The aim of this study to examine the relationship between the perception of success and coaching behavior of 14-18 age swimming athletes living in Aegean region. A total of 114 swimmers participated voluntarily. The "Children’s Version of the Perception of Success Questionare" (POSQ-CH) and “Coach Behavior Scale for Sport” (CBS-S) was used. The analysis of the data was evaluated with the SPSS. POSQ-CH score was 49.03 (very high); sub-dimensions, "Ego Orientation" (EO) score is 22.17 (high) and the "Task Orientation" (TO) score is 26.85 (very high). CBS-S score is 262.35 (quite high); sub-dimensions scores are between 23.43 (very low)-50.95 (very high). According to gender, a significant difference in POSQ-CH and GO sub-dimension and TS, PR and NR sub-dimension scores of CBS-S (p<0.05). Similarly, a significant difference in the EO sub-dimension according to coach gender, in the POSQ-CH and GO according to swimming style and in the EO and TS according to sport age (p<0.05). No correlation between POSQ-CH and CBS-S and its sub-dimensions; however, a positive and moderate relationship between the closeness to team captain score and CBS-S. It was determined that the swimmers in the relevant age range had high perception of achievement and perception of coach behavior, and the athletes were more goal-oriented. It can be said that the coach's physical-mental preparation, positive behavior, providing technical skill learning, directing the athlete correctly in terms of goal expectation, helping to provide appropriate and optimum competition strategy and negative behavior are not related to the swimmers' perception of success.
Bu çalışma 14-18 yaş aralığında yüzme sporu yapan kadın ve erkek sporcuların başarı algısı ile antrenör davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya Ege bölgesinde yaşayan, lisanslı, kadın (47) ve erkek (67) toplam 114 sporcu (yaş:16,17±1,59) gönüllü olarak katılmıştır. Sporcuların başarı algılarını belirlemek için, Roberts, Treasure ve Balague tarafından geliştirilen, Kazak Çetinkalp tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan “Başarı Algısı Envanteri Çocuk Versiyonu” (BAEÇ) ölçeği; antrenör davranışını değerlendirmek için, Côté ve arkadaşları tarafından geliştirilen, Yapar ve İnce tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Sporcular için Antrenör Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği” (SADDÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 25 istatistik programında, tanımlayıcı istatistik, “Mann Whitney-U”, “Kruskal Wallis” ve “Spearman Korelasyon” testi ile değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda, katılımcıların BAEÇ puanı 49,03 (çok yüksek); alt boyutlardan “Ego Yönelimi” (EY) puanı 22,17 (yüksek), “Hedef Yönelimi” (HY) puanı 26,85 (çok yüksek) görülmüştür. Sporcuların SADDÖ puanı 262,35 (oldukça yüksek); alt boyutlar “Fiziksel Antrenman ve Planlama” (FAP) puanı 40,89 (oldukça yüksek), “Teknik Beceri” (TB) puanı 50,95 (çok yüksek), “Zihinsel Hazırlık” (ZH) puanı 28,48 (oldukça yüksek), “Hedef Belirleme” (HB) puanı 36,50 (çok yüksek), “Yarışma Stratejisi” (YS) puanı 44,26 (çok yüksek), “Olumlu Antrenör Davranışları” (OAD) puanı 37,80 (çok yüksek), OAD2 puanı 23,43 (düşük) görülmüştür. Cinsiyete göre, BAEÇ ve HY alt boyutu ile SADDÖ’nün TB, OAD ve OAD2 alt boyut puanlarında anlamlı fark olduğu bulunmuştur (p<0,05). Benzer şekilde antrenör cinsiyetine göre EY alt boyutunda, yüzme stiline göre BAEÇ ve HY alt boyutunda, spor yaşına göre EY ve TB alt boyutunda anlamlı fark olduğu bulunmuştur (p<0,05). Katılımcıların BAEÇ puanları ile SADDÖ ve alt boyutları arasında ilişki olmadığı; ancak kaptana yakınlık puanı ile SADDÖ arasında pozitif yönlü ve orta düzey bir ilişki olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak, ilgili yaş aralığındaki yüzücüler yüksek başarı algısına ve antrenör davranış algısına sahip olup, sporcuların daha çok hedef yönelimli oldukları belirlenmiştir. 14-18 yaş yüzücülerin başarı algısı ile antrenör davranışı arasında ilişki yoktur. Dolayısıyla antrenörün fiziksel-zihinsel hazırlık uygulaması, olumlu davranış sergilemesi, teknik beceri öğrenimini sağlayabilmesi, hedef beklentisi açısından sporcuyu doğru yönlendirebilmesi, uygun ve optimum yarışma stratejisi sağlamaya yardımcı olması ve olumsuz davranış sergilemesi bakımından yüzücülerin başarı algılarının değişmediği söylenebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 16, 2023 |
Publication Date | October 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |