Tüketimin olmadığı bir toplumun varlığından söz etmek mümkün değildir. Ancak tüketim, son yıllarda medyanın da etkisiyle eski anlamını kaybetmiş ve üreticiler/sistem lehine olacak şekilde farklı anlamlar kazanmıştır. Bu noktada üretim ve tüketim dengesinin merkezini oluşturan insanların, üreticiler lehine olacak şekilde davranış sergilemelerini sağlamak amacıyla, reklamdan yoğun bir şekilde faydalanılmaktadır. Sunulan yaşam tarzıyla reklamlar, insanlar üzerinde etkili olmakta ve insanların ne tür davranışlar sergilemesi gerektiğini belirlemektedir. Bu çalışmada tüketim toplumunun oluşmasında ve sürdürülmesinde önemli bir işleve sahip bankaların, reklamlarla yaşam tarzını nasıl yansıttıklarını belirlemek için söylem analizi yapılmıştır. Bu çerçevede, Brand Finance tarafından 2024 yılı için belirlenen Türkiye’nin en güçlü ve en değerli markaları sıralamasında ilk ona giren üç özel bankanın, dini bayramlar için yayınlattığı reklamlar, söylem analizine tabi tutulmuştur. Örneklemde yer alan reklamlar incelendiğinde, geleneksel tatil yapısı yerine bu dönemlerin tatil fırsatı olarak değerlendirilmesinin önemi vurgulanarak, yeni bir yaşam tarzının benimsenmesinin teşvik edildiği görülmektedir. Çünkü geleneksel bayram yapıları, tüketimi artırmanın önünde engel olarak durmaktadır. Bununla birlikte, incelenen banka reklamlarında mizaha yer verilmesi, banka ciddiyetinin biraz da olsa yıkılması ve tüketicilerin endişeye kapılmadan bankalara giderek kredi çekmelerini sağlamanın bir yönetimi olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
Çalışma, kamusal, özel, ticari nitelikte ya da kâr amacı gütmeyen herhangi bir kurumdan destek alınmadan hazırlanmıştır.
It's impossible to speak of a society without consumption. However, in recent years, under the influence of the media, consumption has lost its former meaning and taken on new meanings that favor producers/the system. Advertising is used extensively to ensure that people, who form the center of the balance between production and consumption, behave in ways that favor producers. Advertisements, through the lifestyle they portray, influence people and determine their expected behaviors. This study conducted a discourse analysis to determine how banks, which play a crucial role in the formation and maintenance of a consumer society, portray lifestyles through their advertising. Within this framework, advertisements published for religious holidays by three private banks ranked among the top ten strongest and most valuable brands in Turkey, as determined by Brand Finance for 2024, were subjected to discourse analysis. An examination of the advertisements included in the sample revealed that instead of the traditional holiday structure, the advertisements emphasized the importance of considering these periods as holiday opportunities, encouraging the adoption of a new lifestyle. This is because traditional holiday structures act as obstacles to increased consumption. However, the inclusion of humor in the bank advertisements examined appears to be a method of destroying the seriousness of the bank, even if only a little, and ensuring that consumers go to banks and take out loans without worrying.
It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited.
This research received no specific grant from any funding agency in the public, commercial, or not-for-profit sectors.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Advertisement |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | September 14, 2025 |
Acceptance Date | October 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 5 |
International Journal of Economics, Politics, Humanities & Social Sciences – IJEPHSS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY NC)