Çağımızda, perakendecilik ve mağaza kavramları büyük önem taşımaktadır. Mağazalar, ürün ve hizmetlerin müşterilere ulaşmasını sağlayan ticari bir işletmedir. Mağazaların sayısı günden güne artış göstermekte ve aynı doğrultuda müşteri gereksinim ve istekleri de artmaktadır. Mağaza ortamları ürün satın alma davranışlarının yanı sıra müşteri algı ve eylemlerini de etkilemektedir. Dolayısıyla, kullanıcıların memnuniyeti, konforu ve eylemleri bakımından büyük bir sorumluluk teşkil etmektedir. Konfor, insanların bir hizmet veya ürünün kullanımı sırasında deneyimledikleri memnuniyet durumunu tanımlayan bir kavramdır. İç mekân çevre kalitesi ise, bir alandaki işitsel, görsel, havalandırma ve ısıl konfor gibi parametreleri içerisinde barındıran bir kavramdır. İç mekânın kullanıcılar üzerinde pozitif bir etki oluşturması için bu parametrelerin sağlanması gerekmektedir. Bu durum ise, mağaza ortamlarında iç mekân çevre kalitesinin önemini artmaktadır. Mağazalarda müşteri memnuniyet, konfor ve eylemleri dikkate alınarak, iç mekân çevre kalitesinin arttırılması için faaliyetler düzenlenmelidir. Bu çalışmada, iç mekân çevre kalitesinin müşteriler üzerindeki etkisi analiz edilerek, müşteri memnuniyet ve konforu irdelenerek olumlu ve olumsuz etkenlerin tespit edilmesiyle birlikte önerilerin ortaya konması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında, mağaza, mağaza tasarımı, fiziksel mağaza ortamı bileşenleri, kullanıcı konforu, iç mekân çevre kalitesi olguları ve iç mekân çevre kalitesi parametreleri ele alınmıştır. İstanbul Bakırköy’de konumlanan AVM giyim mağazalarından toparlanan anket sonuçları, gözlem ve literatür taramaları araştırmanın bulgularını ortaya çıkarmıştır.
In our age, the concepts of retail and store are of great importance. Stores are commercial enterprises that enable products and services to reach customers. The number of stores is increasing day by day and customer needs and desires are increasing in the same direction. Store environments affect customer perception and actions as well as product purchasing behaviors. Therefore, they constitute a great responsibility in terms of users' satisfaction, comfort and actions. Comfort is a concept that defines the satisfaction experienced by people during the use of a service or product. Indoor environmental quality is a concept that includes parameters such as auditory, visual, ventilation and thermal comfort in an area. In order for the interior to have a positive effect on users, these parameters must be provided. This situation increases the importance of indoor environmental quality in store environments. Activities should be organized to increase indoor environmental quality in stores by taking into account customer satisfaction, comfort and actions. In this study, it is aimed to analyze the effect of indoor environmental quality on customers, examine customer satisfaction and comfort, and determine positive and negative factors and put forward suggestions. Within the scope of the research, store, store design, physical store environment components, user comfort, indoor environmental quality facts and indoor environmental quality parameters were discussed. The survey results, observations and literature reviews collected from the shopping mall clothing stores located in Bakırköy, Istanbul revealed the findings of the research.
Tezden üretilen makaledir. Etik kurul onayı alınmıştır.
Haliç Üniversitesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interior Architecture , Architectural Design |
Journal Section | Research Paper |
Authors | |
Early Pub Date | January 10, 2025 |
Publication Date | August 20, 2025 |
Submission Date | October 31, 2024 |
Acceptance Date | January 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |