Research Article
BibTex RIS Cite

An Evaluation of the Transition Process from Teaching to the Academia

Year 2018, , 113 - 123, 20.12.2018
https://doi.org/10.33200/ijcer.494531

Abstract

The recent increase in the number of universities in Turkey has speeded
up the transition of teachers who receive graduate education to the academia.
However, this rapid transition brought a variety of problems. The present study
focused on the experiences regarding the transition from teaching to the
academia from a holistic perspective. The qualitative research method and the
phenomenological design were employed in the study. The participants were seven
academics who passed to the academia from a teaching career. Convenient
sampling and snowball sampling were used in the selection of the participants.
The research data were gathered through an interview form.  An audio-recorder was used not to lose data
during the interviews. In the analysis of the data, the descriptive analysis
technique was employed. As for the reliability and validity of the study, data
triangulation, external revision, direct quotations and referee evaluation were
put into practice. Three themes were revealed as a result of the data analysis.
These themes were the teaching profession and process, graduate education
process and the process of becoming an academic. The findings of the study are
as follows: The teaching profession was practised willingly and with a
human-oriented approach. Teaching was seen as a way for serving the society
through students. Graduate education was regarded as a difficult process, but
expectations overcame the difficulties. Since the participants had to work as a
teacher and learn as an undergraduate student at the same time could be
challenging both financially and psychologically. Academicianship was perceived
as a place for critical and scientific thinking. The transition to the academia
was followed by the efforts to adapt to the new institutional and physical
environment. Based on the study, it can be suggested that the teaching
profession should be made more development-oriented through graduate education,
and legal regulations should be made to ease the bureaucratic difficulties
teachers experience while receiving graduate education.


References

  • Balıkçı, A. (2016). Bürokrasi ve gündelik hayat bağlamında okul müdürlüğünün incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi), Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.Cansoy, R. ve Parlar, H. (2017). Mesleki öğrenme toplulukları olarak okullar: okullarda uygulanması ve geliştirilmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 12/17, p. 89-112 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11996 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY.Christensen, L.B., Johnson, R.B. ve Turner, L.A. (2015). Nitel ve karma yöntem araştırmaları (M. Sever, Çev.), (A. Aypay, Çev. Ed.) Araştırma yöntemleri desen ve analiz (s. 400-433) içinde. Ankara: Anı.Karataş, K., Ardıç, T. ve Oral, B. (2017). Öğretmenlik mesleğinin yeterlikleri ve geleceği: metaforik bir analiz. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 12/33, p. 291-312 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12665 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY.Miles, M., B. and Huberman, A., M. (1994). Qualitative Data Analysis: An expended sourcebook, 2. Edition, California: SAGE Publications.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev.), (S.Turan, Çev. Ed.). Nitel araştırma yöntemleri (s. 85-111) içinde. Ankara: Nobel.
  • Neuman, L.W. (2006). Toplumsal araştırma yöntemleri, (Çev. Özge, S., 2010). İstanbul:Yayın Odası.
  • Özmen, Z. M. ve Güç, F. A. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), s. 214-219.Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma tasarımı. B. Tarman ve M.F. Yiğit, (Çev.), M. Bütün, S. B. Demir (Çev. Ed.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (s. 209-258) içinde. Ankara: PegemA.
  • Semerci, N. ve Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), s. 137-146.Temizkan, M. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), s. 461-486. Tofur, S., Aypay, A. ve Yücel C. (2016). 1980 - 2014 Türk milli eğitim şura kararları ile tebliğler dergisi fihristlerinin karşılaştırmalı değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 41(186), s. 253-274.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Internet Resourceshttp://oygm.meb.gov.tr (Access Date: 28.03.2018)
Year 2018, , 113 - 123, 20.12.2018
https://doi.org/10.33200/ijcer.494531

Abstract

References

  • Balıkçı, A. (2016). Bürokrasi ve gündelik hayat bağlamında okul müdürlüğünün incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi), Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.Cansoy, R. ve Parlar, H. (2017). Mesleki öğrenme toplulukları olarak okullar: okullarda uygulanması ve geliştirilmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 12/17, p. 89-112 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11996 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY.Christensen, L.B., Johnson, R.B. ve Turner, L.A. (2015). Nitel ve karma yöntem araştırmaları (M. Sever, Çev.), (A. Aypay, Çev. Ed.) Araştırma yöntemleri desen ve analiz (s. 400-433) içinde. Ankara: Anı.Karataş, K., Ardıç, T. ve Oral, B. (2017). Öğretmenlik mesleğinin yeterlikleri ve geleceği: metaforik bir analiz. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 12/33, p. 291-312 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12665 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY.Miles, M., B. and Huberman, A., M. (1994). Qualitative Data Analysis: An expended sourcebook, 2. Edition, California: SAGE Publications.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev.), (S.Turan, Çev. Ed.). Nitel araştırma yöntemleri (s. 85-111) içinde. Ankara: Nobel.
  • Neuman, L.W. (2006). Toplumsal araştırma yöntemleri, (Çev. Özge, S., 2010). İstanbul:Yayın Odası.
  • Özmen, Z. M. ve Güç, F. A. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), s. 214-219.Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma tasarımı. B. Tarman ve M.F. Yiğit, (Çev.), M. Bütün, S. B. Demir (Çev. Ed.), Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (s. 209-258) içinde. Ankara: PegemA.
  • Semerci, N. ve Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), s. 137-146.Temizkan, M. (2008). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir araştırma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), s. 461-486. Tofur, S., Aypay, A. ve Yücel C. (2016). 1980 - 2014 Türk milli eğitim şura kararları ile tebliğler dergisi fihristlerinin karşılaştırmalı değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 41(186), s. 253-274.Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Internet Resourceshttp://oygm.meb.gov.tr (Access Date: 28.03.2018)
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Abdullah Balıkçı

Ramazan Cansoy 0000-0003-2768-9939

Hanifi Parlar 0000-0002-6313-6955

Publication Date December 20, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Balıkçı, A., Cansoy, R., & Parlar, H. (2018). An Evaluation of the Transition Process from Teaching to the Academia. International Journal of Contemporary Educational Research, 5(2), 113-123. https://doi.org/10.33200/ijcer.494531

133171332113318  2351823524 13319 13327 13323  13322


13325

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

IJCER (International Journal of Contemporary Educational Research) ISSN: 2148-3868