Research Article
BibTex RIS Cite

RAST MAQAM FROM THE PAST TO THE PRESENT

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 28 - 41, 30.12.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1542495

Abstract

Turkish music has an extremely rich musical tradition with nearly 600 maqam varieties. An important feature of this genre, which has its own unique structural and characteristic features, is its maqam structure. Turkish music represents a musical tradition that has evolved under various influences throughout history. Maqams, as an important component of this tradition, have been subjected to various changes and transformations over time. In this study, the historical adventure of the maqam Rast in Turkish music is discussed from a scientific perspective, the elements that make up the maqam are studied, and two works from two different periods are compared and analyzed in order to see this change more clearly.

References

  • Aydemir, Murat (2016), “Türk Müziği Makam Rehberi”, Pan Yayıncılık, 2. Baskı, İstanbul.
  • Başara, Erol(2009), “TRT Repertuvarında Bulunan Ve 15-16. Yüzyıllar Arasında Rast Makamında Bestelenmiş Sözlü Eserlerin Form Ve Usülleri Üzerine Bir İnceleme”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Dergisi, 13. Cilt, 2 sayı, Sivas.
  • Erguner, Süleyman(1991), “Kutb-ı Nayı Osman Dede Ve Rabt-ı Ta'bırat-ı Musıkî”, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Medeniyeti ve Sosyal Bilimler Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kaçar, Gülçin Y. (2008), “Türk Musikisinde Makam”, İstem Dergisi,11. Sayı, Konya.
  • Kutluğ, Y. Fikret (2000), “Türk Musikisinde Makamlar”, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Levendoğlu, Oya(2004), “XIII. Yüzyıldan Bugüne Uzanan Makamlar Ve Değişim Çizelgeleri”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17. Sayı.
  • Levendoğlu, Oya(2005), “Tarih İçinde Geleneksel Türk Sanat Müziği Ve Diğer Kültürlerle Etkileşimleri”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19. Sayı.
  • Özkan, İsmail Hakkı(2007), “Rast”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 34. Cilt, İstanbul.
  • Özkan, İsmail Hakkı(2014), “Türk Musikisi Nazariyatı Ve Usülleri”, Ötüken Neşriyat A.Ş, 13. Baskı, İstanbul.
  • Özkan, İsmail Hakkı(2007), “Rehavi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 34. Cilt, İstanbul.
  • Özkan, İsmail Hakkı(2009), “Sazkâr”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 36. Cilt, İstanbul.
  • Rast Makamı | Prof. Dr. Hazım GÖKÇEN (hazimgokcen.net) (Erişim Tarihi: 26.04.2023)

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE RAST MAKAMI

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 28 - 41, 30.12.2024
https://doi.org/10.22252/ijca.1542495

Abstract

Türk müziği, 600'e yaklaşan makam çeşidiyle son derece zengin bir müzik geleneğine sahiptir. Kendine özgü yapısal ve karakteristik özelliklere sahip olan bu türün önemli bir özelliği de makamsal yapısının bulunmasıdır. Türk müziği, tarih boyunca çeşitli etkiler altında kalarak evrimleşmiş bir müzik geleneğini temsil eder. Makamlar da bu geleneğin önemli bir bileşeni olarak, zaman içinde çeşitli değişimlere ve dönüşümlere maruz kalmıştır. Bu çalışmada, Türk mûsikîsinde Rast makamının tarihi serüveni bilimsel bakış açısıyla ele alınmış, makamı oluşturan unsurlar işlenmiş ve bu değişimin daha net bir biçimde görülebilmesi için iki farklı döneme ait iki eser karşılaştırılarak analiz edilmiştir.

References

  • Aydemir, Murat (2016), “Türk Müziği Makam Rehberi”, Pan Yayıncılık, 2. Baskı, İstanbul.
  • Başara, Erol(2009), “TRT Repertuvarında Bulunan Ve 15-16. Yüzyıllar Arasında Rast Makamında Bestelenmiş Sözlü Eserlerin Form Ve Usülleri Üzerine Bir İnceleme”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Dergisi, 13. Cilt, 2 sayı, Sivas.
  • Erguner, Süleyman(1991), “Kutb-ı Nayı Osman Dede Ve Rabt-ı Ta'bırat-ı Musıkî”, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Medeniyeti ve Sosyal Bilimler Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kaçar, Gülçin Y. (2008), “Türk Musikisinde Makam”, İstem Dergisi,11. Sayı, Konya.
  • Kutluğ, Y. Fikret (2000), “Türk Musikisinde Makamlar”, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Levendoğlu, Oya(2004), “XIII. Yüzyıldan Bugüne Uzanan Makamlar Ve Değişim Çizelgeleri”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17. Sayı.
  • Levendoğlu, Oya(2005), “Tarih İçinde Geleneksel Türk Sanat Müziği Ve Diğer Kültürlerle Etkileşimleri”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19. Sayı.
  • Özkan, İsmail Hakkı(2007), “Rast”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 34. Cilt, İstanbul.
  • Özkan, İsmail Hakkı(2014), “Türk Musikisi Nazariyatı Ve Usülleri”, Ötüken Neşriyat A.Ş, 13. Baskı, İstanbul.
  • Özkan, İsmail Hakkı(2007), “Rehavi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 34. Cilt, İstanbul.
  • Özkan, İsmail Hakkı(2009), “Sazkâr”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, 36. Cilt, İstanbul.
  • Rast Makamı | Prof. Dr. Hazım GÖKÇEN (hazimgokcen.net) (Erişim Tarihi: 26.04.2023)
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music (Other)
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Tugay Aksoy 0000-0001-6954-1532

Tolgahan Bay 0000-0003-3630-4973

Semih Burak Murat 0009-0004-1153-9033

Early Pub Date December 31, 2024
Publication Date December 30, 2024
Submission Date September 2, 2024
Acceptance Date November 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Aksoy, T., Bay, T., & Murat, S. B. (2024). GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE RAST MAKAMI. İnönü Üniversitesi Kültür Ve Sanat Dergisi, 10(2), 28-41. https://doi.org/10.22252/ijca.1542495

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca