AMAÇ: Günümüzde internet üzerindeki Youtube ve benzeri video paylaşım platformları sağlık gibi birçok alanda önemli bir bilgi kaynağı haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği öğrencilerinin 1. sınıf klinik öncesi eğitim için kullandıkları 'Maxiller Santral Kesici Diş Yontusu' ile ilgili Youtube içeriklerin uygunluğunu, kullanışlılığını ve kalitesini değerlendirmektir.
MATERYAL ve METOD: Video içerik kalitesini değerlendirmek için 10 parametreden oluşan bir puanlama sistemi kullanıldı. Videoların kaynağına (diş hekimi, diş hekimliği öğrencisi, diş teknisyeni) ve bilgi içeriğine (yüksek, orta, düşük kalite) göre grup karşılaştırmaları Kruskal Wallis H ve post-hoc Tamhane T2 testi kullanılarak analiz edildi.
BULGULAR: Çalışmada 20 ilgili video %55 yüksek (GQS 4,7±0,6), %35 orta (GQS 3,3±1,6) ve %10'u düşük kaliteli (GQS 1,0±0) olarak sınıflandırıldı. Kalitelerine göre değerlendirildiğinde, GQS dışındaki parametreler arasında anlamlı bir fark bulunmadı(p=0,013). Videolar yükleyicilerine göre diş hekimleri(n=%6,30), diş hekimliği öğrencileri(n=%11,55) ve diş teknisyenleri(n=%3,15) şeklindedir.
SONUÇLAR : Yararlı ve yanıltıcı videoların izlenme ve popülaritesinde bir fark olmaması video izleyicileri tarafından kaliteli videonun seçilemediğini ortaya koymuştur. Çalışmamızda diş hekimliği öğrencilerinin preklinik eğitimlerine destek amacıyla video erişimini sağlarken özellikle video sağlayıcısına dikkat etmesi gerekliliği sonucuna ulaşılmıştır. Sağlık akademisyenleri ve sağlık kurumlarının 'klinik öncesi uygulama dersleri' ile ilgili çalışmaları artırması ve internete/YouTube'a daha faydalı ve sistemli videolar yükleyerek farkındalık yaratmaya çalışması gerekmektedir.
BACKGROUND: Today video sharing platforms on Internet like Youtube has become an important source of information in many areas like health. purpose of this investigation is to evaluate the suitability, usefulness, and quality of Youtube video contents related to 'Maxillary Central Incisive Tooth Manipulation’ used by dentistry students for first-year preclinical education.
MATERIAL and METHODS: A scoring system consisting of 10 parameters was used to asses the video content quality. The viewership, likes, comments, reliability of information, global quality scores(GQS), and video duration were recorded for evaluation with parameters by two dentists according to the uploader (dentist, dentistry student, dental technician) and the information content (high, medium, poor quality). Group comparisons were analysed using the Kruskal Wallis H and post-hoc Tamhane’s T2 test.
RESULTS: 20 relevant videos were classified as 55% high(GQS 4.7±0.6), 35% medium(GQS 3.3±1.6), and 10% considered poor quality(GQS 1.0±0). Evaluated according to their quality, no significant difference was found between the parameters except GQS(p=0.013). The videos are as follows, in order of their sources: dentists(n=6,30%), dentistry students(n=11,55%) and dental technicians(n=3,15%).
CONCLUSION: The fact that there was no difference in the viewing and popularity of useful and misleading videos revealed that the high quality video could not be chosen by the video viewers. In this study, it was concluded that dentistry students should pay particular attention to the video provider while providing video access to support their preclinical education. Health academics and health institutions need to increase studies on 'pre-clinical practice courses' and try to raise awareness by uploading more useful and systematic videos to the internet/YouTube.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Prosthodontics, Dentistry (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2023 |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | October 31, 2023 |
Acceptance Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 3 |