasında oluşan bu olumsuz atmosfer, 20. yüzyılla birlikte azalmaya başlamıştır. Nitekim 20. yüzyılda zirveye çıkan teknoloji ve bu teknolojinin müzelerde kullanılmaya başlaması, birtakım kolaylıkları ve buna bağlı olarak da, yenilikleri beraberinde getirmiştir. Bu doğrultuda oluşturulan ve sayıları giderek artan çağdaş müzeler, yaptıkları etkinliklerle ve kurdukları eğitim iş birlikleri ile çok kısa bir süre içinde tanınmış ve sıklıkla ziyaret edilmeye ve her geçen gün ziyaretçi sayılarını artırmaya devam etmişlerdir. Cinsiyet ve yaş gözetmeksizin ziyaretçi sayısındaki bu artışın, ülke, kent ya da mahalle ekonomisine ve sosyal hayata önemli katkı sağladığı ve sağlayacağı düşüncesinden yola çıkılarak hem yerel yönetimler hem de özel kurumlar tarafından çok sayıda çağdaş müze kurulmuş ve bunun neticesi olarak da müze turizmi ortaya çıkmıştır. Bu çalışmada, genel olarak çağdaş müzecilik anlayışı ve bu anlayışın getirisi olarak popülerleşen müze turizmi üzerinde durulmuştur.

Kaynakça

  • Artun, A. 2018. Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri Müze ve Modernlik 1. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aydoğan, Y. (2021). Kent turizmi açısından “müzecilik”, 3. International Culture, Art and Lıterature Congress Proceedings Book. 180-185.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. 2005. Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. (Ed. V. Özsoy). Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları 2.
  • Buyurgan, S., Tarlakazan, B. E. ve Çevik, S. K. (2019). Müzede Eğitim Öğrenme Ortamı Olarak Müzeler İçinde Müzecilik ve Müzede Eğitimin Tarihsel Gelişimi. (Ed. S. Buyurgan). Ankara: Pegem Akademi.
  • Emekli, G. (2006). Coğrafya, kültür ve turizm: kültürel turizm, Ege Coğrafya Dergisi 15, 51-59.
  • Erbay, F., (1997). Müze işletmeciliğinin turizm sektörü ile ilişkisi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 8 (1-2): 40-4 1.
  • Eser, S., Dalgın, T. ve Çeken, H. (2012). Sürdürülebilir kültür turizmi: Efes örneği, Ege Coğrafya Dergisi, 19 (2): 27-34.
  • Göğebakan, Y. (2019). Müzede Eğitim Öğrenme Ortamı Olarak Müzeler İçinde Müze ve Tarih. (Ed. S. Buyurgan). Ankara: Pegem Akademi.
  • İbret, B. Ü., Aydınözü, D. ve Uğurlu, M. (2015). Kastamonu şehrinde kültür ve inanç turizmi, Marmara Coğrafya Dergisi Sayı 32: 239-269.
  • Karadeniz, C. 2018. Müze Kültür Toplum. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kervankıran, İ. (2014). Dünyada Değişen Müze Algısı Ekseninde Türkiye’deki Müze Turizmine Bakış, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature And History of Turkish Or Turkic 9 (11): 345-369.
  • Kervankıran, İ. ve Eryılmaz, A. G. (2015). Müzelerin Türkiye turizmindeki yeri nedir? Türkiye’de müze turizminin mekânsal dağılımına genel bir bakış, I. Eurasia International Tourism Cngress: Current Issues, Trends, And Indicators (EITOC-2015).
  • Onur, B. 2012. Çağdaş Müze Eğitim ve Gelişim Müze Psikolojisine Giriş, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Onur, B. 2014. Yeni Müzebilim Demokratik Toplumu Yaratmak, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Polat, S. ve Aktaş Polat, S. (2014). Taşınmaz kültür varlıklarının kültür turizmi açısından önemi: Topkapı Sarayı Müzesi örneği, Turizm ve Araştırma Dergisi 3 (1): 60-80.
  • Sucaklı, G. ve Güzel, T. (2020). Müze turizminde artırılmış gerçeklik teknolojisi uygulamaları; Dünya ve Türkiye örnekleri, Journal of Tourism Research İnstitute 1 (2): 71-82.

“POPULAR MUSEUM TOURISM” DEPENDING ON THE CONTEMPORARY MUSEUM APPROACH

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 178 - 186, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.1024842

Öz

Museology, which has a very old history, has developed very slowly for many years; However, with the acceptance of the traditional museology understanding or its increasing popularity, it has been supported by the society. Museums, which have sometimes turned into a temple for people, have been glorified and turned into an inaccessible value, and sometimes they have become places where the society is not very popular. The museums, which were not attracted by the society for many years, gradually moved away from social life, thus they became institutions that are not accepted, recognized and visited by the society. This negative atmosphere between museums and society started to decrease with the 20th century. As a matter of fact, the technology that reached its peak in the 20th century and the use of this technology in museums brought some conveniences and, accordingly, innovations. Contemporary museums, which were created in this direction and whose numbers are increasing, became known in a very short time with the activities they held and the educational collaborations they established, and they continued to be visited frequently and increasing the number of visitors day by day. Based on the idea that this increase in the number of visitors regardless of gender and age makes and will contribute to the economy and social life of the country, city or neighborhood, many contemporary museums have been established by both local governments and private institutions, and as a result, museum tourism has emerged. In this study, the contemporary understanding of museology and museum tourism, which has become popular as a result of this understanding, are emphasized.

Kaynakça

  • Artun, A. 2018. Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri Müze ve Modernlik 1. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aydoğan, Y. (2021). Kent turizmi açısından “müzecilik”, 3. International Culture, Art and Lıterature Congress Proceedings Book. 180-185.
  • Buyurgan, S. ve Mercin, L. 2005. Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. (Ed. V. Özsoy). Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları 2.
  • Buyurgan, S., Tarlakazan, B. E. ve Çevik, S. K. (2019). Müzede Eğitim Öğrenme Ortamı Olarak Müzeler İçinde Müzecilik ve Müzede Eğitimin Tarihsel Gelişimi. (Ed. S. Buyurgan). Ankara: Pegem Akademi.
  • Emekli, G. (2006). Coğrafya, kültür ve turizm: kültürel turizm, Ege Coğrafya Dergisi 15, 51-59.
  • Erbay, F., (1997). Müze işletmeciliğinin turizm sektörü ile ilişkisi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 8 (1-2): 40-4 1.
  • Eser, S., Dalgın, T. ve Çeken, H. (2012). Sürdürülebilir kültür turizmi: Efes örneği, Ege Coğrafya Dergisi, 19 (2): 27-34.
  • Göğebakan, Y. (2019). Müzede Eğitim Öğrenme Ortamı Olarak Müzeler İçinde Müze ve Tarih. (Ed. S. Buyurgan). Ankara: Pegem Akademi.
  • İbret, B. Ü., Aydınözü, D. ve Uğurlu, M. (2015). Kastamonu şehrinde kültür ve inanç turizmi, Marmara Coğrafya Dergisi Sayı 32: 239-269.
  • Karadeniz, C. 2018. Müze Kültür Toplum. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kervankıran, İ. (2014). Dünyada Değişen Müze Algısı Ekseninde Türkiye’deki Müze Turizmine Bakış, Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature And History of Turkish Or Turkic 9 (11): 345-369.
  • Kervankıran, İ. ve Eryılmaz, A. G. (2015). Müzelerin Türkiye turizmindeki yeri nedir? Türkiye’de müze turizminin mekânsal dağılımına genel bir bakış, I. Eurasia International Tourism Cngress: Current Issues, Trends, And Indicators (EITOC-2015).
  • Onur, B. 2012. Çağdaş Müze Eğitim ve Gelişim Müze Psikolojisine Giriş, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Onur, B. 2014. Yeni Müzebilim Demokratik Toplumu Yaratmak, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Polat, S. ve Aktaş Polat, S. (2014). Taşınmaz kültür varlıklarının kültür turizmi açısından önemi: Topkapı Sarayı Müzesi örneği, Turizm ve Araştırma Dergisi 3 (1): 60-80.
  • Sucaklı, G. ve Güzel, T. (2020). Müze turizminde artırılmış gerçeklik teknolojisi uygulamaları; Dünya ve Türkiye örnekleri, Journal of Tourism Research İnstitute 1 (2): 71-82.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme
Yazarlar

Yeşim Aydoğan 0000-0001-5952-9396

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydoğan, Y. (2021). ÇAĞDAŞ MÜZECİLİK ANLAYIŞINA BAĞLI OLARAK “POPÜLERLEŞEN MÜZE TURİZMİ”. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(2), 178-186. https://doi.org/10.22252/ijca.1024842

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca