Görsel medyada ses, görüntünün ayrılmaz bir parçası olup medyada anlatılan kurguyu en az görüntü kadar zenginleştiren bir öğe haline gelmiştir. Medya ve ses kopmaz bir şekilde bütünleşerek kurguya büyük ölçüde estetik ve duygu yüklemektedir. Seyirci göz teması ile medyayı özümserken duyum aracılığı ile görsel medyayı farklı bir deneyim olarak algılar. Bu sebeple günümüz medyalarında ses prodüksiyonuna önemli ölçüde bütçe ve ekipman desteği sunulmaktadır. Görsel medyalarda yapım süreci; Pre-Production (Ön-Prodüksiyon / hazırlık aşaması), Prodüksiyon aşaması ve Post-Production (Yapım sonrası / Hazırlama aşaması) olmak üzere üç aşamadan oluşur. Prodüksiyon ve post prodüksiyon sürecinde ses ögesinin kaydı, miksi ve tasarlanması oldukça önemli bir yer tutar. Bu çalışma da ses donesinin tasarımına yönelik (kayıt süreci, diyalog, atmosfer ses efekti ve tasarımsal efekt ve ilgili donelerin medyalara mikslenmesi, vb.) yöntemleri baz alarak örnek bir medya ögesinden hareketle uygulanabilecek teknikleri deneysel model üzerinden anlatacaktır. Bu makale, film tasarımında “ses tasarım, diyalog ve ses
Görsel Medya Ses Tasarımı Görsel Medyada Ses Foley Visual Media Sound Design Sound in Visual Media
In visual media, sound is an integral part of the image and has become an element that enriches the fiction described in the media at least as much as the image. Media and sound are inseparably integrated, giving a great deal of aesthetics and emotion to the editing. While the audience absorbs the media with eye contact, they perceive the visual media as a different experience through sensation. For this reason, a significant amount of budget and equipment support is offered to sound production in today's media. Production process in visual media; It consists of three stages: Pre-Production (Pre-Production / preparation stage), Production stage and Post-Production (PostProduction / Preparation stage). In the production and post-production process, the recording, mixing and design of the sound element has a very important place. This study will also try to understand the techniques that can be applied from a sample media item in the context of an experimental model, based on the methods for the design of sound data (recording process, dialogue, atmosphere sound effect and design effect and mixing of related data to the media, etc.). This article will classify the miking techniqes to be used for “sound desing, dialogue and sound effect” in film desing and establish a hypothesis on a short film
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Ocak 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca