The Covid-19 epidemic has caused approximately 266 million cases and more than 5 million deaths in the world (06.12.2021). This epidemic, whose impact has increased since the day it was first seen in January 2020, has affected all areas of social life, not only in the field of health, and has turned the course of life in a negative direction. Within the framework of the measures taken with the Covid-19 epidemic, unemployment, impoverishment, disruption in education and social activities have occurred, and public life has entered a great impasse. One of the areas where the epidemic has had a great impact is undoubtedly education. Due to the contagiousness of the epidemic, face-to-face education was suspended in many countries, including Turkey, within the framework of quarantine measures, and there were educational disruptions that could be felt for many years. In this study, poverty in the field of education in Turkey during the Covid-19 process and the strategies and methods to prevent this poverty were discussed, and the efforts of the state and other elements of the social structure (non-governmental organizations, foundations, etc.) to prevent education poverty were examined. Due to regional development in Turkey, especially in the Eastern and Southeastern Anatolia regions, children and youth have less access to education. In the western regions, socio-demographic reasons, especially economic reasons, hinder education for the future. With the effect of these situations mentioned during the Covid-19 epidemic, the rates of education poverty have increased even more. Our study dealt with the evaluation of strategies and methods in combating education poverty as a whole and its impact on the epidemic process.
Human Capital Covid-19 Education Education Poverty Epidemic Management
Covid-19 salgını dünya üzerinde yaklaşık 266 milyon vaka ve 5 milyonu geçen sayıda ölüme sebebiyet vermiştir (06.12.2021). Ocak 2020’de ilk kez görüldüğü günden bu yana etkisi artan, yalnızca sağlık alanında değil, sosyal yaşamın her alanını etkileyen bu salgın yaşamın seyrini olumsuz yöne çevirmiştir. Covid-19 salgınıyla birlikte alınan önlemler çerçevesinde işsizlik, yoksullaşma, eğitim ve sosyal faaliyetlerde aksama meydana gelmiş, kamusal hayat büyük bir çıkmaza girmiştir. Salgının büyük etkiler yarattığı alanlardan biri de hiç şüphesiz eğitimdir. Salgının bulaşıcılığı sebebiyle karantina önlemleri çerçevesinde Türkiye dahil birçok ülkede yüz yüze eğitime ara verilmiş, etkisi uzun yıllar hissedilecek türden eğitim aksaklıkları yaşanmıştır. Bu çalışmada Covid-19 sürecinde Türkiye’de eğitim alanındaki yoksulluk ve bu yoksulluğu önlemeye yönelik strateji ve yöntemler ele alınmış, devletin ve sosyal yapılanmanın diğer öğelerinin (sivil toplum kuruluşları, vakıflar vb.) eğitim yoksulluğunu önlemeye yönelik çalışmaları ele alınarak incelenmiştir. Türkiye’de bölgesel gelişmişliğe bağlı olarak, özellikle Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerindeki çocuk ve gençlerin eğitime erişim imkânı daha düşüktür. Batı bölgelerinde ise başta ekonomik sebepler olmak üzere, sosyo-demografik sebepler ağırlıklı olarak eğitime ileriye yönelik ket vurmaktadır. Covid-19 salgını sürecinde bahsedilen bu durumların da tesiriyle eğitim yoksulluğu oranları daha da artmıştır. Çalışmamız eğitim yoksulluğuyla mücadeledeki strateji ve yöntemleri bir bütün olarak değerlendirmeyi ve salgın sürecine tesirini ele almıştır.
Beşeri Sermaye Covid-19 Eğitim Eğitim Yoksulluğu Salgın Yönetimi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomik Modeller ve Öngörü, Kalkınma Ekonomisi - Makro, Makro İktisat (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 7 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1 |