The objective of this project that is described in this paper was to introduce the little-known Harran School of the medieval Islamic period located in Southeast Türkiye to a broader audience using virtual reality technologies. 3D models of the medieval Inner Castle in the Harran archaeological site and one of its saloons were created using photogrammetric methods. In this main saloon, 3D models of artifacts found during excavation works on this site that were used in medieval and earlies times were placed in a museum-like style. Additional objects, illumination and paintings of great Islamic scholars were appended to create a more realistic setting in the saloon. All these 3D models were transferred to the game engine Unity to generate a virtual environment, in which the visitor can immerse. Currently, this virtual museum can be experienced by PC-based head-mounted devices. While different implementations of virtual museums are already available in Türkiye with this project, a museum deploying virtual reality technology has been realized for the first time.
Harran University’s Scientific Research Unit HÜBAK
Project Number
20107
References
Frew, D. H. (1999). Harran: Last refuge of classical paganism. The Pomegranate, 13(9), 17-29. https://doi.org/10.1558/pome.v13i9.17
Schlager, N., & Lauer, J. (2000). Science and its times: Understanding the social significance of scientific discovery. Gale Group
Hoskin, M. (1999). The Cambridge concise history of astronomy. Cambridge University Press.
Naraghi, E. (1996). The Islamic antecedents of the western renaissance. Diogenes, 44(173), 73-106. https://doi.org/10.1177/0392192196044173
Perry, M., Chase, M., Jacob, J., Jacob, M., & Daly, J. W. (2015). Western civilization: Ideas, politics, and society, Volume I: To 1789. Cengage Learning.
Alav, O., Altıngövde, İ. S., & Kaplan, A. (2006). Sanal müzelerde panoramik ve 3 boyutlu görüntü teknikleri ve içerik sorgulama: Isparta Müzesi örneği.
Uğur, A. (2002). İnternet üzerinde üç boyut ve Web3D teknolojileri. VIII. Türkiye’de İnternet Konferansı (INET-TR 2002), (54), 1-3.
Doğan, Y., & Yakar, M. (2018). GIS and three-dimensional modeling for cultural heritages. International Journal of Engineering and Geosciences, 3(2), 50-55. https://doi.org/10.26833/ijeg.378257
Şasi, A., & Yakar, M. (2018). Photogrammetric modelling of hasbey dar'ülhuffaz (masjid) using an unmanned aerial vehicle. International Journal of Engineering and Geosciences, 3(1), 6-11.
https://doi.org/10.26833/ijeg.328919
Yıldırım, A. (2012). Müzecilik faaliyetlerinde bilgi teknolojilerinin kullanılması: Topkapı Sarayı Müzesi Örneği ve dünya müzelerindeki uygulamalar. Uzmanlık Tezi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Topkapı Sarayı Müze Müdürlüğü.
Ünlü, H. (2010). Kültür ve Turizm Bakanlığı‟na ait web sitelerinin kullanıcı gereksinimleri düzeyinde bilgi mimarisi açısından değerlendirilmesi. Uzmanlık Tezi. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı,
Deggim, S., Kersten, T., Tschirschwitz, F., & Hinrichsen, N. (2017). Segeberg 1600-reconstructing a historic town for virtual reality visualization as an immersive experience. In 5th International Workshop LowCost 3D–Sensors, Algorithms, Applications, 28–29 November 2017, Hamburg, Germany, 87-94.
Yakar, M., & Yılmaz, H. M. (2008). Kültürel miraslardan tarihi Horozluhan’in fotogrametrik rölöve çalişmasi ve 3 boyutlu modellenmesi. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim ve Teknoloji Dergisi, 23(2), 25-33.
Uysal, M., Toprak, A. S., & Polat, N. (2013). Afyon Gedik Ahmet Paşa (İmaret) Camisinin fotogrametrik yöntemle üç boyutlu modellenmesi. Türkiye Ulusal Fotogrametri ve Uzaktan Algılama Birliği Sempozyumu, Trabzon.
Buhur, S., Uluğtekin, N., Gümüşay, M. Ü., & Musaoğlu, N. (2023). Turistik amaçlı mekânsal sanal ortamların oluşturulması: Tarihi Yarımada Örneği. Geomatik, 8(2), 99-106.
https://doi.org/10.29128/geomatik.1133484
Günen, M. A., Çoruh, L., & Beşdok, E. (2017). Oyun dünyasında model ve doku üretiminde fotogrametri kullanımı. Geomatik, 2(2), 86-93. https://doi.org/10.29128/geomatik.318319
Uslu, A., & Uysal, M. (2017). Arkeolojik eserlerin fotogrametri yöntemi ile 3 boyutlu modellenmesi: Demeter Heykeli örneği. Geomatik, 2(2), 60-65. https://doi.org/10.29128/geomatik.319279
Al Kalbani, K., & Rahman, A. A. (2022). 3D city model for monitoring flash flood risks in Salalah, Oman. International Journal of Engineering and Geosciences, 7(1), 17-23.
https://doi.org/10.26833/ijeg.857971
Önal, M., Mutlu, S. İ., & Mutlu, S. (2019). Harran ve çevresi- Arkeoloji.
Ekinic, A. (2008). Harran mitolojisi ve tarihi - Tarih, mitoloji, inanç ve bilim kenti.
Walhimer, M. (2015). Museums 101. Rowman & Littlefield.
Virtual museum (2023). https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_museum
Miller, G., Hoffert, E., Chen, S. E., Patterson, E., Blackketter, D., Rubin, S., ... & Hanan, J. (1992). The virtual museum: Interactive 3d navigation of a multimedia database. The Journal of visualization and computer animation, 3(3), 183-197. https://doi.org/10.1002/vis.4340030305
Westoby, M. J., Brasington, J., Glasser, N. F., Hambrey, M. J., & Reynolds, J. M. (2012). Structure-from-Motion photogrammetry: A low-cost, effective tool for geoscience applications. Geomorphology, 179, 300-314. https://doi.org/10.1016/j.geomorph.2012.08.021
Daly, P., & Evans, T. L. (2004). Digital archaeology: bridging method and theory. Routledge.
Ganzenmüller, W. (1941). Liber Florum Geberti: Alchemistische Öfen und Geräte in einer Handschrift des 15. Jahrhunderts. Von W. Ganzenmüller. Julius Springer.
Sanal Müze (2023). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı: https://sanalmuze.gov.tr/
Frew, D. H. (1999). Harran: Last refuge of classical paganism. The Pomegranate, 13(9), 17-29. https://doi.org/10.1558/pome.v13i9.17
Schlager, N., & Lauer, J. (2000). Science and its times: Understanding the social significance of scientific discovery. Gale Group
Hoskin, M. (1999). The Cambridge concise history of astronomy. Cambridge University Press.
Naraghi, E. (1996). The Islamic antecedents of the western renaissance. Diogenes, 44(173), 73-106. https://doi.org/10.1177/0392192196044173
Perry, M., Chase, M., Jacob, J., Jacob, M., & Daly, J. W. (2015). Western civilization: Ideas, politics, and society, Volume I: To 1789. Cengage Learning.
Alav, O., Altıngövde, İ. S., & Kaplan, A. (2006). Sanal müzelerde panoramik ve 3 boyutlu görüntü teknikleri ve içerik sorgulama: Isparta Müzesi örneği.
Uğur, A. (2002). İnternet üzerinde üç boyut ve Web3D teknolojileri. VIII. Türkiye’de İnternet Konferansı (INET-TR 2002), (54), 1-3.
Doğan, Y., & Yakar, M. (2018). GIS and three-dimensional modeling for cultural heritages. International Journal of Engineering and Geosciences, 3(2), 50-55. https://doi.org/10.26833/ijeg.378257
Şasi, A., & Yakar, M. (2018). Photogrammetric modelling of hasbey dar'ülhuffaz (masjid) using an unmanned aerial vehicle. International Journal of Engineering and Geosciences, 3(1), 6-11.
https://doi.org/10.26833/ijeg.328919
Yıldırım, A. (2012). Müzecilik faaliyetlerinde bilgi teknolojilerinin kullanılması: Topkapı Sarayı Müzesi Örneği ve dünya müzelerindeki uygulamalar. Uzmanlık Tezi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Topkapı Sarayı Müze Müdürlüğü.
Ünlü, H. (2010). Kültür ve Turizm Bakanlığı‟na ait web sitelerinin kullanıcı gereksinimleri düzeyinde bilgi mimarisi açısından değerlendirilmesi. Uzmanlık Tezi. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı,
Deggim, S., Kersten, T., Tschirschwitz, F., & Hinrichsen, N. (2017). Segeberg 1600-reconstructing a historic town for virtual reality visualization as an immersive experience. In 5th International Workshop LowCost 3D–Sensors, Algorithms, Applications, 28–29 November 2017, Hamburg, Germany, 87-94.
Yakar, M., & Yılmaz, H. M. (2008). Kültürel miraslardan tarihi Horozluhan’in fotogrametrik rölöve çalişmasi ve 3 boyutlu modellenmesi. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim ve Teknoloji Dergisi, 23(2), 25-33.
Uysal, M., Toprak, A. S., & Polat, N. (2013). Afyon Gedik Ahmet Paşa (İmaret) Camisinin fotogrametrik yöntemle üç boyutlu modellenmesi. Türkiye Ulusal Fotogrametri ve Uzaktan Algılama Birliği Sempozyumu, Trabzon.
Buhur, S., Uluğtekin, N., Gümüşay, M. Ü., & Musaoğlu, N. (2023). Turistik amaçlı mekânsal sanal ortamların oluşturulması: Tarihi Yarımada Örneği. Geomatik, 8(2), 99-106.
https://doi.org/10.29128/geomatik.1133484
Günen, M. A., Çoruh, L., & Beşdok, E. (2017). Oyun dünyasında model ve doku üretiminde fotogrametri kullanımı. Geomatik, 2(2), 86-93. https://doi.org/10.29128/geomatik.318319
Uslu, A., & Uysal, M. (2017). Arkeolojik eserlerin fotogrametri yöntemi ile 3 boyutlu modellenmesi: Demeter Heykeli örneği. Geomatik, 2(2), 60-65. https://doi.org/10.29128/geomatik.319279
Al Kalbani, K., & Rahman, A. A. (2022). 3D city model for monitoring flash flood risks in Salalah, Oman. International Journal of Engineering and Geosciences, 7(1), 17-23.
https://doi.org/10.26833/ijeg.857971
Önal, M., Mutlu, S. İ., & Mutlu, S. (2019). Harran ve çevresi- Arkeoloji.
Ekinic, A. (2008). Harran mitolojisi ve tarihi - Tarih, mitoloji, inanç ve bilim kenti.
Walhimer, M. (2015). Museums 101. Rowman & Littlefield.
Virtual museum (2023). https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_museum
Miller, G., Hoffert, E., Chen, S. E., Patterson, E., Blackketter, D., Rubin, S., ... & Hanan, J. (1992). The virtual museum: Interactive 3d navigation of a multimedia database. The Journal of visualization and computer animation, 3(3), 183-197. https://doi.org/10.1002/vis.4340030305
Westoby, M. J., Brasington, J., Glasser, N. F., Hambrey, M. J., & Reynolds, J. M. (2012). Structure-from-Motion photogrammetry: A low-cost, effective tool for geoscience applications. Geomorphology, 179, 300-314. https://doi.org/10.1016/j.geomorph.2012.08.021
Daly, P., & Evans, T. L. (2004). Digital archaeology: bridging method and theory. Routledge.
Ganzenmüller, W. (1941). Liber Florum Geberti: Alchemistische Öfen und Geräte in einer Handschrift des 15. Jahrhunderts. Von W. Ganzenmüller. Julius Springer.
Sanal Müze (2023). T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı: https://sanalmuze.gov.tr/
Ernst, F., Akdağ, S., Polat, N., Akaslan, D., et al. (2024). Development of a virtual reality application for the Old Harran School. International Journal of Engineering and Geosciences, 9(1), 77-85. https://doi.org/10.26833/ijeg.1309115
AMA
Ernst F, Akdağ S, Polat N, Akaslan D, Önal M, Ekinci A. Development of a virtual reality application for the Old Harran School. IJEG. February 2024;9(1):77-85. doi:10.26833/ijeg.1309115
Chicago
Ernst, Fred, Songül Akdağ, Nizar Polat, Dursun Akaslan, Mehmet Önal, and Abdullah Ekinci. “Development of a Virtual Reality Application for the Old Harran School”. International Journal of Engineering and Geosciences 9, no. 1 (February 2024): 77-85. https://doi.org/10.26833/ijeg.1309115.
EndNote
Ernst F, Akdağ S, Polat N, Akaslan D, Önal M, Ekinci A (February 1, 2024) Development of a virtual reality application for the Old Harran School. International Journal of Engineering and Geosciences 9 1 77–85.
IEEE
F. Ernst, S. Akdağ, N. Polat, D. Akaslan, M. Önal, and A. Ekinci, “Development of a virtual reality application for the Old Harran School”, IJEG, vol. 9, no. 1, pp. 77–85, 2024, doi: 10.26833/ijeg.1309115.
ISNAD
Ernst, Fred et al. “Development of a Virtual Reality Application for the Old Harran School”. International Journal of Engineering and Geosciences 9/1 (February 2024), 77-85. https://doi.org/10.26833/ijeg.1309115.
JAMA
Ernst F, Akdağ S, Polat N, Akaslan D, Önal M, Ekinci A. Development of a virtual reality application for the Old Harran School. IJEG. 2024;9:77–85.
MLA
Ernst, Fred et al. “Development of a Virtual Reality Application for the Old Harran School”. International Journal of Engineering and Geosciences, vol. 9, no. 1, 2024, pp. 77-85, doi:10.26833/ijeg.1309115.
Vancouver
Ernst F, Akdağ S, Polat N, Akaslan D, Önal M, Ekinci A. Development of a virtual reality application for the Old Harran School. IJEG. 2024;9(1):77-85.