Bir destinasyonu ziyaret eden turistlere rehberlik yapan turist rehberleri sadece ilgili destinasyondaki soyut ya da somut nitelikli kültürel mirası değil aynı zamanda geçmişte ya da bu gün o topraklar üzerinde yaşayan milletlerin tarihini bilmekle de yükümlüdür. Bu çerçevede turist rehberlerinin Türk kimliği konusunda da yeterli bilgi ve donanıma sahip olması, Anadolu’yu ziyaret eden turistlerin bu kimlik hususundaki sorularına da doyurucu yanıt verebilmesi beklenmektedir. Bu da öncelikli olarak üniversitelerin turist rehberliği eğitimi veren bölümlerinin konuya eğilmesi ve gerekli müfredatı hazırlaması ile mümkün olabilir. Bu çalışmada turizm fakültelerine bağlı turizm rehberliği bölümlerinin ders programı incelenerek, programlar kapsamında Türk kimliğinin hangi çerçevede ele alındığı incelenmiştir. Çalışma 36 adet turizm fakültesi içerisinden, bünyesinde “turist rehberliği” ile “seyahat işletmeciliği ve turist rehberliği” programları olan fakülteler dahil edilerek toplamda 16 adet bölüm ders program ve içeriklerinin, içerik analizi yapılarak tamamlanmıştır. Yapılan araştırma sonucunda programların Türk kültürü, mimarisi ve mitolojik inanç temelleri gibi kavramlar üzerine yoğunlaştığı görülmüştür. İnceleme neticesinde programların içeriğinde ağırlıklı olarak Anadolu Selçuklu ve Osmanlı Devleti merkezli derslerin bulunduğu, Türklerin Anadolu’ya girdikten sonra ortaya koyduğu uygarlık kültürüne odaklanılmış olduğu, bunlarında sanat tarihi ve mimari çerçevede incelendiği görülmüştür. Ders içeriklerinde Türklük kavramı ve kökleri tarihsel olaylar kapsamında ele alınmaktan ziyade mitolojik hikayeler çerçevesinde işlenmekte, büyük Türk devletlerinin dünya ve Türk tarihi açısından önemine yeterince yer verilmemektedir. Çalışma bu noktada yapılan tespitler kapsamında ders içerikleri açısından öneriler getirerek tamamlanmıştır.
Tourist guides who guide tourists visiting a
destination are not only obliged to know the abstract or tangible aspects of
the cultural heritage of the relevant destination, but also to know the history
of the nations living there in the past or today. In this context, it is
expected that tourist guides have sufficient knowledge and be well equipped
about Turkish identity and can respond satisfactorily to the questions of
tourists visiting Anatolia about this identity. This may be possible by giving
priority to the departments of universities that provide tourist guiding
education and prepare the required curricula. In this study, the curricula of
tourist guiding departments affiliated to tourism faculties are examined and
the scope of the Turkish identity
handled in these curricula is investigated. The study was completed by the
content analysis of 16 department course curricula and their contents in total
through 36 tourism faculties including "tourist guiding" and
"travel management and tourist guiding" programs within their
structure. As a result of the research, it was seen that the programs
concentrate on concepts such as Turkish culture, architecture and foundations
of mythological beliefs. As a result of the survey, it was observed that the
contents of the programs were predominantly based on the Anatolian Seljuk and
Ottoman State courses,and that they were concentrated on the culture of
civilization revealed by Turks after they entered Anatolia, and that they were
examined within the framework of art history and architecture. In addition, it
was concluded that pre-Anatolian Turkish culture and identity were handled in
general within the framework of the
mythology courses and that the Turkish identity was discussed through the epics
but the official historical aspect was missing. Turkish history is not given
sufficient place. The study was
completed with the suggestions for the course contents within the scope of the
determinations made at this point.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Original Scientific Article |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Submission Date | November 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |