Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKE TAVRININ BAĞLAMA İCRASINDA KARŞILAŞILAN NOTASYON VE TAVIR ÖZELLİKLERİNDEN KAYNAKLI PROBLEMLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 334 - 341, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.1041908

Öz

Bu çalışmada, Teke yöresi, Teke Tavrı ve Teke yöresi türkülerinin geçmişten günümüze Tük halk müziğindeki yeri ve önemi hakkında bilgilere yer verilmiştir. Teke yöresi türküler sınıflandırılarak, değerlendirilmiştir. Ayrıca yöreye özgü halk oyunları ve oynanış biçimleri kendi arasında sınıflandırılmıştır. Çalışma kapsamında Teke Tavrı bağlama icrasında karşılaşılan problemler tespit edilerek TRT repertuvarında yer alan türkü notaları üzerinden gösterilmiş ve bu problemlere yönelik çözüm önerileri getirilmiştir. Bu öneriler arasında, bağlama icrasında teke tavrının sistematik yapısını devam ettirmek adına küçük değerli notaları, tek vuruşta toplanarak yazılan notalar yerine, çarpma ve çekme tekniği kullanılarak repertuvardaki notanın doğallığını bozmadan icra tekniği önerisi yer almaktadır.

Kaynakça

  • - AKDOĞU,O.,(1996).Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir-Bornova.
  • - Alemdar Çankaya, E., Karagöz Dursun, B., Parasız, G. (Edt. Salı, G., Bozkurt, M.) (2021). 9. Sınıf Öğrencilerine Değerlerin Müzik Etkinlikler Yoluyla Kazandırılması. Eğitim Bilimlerinde Araştırma ve Değerlendirmeler- Gece Kitaplığı. Ankara.
  • - ÇİNE, Hamit. (1989). Burdur’dan Damlalar Folklor (Halkbilim). İzmir: Uyan
  • - Devellioğlu, F.(1996).Osmanlıca- Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi Yay., Ankara .
  • - Karkın Metin, Pelikoğlu Can, Mehmet Haşhaş Sinan(2014)” Bağlama enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi” SDÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, Sayı-13.
  • - PAŞMAKÇI, Yücel. (1995), “Türk Halk Müziği Genel Bilgiler”, Ders Notları, Yy, İstanbul
  • - Özay Serkan, Akyol Arslan, (2015), TRT Repertuvarında yer alan burdur türkülerinin müzikal ve edebi unsurlarının incelenmesi, Teke Yöresi Sempozyumu Bildiriler Kitabı Cilt-1 - ÖZBEK,M, A., (2000). Türkiye’de Çalgı Eğitiminde Metot İhtiyacı ve Bağlama Metodu, Türk Halk Müziğinde Çeşitli Görüşler. Kültür Bakanlığı, Ankara.
  • - HAŞHAŞ Sinan, YEŞİLYURT Recep, İMİK Ünal, (2021), “ Bağlama Öğretimi/Öğreniminde Parmak Baskılarını Göstermeye Yönelik Bir İşaretlendirme Yöntemi Önerisi”, İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi Volume/Cilt: 7 No/Sayı: 1 (2021) 33-62
  • İnternet Kaynakları - https://www.repertukul.com/BAZARDA-BAL-VAR-GELINIM-3403 - https://www.repertukul.com/OVALAR-OVALAR-ENGIN-OVALAR-4173

PROBLEMS RESULTING FROM THE NOTATION AND ATTITUDE FEATURES ENCOUNTERED IN THE BAGLAMA PERFORMANCE OF THE TEKE REGION AND SUGGESTIONS FOR SOLUTIONS

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 2, 334 - 341, 29.12.2021
https://doi.org/10.22252/ijca.1041908

Öz

In this study, information is given about the place and importance of Teke region, Teke Tavri and Teke folk songs in Turkish folk music from past to present. Teke region folk songs were classified and evaluated. In addition, local folk dances and playing styles are classified among themselves. Within the scope of the study, the problems encountered in the performance of Teke Tavri baglama were determined and shown through the folk song notes in the TRT repertoire, and solutions were offered for these problems. Among these suggestions, there is a suggestion of a performance technique by using the striking and pulling technique, without disturbing the naturalness of the note in the repertoire, instead of the notes written by collecting small valuable notes in one stroke, in order to maintain the systematic structure of the teke style in baglama performance.

Kaynakça

  • - AKDOĞU,O.,(1996).Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir-Bornova.
  • - Alemdar Çankaya, E., Karagöz Dursun, B., Parasız, G. (Edt. Salı, G., Bozkurt, M.) (2021). 9. Sınıf Öğrencilerine Değerlerin Müzik Etkinlikler Yoluyla Kazandırılması. Eğitim Bilimlerinde Araştırma ve Değerlendirmeler- Gece Kitaplığı. Ankara.
  • - ÇİNE, Hamit. (1989). Burdur’dan Damlalar Folklor (Halkbilim). İzmir: Uyan
  • - Devellioğlu, F.(1996).Osmanlıca- Türkçe Ansiklopedik Lugat, Aydın Kitabevi Yay., Ankara .
  • - Karkın Metin, Pelikoğlu Can, Mehmet Haşhaş Sinan(2014)” Bağlama enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi” SDÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi, Sayı-13.
  • - PAŞMAKÇI, Yücel. (1995), “Türk Halk Müziği Genel Bilgiler”, Ders Notları, Yy, İstanbul
  • - Özay Serkan, Akyol Arslan, (2015), TRT Repertuvarında yer alan burdur türkülerinin müzikal ve edebi unsurlarının incelenmesi, Teke Yöresi Sempozyumu Bildiriler Kitabı Cilt-1 - ÖZBEK,M, A., (2000). Türkiye’de Çalgı Eğitiminde Metot İhtiyacı ve Bağlama Metodu, Türk Halk Müziğinde Çeşitli Görüşler. Kültür Bakanlığı, Ankara.
  • - HAŞHAŞ Sinan, YEŞİLYURT Recep, İMİK Ünal, (2021), “ Bağlama Öğretimi/Öğreniminde Parmak Baskılarını Göstermeye Yönelik Bir İşaretlendirme Yöntemi Önerisi”, İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi Volume/Cilt: 7 No/Sayı: 1 (2021) 33-62
  • İnternet Kaynakları - https://www.repertukul.com/BAZARDA-BAL-VAR-GELINIM-3403 - https://www.repertukul.com/OVALAR-OVALAR-ENGIN-OVALAR-4173
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Doğukan Dursun 0000-0001-8089-4953

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dursun, D. (2021). TEKE TAVRININ BAĞLAMA İCRASINDA KARŞILAŞILAN NOTASYON VE TAVIR ÖZELLİKLERİNDEN KAYNAKLI PROBLEMLER VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 7(2), 334-341. https://doi.org/10.22252/ijca.1041908

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca