Music is one of the oldest forms of human expression, with a history that can be traced back to the earliest civilizations. Since its emergence, music has been used by people as a means of self-expression, communication, and cultural exchange. As a product of emotions and thoughts, music possesses a unique expressive power that transcends geographical and cultural boundaries. It can be found in different forms and styles across various cultures and geographies. One prominent example is Turkish folk music. Turkish folk music represents one of the most significant manifestations of Turkish music culture. It is a type of music that has been performed by our people with their instruments for centuries, accompanied by vocal expression. Folk songs represent a significant cultural phenomenon, serving as a primary means of self-expression. They encompass a diverse array of verbal and non-verbal musical forms.
In terms of aesthetics, form is defined as the integrity of the works according to a certain order in the creation of art concepts. Form is variable and changes in parallel with the conditions. Important studies have been carried out in Turkish music, especially in the field of Turkish art music, on musical forms, which have an important place in finding and interpreting the meaning of music. However, there are not many studies on the formal structures of the works in Turkish folk music. The objective of this study is to gain a deeper understanding of the concept of form in Turkish folk music and to utilize it as an educational tool.
The study employed a qualitative research methodology utilizing a descriptive research approach and a case study model. In alignment with the research theme, the first part of the study provided an overview of the concepts that comprise the concept of "Form," while the second part conducted a formal analysis of musical works with disparate musical structures within the context of Turkish Folk Music.
İnsanoğlunun en eski uğraşlarından biri olan müzik, ortaya çıktığı andan itibaren; insanlar tarafından kendini ifade etme, anlatma ve diğer insanlarla anlaşma aracı olarak yaygın bir şekilde kullanılmıştır. Duygu ve düşüncelerin ürünü olarak, ifade gücü bakımından eşsiz bir seviyededir ve ontolojik olarak insanlığın ortak dilidir. Aynı zamanda bir kültür ürünü olması sebebiyle farklı coğrafyalarda, farklı kültürlerde ve farklı ifade biçimiyle karşımıza çıkmaktadır. Bunlardan birisi de hiç kuşkusuzuz Türk Halk Müziği’dir. Türk müzik kültürünün önemli temsilcilerinden biri olan Türk Halk Müziği, insanımızın yüzyıllardır çalgısıyla icra edip, avazıyla söylediği, hüznünü, sevincini paylaştığı, onunla hayat bulduğu ve adını türkü kavramıyla ifade ettiği bir müzik türüdür. Türküler; insanların kendisini ifade etmek için kullandıkları sözlü veya sözsüz müzik biçimi özelliği gösteren kültür araçlarından birisidir.
Estetik açıdan biçim; sanat kavramlarının oluşturulmasında, eserlerin belirli bir düzene göre oluşturduğu bütünlük olarak tanımlanmaktadır. Biçim değişkendir ve şartlara paralel bir değişim gösterir. Müziğin anlam bulup yorumlanmasında önemli bir yere sahip olan müzik biçimleri konusunda Türk müziği içinde özellikle Türk Sanat Müziği alanında önemli çalışmalar yapılmıştır. Ancak Türk Halk Müziği’nde yer alan eserlerin biçimsel yapıları konusuna ait fazla çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmada, Türk Halk Müziği’nde biçim konusunun daha iyi anlaşılması ve bir eğitim materyali olarak kullanılabilmesi amaçlanmıştır.
Çalışma, betimsel araştırma yöntemi ve durum çalışması modeli kullanılmış nitel bir araştırmadır. Araştırmanın temasına uygun olarak, ilk bölümde “Biçim” i oluşturan ögelere ait bilgiler verilmiş, ikinci bölümde ise Türk Halk Müziği’nde farklı müziksel yapıdaki eserlerin biçimsel incelemesi yapılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Müziğinde Kompozisyon |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1 |
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca