Research Article
BibTex RIS Cite

EVALUATION OF SCHOOL PREFERENCE CRITERIA OF ADMINISTRATORS WITH GRAY DEMATEL METHOD

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 36 - 46

Abstract

The purpose of this study; to determine the priority order of administrator candidates in school selection criteria and to give weight to the criteria. In the study, the criteria affecting the school preferences of administrators were determined by taking expert opinions. In this context, transportation facilities, physical equipment, academic and social success of the school, school climate and culture (organizational climate), cash income of the school (school budget), workload at the school, parent profile, number of students and teachers were considered as criteria. The subjective weights of these criteria were calculated with the Gray DEMATEL method, again by taking expert opinions. According to the results obtained, it was seen that the three most important criteria affecting the school preferences of the administrators were the school budget, the workload at the school, and the academic and social success of the school.

References

  • Açıkalın, A. (1998). Okul Yöneticiliği (4. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Akçakoca, A., & Bilgin, K. U. (2016). Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri ve Öğretmen Performansı. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 3-5.
  • Arslan, R. (2020b). ENTROPY Yöntemi. H. Bircan içinde, Çok Kriterli Karar Verme Problemlerinde Kriter Ağırlıklandırma Yöntemleri(s. 19-34). Ankara: Nobel.
  • Arslan, R. (2020a). CRİTİC yöntemi. İçinde H. Bircan (Çev.), Çok kriterli karar verme problemlerinde kriter ağırlıklandırma yöntemleri (1. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bai, C. and Sarkis, J. (2013), “Grey-based DEMATEL model for evaluating business process management critical success factors”. International Journal of Production Economics, 146(1). 281-292. Doi: 10.1016/j.ijpe.2013.07.011i Balyer, A., & Gündüz, Y. (2011). Değişik Ülkelerde Okul Müdürlerinin Yetiştirilmesi: Türk Eğitim Sistemi İçin Bir Model Önerisi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 182-197. Bhatia, M. S., & Srivastava, R. K. (2018). Analysis of external barriers to remanufacturing using grey-DEMATEL approach: An Indian perspective. Resources, Conservation and Recycling, 136, 79-87. Doi: 10.1016/j.resconrec.2018.03.021
  • Deng, J.L. (1989), “Introduction to Grey System Theory”. Journal of Grey Systems, 1(1). 1-24.
  • Gupta, H. and Barua, M.K. (2018), “A grey DEMATEL-based approach for modeling enablers of green innovation in manufacturing organizations”. Environ Sci Pollut Res, 25. 9556–9578 Doi: 10.1007/s11356-018-1261-6
  • Güler, A., & Demirkaya, H. (2022). Devlet Okullarındaki İdari Yöneticilerin Okul Seçimlerinin Bulanık DEMATEL Yöntemi ile İncelenmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 231.240.
  • Han, Y., & Wang, L. (2018). Identifying barriers to off-site construction using grey DEMATEL approach: case of China. Journal of Civil Engineering and Management, 24(5), 364-377. Doi: 10.3846/jcem.2018.5181
  • Li, Y., Zhao, G., Wu, P., & Qiu, J. (2022). An Integrated Gray DEMATEL and ANP Method for Evaluating the Green Mining Performance of Underground Gold Mines. Sustainability, 14(11), 6812. Doi:10.3390/su14116812
  • Liu, H. C., Yang, M., Zhou, M., & Tian, G. (2019). An integrated multi-criteria decision making approach to location planning of electric vehicle charging stations. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 20(1), 362-373. Doi: 10.1109/TITS.2018.2815680
  • MEB. (2021). Milli Eğitim Bakanlığı. Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği. 05Şubat 2021 Tarihli ve 31386 Sayılı Resmî Gazete.: http://mevzuat.meb.gov.tr adresinden alınmıştır Meidute-Kavaliauskiene, I., Cebeci, H. I., Ghorbani, S., & Činčikaitė, R. (2021). An integrated approach for evaluating lean innovation practices in the pharmaceutical supply chain. Logistics, 5(4), 74. Doi:10.3390/logistics5040074
  • Menon, R. R., & Ravi, V. (2022). An analysis of barriers affecting implementation of sustainable supply chain management in electronics industry: a Grey-DEMATEL approach. Journal of Modelling in Management, 17(4), 1319-1350. Doi: 10.1108/JM2-02-2021-0042
  • Özmen, F., & Fatih Kömürlü. (2010). Eğitim Örgütlerine Yönetici Seçme ve Atamada Yaşanan Sorunlar ve Yönetici Görüşleri Temelinde Çözüm Önerileri. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 2(1). 25-33.
  • Rajesh, R. & Ravi, V. (2015). Modeling enablers of supply chain risk mitigation in electronic supply chains: a Grey–DEMATEL approach. Comput Ind Eng, 87, 126-139. Doi: 10.1016/j.cie.2015.04.028
  • Rajesh, R., Ravi, V., & Venkata, R. R. (2015). Selection of risk mitigation strategy in electronic supply chains using grey theory and digraph-matrix approaches. Int J Prod Res, 53(1), 238-257. Doi: 10.1080/00207543.2014.948579
  • Sayan, İ., & Yıldırım, N. (2019). Okul Yöneticisi Atama Türlerinin, Öğretmenler, Okul Yöneticileri ve Eğitim Öğretim Süreçleri Üzerine Etkilerinin Nitel Bir Analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 13-34.
  • Sezer, Ş. (2016). Okul Yöneticilerinin Seçimle Belirlenmesine İlişkin Yönetici Görüşleri: Fenomenolojik Bir Çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(3), 351-373.
  • Sohrabi, R. (2022). Agility Factors in Cold Supply Chain Using GRAY-DEMATEL and AHP. International Journal of Industrial Engineering, 33(2), 1-14. Doi: 10.22068/ijiepr.33.2.10
  • Şen, E., & Kasapoğlu Tankutay, H. (2021). Okul Yöneticilerinin Atanma Usulüne İlişkin Öğretmen Görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2), 297-312.
  • Şişman, M., & Turan, S. (2003). Eğitimde Yerelleşme ve Demokratikleşme Çabaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34, 300-315.
  • Taymaz, H. (2003). Okul Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tseng, M.L. (2009), “A causal and effect decision making model of service quality expectation using grey-fuzzy DEMATEL approach.” Expert Systems with Applications, 36. 7738–7748. Doi: 10.1016/j.eswa.2008.09.011
  • Xia, X., & Ruan, J. (2020). Analyzing barriers for developing a sustainable circular economy in agriculture in China Using Grey-DEMATEL approach. Sustainability, 12(16), 6358. Doi:10.3390/su12166358

EVALUATION OF SCHOOL PREFERENCE CRITERIA OF ADMINISTRATORS WITH GRAY DEMATEL METHOD

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 36 - 46

Abstract

The purpose of this study; to determine the priority order of administrator candidates in school selection criteria and to give weight to the criteria. In the study, the criteria affecting the school preferences of administrators were determined by taking expert opinions. In this context, transportation facilities, physical equipment, academic and social success of the school, school climate and culture (organizational climate), cash income of the school (school budget), workload at the school, parent profile, number of students and teachers were considered as criteria. The subjective weights of these criteria were calculated with the Gray DEMATEL method, again by taking expert opinions. According to the results obtained, it was seen that the three most important criteria affecting the school preferences of the administrators were the school budget, the workload at the school, and the academic and social success of the school.

References

  • Açıkalın, A. (1998). Okul Yöneticiliği (4. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Akçakoca, A., & Bilgin, K. U. (2016). Okul Müdürlerinin Liderlik Stilleri ve Öğretmen Performansı. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 3-5.
  • Arslan, R. (2020b). ENTROPY Yöntemi. H. Bircan içinde, Çok Kriterli Karar Verme Problemlerinde Kriter Ağırlıklandırma Yöntemleri(s. 19-34). Ankara: Nobel.
  • Arslan, R. (2020a). CRİTİC yöntemi. İçinde H. Bircan (Çev.), Çok kriterli karar verme problemlerinde kriter ağırlıklandırma yöntemleri (1. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Bai, C. and Sarkis, J. (2013), “Grey-based DEMATEL model for evaluating business process management critical success factors”. International Journal of Production Economics, 146(1). 281-292. Doi: 10.1016/j.ijpe.2013.07.011i Balyer, A., & Gündüz, Y. (2011). Değişik Ülkelerde Okul Müdürlerinin Yetiştirilmesi: Türk Eğitim Sistemi İçin Bir Model Önerisi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 182-197. Bhatia, M. S., & Srivastava, R. K. (2018). Analysis of external barriers to remanufacturing using grey-DEMATEL approach: An Indian perspective. Resources, Conservation and Recycling, 136, 79-87. Doi: 10.1016/j.resconrec.2018.03.021
  • Deng, J.L. (1989), “Introduction to Grey System Theory”. Journal of Grey Systems, 1(1). 1-24.
  • Gupta, H. and Barua, M.K. (2018), “A grey DEMATEL-based approach for modeling enablers of green innovation in manufacturing organizations”. Environ Sci Pollut Res, 25. 9556–9578 Doi: 10.1007/s11356-018-1261-6
  • Güler, A., & Demirkaya, H. (2022). Devlet Okullarındaki İdari Yöneticilerin Okul Seçimlerinin Bulanık DEMATEL Yöntemi ile İncelenmesi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 231.240.
  • Han, Y., & Wang, L. (2018). Identifying barriers to off-site construction using grey DEMATEL approach: case of China. Journal of Civil Engineering and Management, 24(5), 364-377. Doi: 10.3846/jcem.2018.5181
  • Li, Y., Zhao, G., Wu, P., & Qiu, J. (2022). An Integrated Gray DEMATEL and ANP Method for Evaluating the Green Mining Performance of Underground Gold Mines. Sustainability, 14(11), 6812. Doi:10.3390/su14116812
  • Liu, H. C., Yang, M., Zhou, M., & Tian, G. (2019). An integrated multi-criteria decision making approach to location planning of electric vehicle charging stations. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 20(1), 362-373. Doi: 10.1109/TITS.2018.2815680
  • MEB. (2021). Milli Eğitim Bakanlığı. Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği. 05Şubat 2021 Tarihli ve 31386 Sayılı Resmî Gazete.: http://mevzuat.meb.gov.tr adresinden alınmıştır Meidute-Kavaliauskiene, I., Cebeci, H. I., Ghorbani, S., & Činčikaitė, R. (2021). An integrated approach for evaluating lean innovation practices in the pharmaceutical supply chain. Logistics, 5(4), 74. Doi:10.3390/logistics5040074
  • Menon, R. R., & Ravi, V. (2022). An analysis of barriers affecting implementation of sustainable supply chain management in electronics industry: a Grey-DEMATEL approach. Journal of Modelling in Management, 17(4), 1319-1350. Doi: 10.1108/JM2-02-2021-0042
  • Özmen, F., & Fatih Kömürlü. (2010). Eğitim Örgütlerine Yönetici Seçme ve Atamada Yaşanan Sorunlar ve Yönetici Görüşleri Temelinde Çözüm Önerileri. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 2(1). 25-33.
  • Rajesh, R. & Ravi, V. (2015). Modeling enablers of supply chain risk mitigation in electronic supply chains: a Grey–DEMATEL approach. Comput Ind Eng, 87, 126-139. Doi: 10.1016/j.cie.2015.04.028
  • Rajesh, R., Ravi, V., & Venkata, R. R. (2015). Selection of risk mitigation strategy in electronic supply chains using grey theory and digraph-matrix approaches. Int J Prod Res, 53(1), 238-257. Doi: 10.1080/00207543.2014.948579
  • Sayan, İ., & Yıldırım, N. (2019). Okul Yöneticisi Atama Türlerinin, Öğretmenler, Okul Yöneticileri ve Eğitim Öğretim Süreçleri Üzerine Etkilerinin Nitel Bir Analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 13-34.
  • Sezer, Ş. (2016). Okul Yöneticilerinin Seçimle Belirlenmesine İlişkin Yönetici Görüşleri: Fenomenolojik Bir Çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 22(3), 351-373.
  • Sohrabi, R. (2022). Agility Factors in Cold Supply Chain Using GRAY-DEMATEL and AHP. International Journal of Industrial Engineering, 33(2), 1-14. Doi: 10.22068/ijiepr.33.2.10
  • Şen, E., & Kasapoğlu Tankutay, H. (2021). Okul Yöneticilerinin Atanma Usulüne İlişkin Öğretmen Görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 8(2), 297-312.
  • Şişman, M., & Turan, S. (2003). Eğitimde Yerelleşme ve Demokratikleşme Çabaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34, 300-315.
  • Taymaz, H. (2003). Okul Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tseng, M.L. (2009), “A causal and effect decision making model of service quality expectation using grey-fuzzy DEMATEL approach.” Expert Systems with Applications, 36. 7738–7748. Doi: 10.1016/j.eswa.2008.09.011
  • Xia, X., & Ruan, J. (2020). Analyzing barriers for developing a sustainable circular economy in agriculture in China Using Grey-DEMATEL approach. Sustainability, 12(16), 6358. Doi:10.3390/su12166358
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Econometric and Statistical Methods
Journal Section Research Article
Authors

Gülay Demir

Ahmet Savaş This is me

Early Pub Date October 9, 2024
Publication Date
Submission Date January 15, 2024
Acceptance Date February 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Demir, G., & Savaş, A. (2024). EVALUATION OF SCHOOL PREFERENCE CRITERIA OF ADMINISTRATORS WITH GRAY DEMATEL METHOD. Uluslararası İktisadi Ve İdari Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 36-46.