Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, , 22 - 39, 19.05.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.7584565

Abstract

References

  • Adib, Y., Fathiazar, E., & Arefnajad, S. (2017). Professional identity of teachers from the perspective of student teachers of farhangian university of East Azerbaijan province. Research İn Teacher Education (RTE), 1(1), 147-162.
  • Akan, D. (2007). Değişim sürecinde ilköğretim okullarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri. [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Altschuld, J. W., & Zheng, H. Y. (1995). Assessing the effectiveness of research organizations: an examination of multiple approaches. Evaluation Review, 19(2), 197-216
  • Arslan, H., Kuru, M., & Satıcı, A. (2010). Devlet ve özel ilköğretim okullarının etkililiğinin araştırılması. Eğitim ve Bilim, 31(142),15-25.
  • Balcı, A. (1988). Etkili okul. Eğitim ve Bilim, 12(70),21-30.
  • Balcı, A. (2011). Eğitim yönetiminin değişen bağlamı ve eğitim yönetimi programlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36(162),196-208.
  • Balcı, A.(2013) Etkili okul kuram uygulama ve araştırma. Ankara: Erek Ofset Matbaası
  • Barnard, C. I. (1968). The functions of the executive (Vol. 11). Retrieved from: https://books.google.com.tr/books?id=CXILEAAAQBAJ&dq=Barnard,+C.+I.+(1968).+The+Functions+Of+The+Executive+(Vol.+11).
  • Berberoğlu, G.& Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Journal of Educational Sciences & Practices, 4(7), 21-35.
  • Bilgiç, R. (2008). İş özellikleri kuramı: Geniş kapsamlı gözden geçirme. Türk Psikoloji Yazıları, 11(22), 66-77
  • Blandford, S. (2004). Professional development manual: A practical guide to planning and evaluating successful staff development. Pearson Education.
  • Botha, R. J. (2010). School effectiveness: Conceptualising divergent assessment approaches. South African Journal of Education, 30(4), 605-620.
  • Brief, A. P., & Aldag, R. J. (1975). Employee reactions to job characteristics: A Constructive Replication. Journal of Applied Psychology, 60(2), 182-186.
  • Brookover, W. (1982). Creating effective schools: An in-service program for enhancing school learning climate and achievement. Learning Publications, Inc., PO Box 1326, Holmes Beach, FL 33509
  • Cafoğlu, Z. (1996). Sanayileşmiş ülkelerde eğitim politika ve uygulamaları. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(7), 367-374.
  • Cameron, K. S. (1981). Domains of organizational effectiveness in colleges and universities. Academy Of Management Journal, 24(1), 25-47.
  • Can, N. (2006). Öğretmen liderliğinin geliştirilmesinde müdürün rol ve stratejileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 349-363.
  • Chaplain, R. P. (2008). Stress and psychological distress among trainee secondary teachers in England. Educational Psychology, 28(2), 195-209
  • Cheser, R. N. (1998). The effect of japanese kaizen on employee motivation in us manufacturing. The International Journal of Organizational Analysis, 6(3), 197-212,
  • Cheng, Y. C. (1996). School effectiveness and school-based management: a mechanism for development. School Effectiveness and School Improvement, 7(1), 35-61
  • Coelho, F., & Augusto, M. (2010). Job characteristics and the creativity of frontline service employees. Journal of Service Research, 13(4), 426-438.
  • Çakir, R., & Kesme, C. (2018). Examination of vocational high schools' effectiveness levels in terms of european union project numbers. Universal Journal of Educational Research, 6(10), 2341-2351
  • Çubukçu, Z., & Girmen, P. (2006). Ortaöğretim kurumlarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16), 121-136.
  • Daryanto, E. (2014). Individual characteristics, job characteristics, and career development: A study on vocational school teachers’ satisfaction in Indonesia. American Journal of Educational Research, 2(8), 698-702
  • Day, C. (2002). Developing teachers. The challenges of lifelong learning. Routledge.
  • Demirkasımoğlu, N., & Taşkın, P. (2015). Yetenek yönetiminin örgütsel etkililik ile ilişkisi özel öğretim kurumlari örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 268-285.
  • Earged, M. (2010). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı PISA 2009 ulusal ön rapor. Retrieved from: http://pisa.meb.gov.tr/
  • Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1), 15-24.
  • Eğitim Reformu Girişimi [ERG]. (2012). Türkiye'de eğitim sisteminde eşitlik ve akademik başarı. araştırma raporu ve analiz. Retrieved from: https://www.egitimreformugirisimi.org/ on 23.01.2022
  • Eskicumalı, A. (2001). Eğitim ve sosyal değişme: Türkiye’nin değişim sürecinde eğitimin rolü. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 109-128.
  • Eurydice. (2008). Education for citizenship in the european school context. Eurydice Brief. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, European Commission.
  • Federman, M. (2006). Essay: Towards an effective theory of organizational effectiveness. Retrieved from http://whatisthemessage.blogspot.com/2006_03_01_archive.html
  • Fwu, B. J., & Wang, H. H. (2002). The social status of teachers in Taiwan. Comparative Education, 38(2), 211-224
  • Garvin, N. M. (2007). Teacher Autonomy: Distinguishing perceptions by school cultural characteristics. (A Dissertation in Educational and Organizational Leadership, University Of Pennsylvania).
  • Georgopoulos, B. S., & Tannenbaum, A. S. (1957). A study of organizational effectiveness. American Sociological Review, 22(5), 534-540.
  • Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1974). The job diagnostic survey: An instrument for the diagnosis of jobs and the evaluation of job redesign projects. Yale Unıv New Haven Ct Dept Of Admınıstratıve Scıences.
  • Hakim, A. (2015). Contribution of competence teacher (pedagogical, personality, professional competence and social) on the performance of learning. The International Journal of Engineering and Science, 4(2), 1-12.
  • Hannon, J. (2009). Breaking down online teaching: innovation and resistance. Educational Technology, 25(1), 14-29.
  • Harrison, C., & Killion, J. (2007). Ten roles for teacher leaders. Educational Leadership, 65(1), 74-77.
  • Hunter, P. (2006).Viability of the job characteristics model in a team environment: prediction of job satisfaction and potential moderators. (Dissertation, University of North Texas).
  • Ingersoll, R. (2004). Four myths about america's teacher quality problem. Yearbook of the National Society for the Study of Education, 103(1), 1-33.
  • Kline, R. R. (2011). Mühendislikte etik: Afet etiği ve ötesi. İTÜDERGİSİ/B, 1(1), 23-34
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. V., (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
  • Lezotte, L. (1991). Correlates of effective schools. The first and second generation effective schools products. Ltd., Okemos, MI.
  • Lezotte, L. (2001). Revolutionary and evolutionary: The effective schools movement. Okemos, MI: Effective Schools Products, Ltd, 5.
  • Loyce, O. C., & Victor, A. A. (2017). Principals' application of instructional leadership practices for secondary school effectiveness in oyo state. Online Submission, 13(1), 32-44
  • Macbeath, J., & Mortimore, P., (2001). Improving school effectiveness. Retrieved from: https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=xYflAAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Macbeath,+J.,+%26+Mortimore,+P.,+(2001).+Improving+School+Effectiveness
  • Mavi, D., & Teftişi, P. V. (2015) Öğretmen görüşlerine göre duygusal emek, iş özellikleri ve iş akışı arasındaki ilişki. [Yüksek Lisans Tezi, Zirve Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Mc Clelland, D. C., (1998). Identifying competencies with behavioral-event interviews. Psychological Science, 9(5), 331-339.
  • Meriç, E., & Erdem, M. (2020). Prediction of professional commitment of teachers by the job characteristics of teaching profession. Theory & Practice, 26(2), 449-494.
  • Moghtadaie, L., & Taji, M. (2018). Explaining the requirements for teachers development based on professional competencies approach. Educational Research and Reviews, 13(14), 564-569
  • Mortimore, P. (1993). School effectiveness and the management of effective learning and teaching. School Effectiveness and School Improvement, 4(4), 290-310
  • Neary, M. (2000). Teaching, assessing and evaluation for clinical competence: A practical guide for practitioners and teachers. nelson thornes. Retrieved from: https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=duUPV0mEvQAC&oi=fnd&pg=PR5&dq=Teaching,+Assessing+And+Evaluation+For+Clinical+Competence:+A+Practical+Guide+For+Practitioners+And+Teachers.
  • OECD. (2010). PISA 2009 results: what makes a school successful?: resources, policies and practices (vol. iv). PISA 2009 results: what makes a school successful?: resources, policies and practices. Technical Report (vol. iv). Paris: OECD.
  • Oral, Ş., (2005). İlköğretim okullarının etkili okul kavramı açısından değerlendirilmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Özaslan, G. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları mesleki özerklik düzeyine ilişkin algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(2), 25-39.
  • Özmusul, M., & Kaya, A. (2014). Türkiye’nin PISA 2009 ve 2012 sonuçlarına ilişkin karşılaştırmalı bir analiz. Journal Of European Education, 4(1), 23-40.
  • Öztürk, İ. H. (2011). Öğretmen özerkliği üzerine kuramsal bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(35), 82-99.
  • Pearson, L. C., & Hall, B. W. (1993). Initial construct validation of the teaching autonomy scale. The Journal Of Educational Research, 86(3), 172-178
  • Polat, Ş., & Özdemir, M. (2018). Öğretmenlik mesleği iş özellikleri ölçeğinin (ÖMİÖÖ) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 428-446.
  • Polat, Ş. (2017). İş Özellikleri, iş-yaşam dengesi ve meslekten ayrılma niyeti arasındaki ilişkilerin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Runco, M. A. (2003). Education for creative potential. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(3), 317-324.
  • Scheeler, M. C., Ruhl, K. L., & Mcafee, J. K. (2004). Providing performance feedback to teachers: A review. Teacher Education And Special Education, 27(4), 396-407.
  • Sevimli, E. (2015). Denizli ilindeki okulların etkililik düzeyleri. [Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Strong, L. E. (2012). A psychometric study of the teacher work-autonomy scale with a sample of US teachers. (Unpublished Doctoral Dissertation, Lehigh University). Theses and Dissertations. Paper 1092
  • Sünbül, A., (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi , 8(8) , 597-608
  • Şişman, M. (2013). Eğitimde mükemmellik arayışı etkili okullar. (4. Baskı) Ankara: Pegem A.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S., (2013). Using multivariate statistics (6 B.). Boston: Pearson
  • TALIS (2010) Uluslararası öğretme ve öğrenme araştırması türkiye ulusal raporu. MEB. Retrieved from: http://katalog.baskent.edu.tr/client/en_US/
  • Turgut, T. (2013). Başarı hedef yönelimleri ve iş özelliklerinin çalışmaya tutkunluk üzerindeki katkıları. Istanbul University Journal of the School of Business Administration, 42(1), 1-25.
  • Uğurlu, C., & Demir, A. (2016). Etkili okullar için kim ne yapmalı?. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1),53-75.
  • Ulutaş, P. (2017). Öğretmenlerin bakış açısından öğretmenlik mesleğinin statüsü. [Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Willner, R. G. (1990). Images of the future now: Autonomy, professionalism, and efficacy [Doctoral Dissertation, Fordham University], USA.
  • Yiğit, B., & Bayrakdar, M. (2006). Okul çevre ilişkileri. Ankara: Pegem

The Relationship between The Job Characteristics of the Teaching Profession and School Effectiveness

Year 2022, , 22 - 39, 19.05.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.7584565

Abstract

When teachers' autonomy, roles and responsibilities, the importance given to the teaching profession, teacher competencies and the feedback provided to the teacher are increased, it will contribute to school effectiveness. However, when one of the job characteristics of the teaching profession is insufficient, it is seen that schools become ineffective. In this context, the purpose of this study is to find out the relationship between the job characteristics of the teaching profession and school effectiveness according to the opinions of teachers working at primary and secondary schools. The participants of the study were 376 teachers and the School Effectiveness Scale and the Teaching Profession Job Characteristics Scale were used. The perceptions of the teachers showed that there is strong relation between the job characteristics of teaching profession and school effectiveness.

Ethical Statement

This research was carried out in accordance with the decision of Uşak University Educational Research Ethics Committee dated 12.02.2021 and numbered 2021/13.

References

  • Adib, Y., Fathiazar, E., & Arefnajad, S. (2017). Professional identity of teachers from the perspective of student teachers of farhangian university of East Azerbaijan province. Research İn Teacher Education (RTE), 1(1), 147-162.
  • Akan, D. (2007). Değişim sürecinde ilköğretim okullarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri. [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Altschuld, J. W., & Zheng, H. Y. (1995). Assessing the effectiveness of research organizations: an examination of multiple approaches. Evaluation Review, 19(2), 197-216
  • Arslan, H., Kuru, M., & Satıcı, A. (2010). Devlet ve özel ilköğretim okullarının etkililiğinin araştırılması. Eğitim ve Bilim, 31(142),15-25.
  • Balcı, A. (1988). Etkili okul. Eğitim ve Bilim, 12(70),21-30.
  • Balcı, A. (2011). Eğitim yönetiminin değişen bağlamı ve eğitim yönetimi programlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36(162),196-208.
  • Balcı, A.(2013) Etkili okul kuram uygulama ve araştırma. Ankara: Erek Ofset Matbaası
  • Barnard, C. I. (1968). The functions of the executive (Vol. 11). Retrieved from: https://books.google.com.tr/books?id=CXILEAAAQBAJ&dq=Barnard,+C.+I.+(1968).+The+Functions+Of+The+Executive+(Vol.+11).
  • Berberoğlu, G.& Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Journal of Educational Sciences & Practices, 4(7), 21-35.
  • Bilgiç, R. (2008). İş özellikleri kuramı: Geniş kapsamlı gözden geçirme. Türk Psikoloji Yazıları, 11(22), 66-77
  • Blandford, S. (2004). Professional development manual: A practical guide to planning and evaluating successful staff development. Pearson Education.
  • Botha, R. J. (2010). School effectiveness: Conceptualising divergent assessment approaches. South African Journal of Education, 30(4), 605-620.
  • Brief, A. P., & Aldag, R. J. (1975). Employee reactions to job characteristics: A Constructive Replication. Journal of Applied Psychology, 60(2), 182-186.
  • Brookover, W. (1982). Creating effective schools: An in-service program for enhancing school learning climate and achievement. Learning Publications, Inc., PO Box 1326, Holmes Beach, FL 33509
  • Cafoğlu, Z. (1996). Sanayileşmiş ülkelerde eğitim politika ve uygulamaları. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7(7), 367-374.
  • Cameron, K. S. (1981). Domains of organizational effectiveness in colleges and universities. Academy Of Management Journal, 24(1), 25-47.
  • Can, N. (2006). Öğretmen liderliğinin geliştirilmesinde müdürün rol ve stratejileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 349-363.
  • Chaplain, R. P. (2008). Stress and psychological distress among trainee secondary teachers in England. Educational Psychology, 28(2), 195-209
  • Cheser, R. N. (1998). The effect of japanese kaizen on employee motivation in us manufacturing. The International Journal of Organizational Analysis, 6(3), 197-212,
  • Cheng, Y. C. (1996). School effectiveness and school-based management: a mechanism for development. School Effectiveness and School Improvement, 7(1), 35-61
  • Coelho, F., & Augusto, M. (2010). Job characteristics and the creativity of frontline service employees. Journal of Service Research, 13(4), 426-438.
  • Çakir, R., & Kesme, C. (2018). Examination of vocational high schools' effectiveness levels in terms of european union project numbers. Universal Journal of Educational Research, 6(10), 2341-2351
  • Çubukçu, Z., & Girmen, P. (2006). Ortaöğretim kurumlarının etkili okul özelliklerine sahip olma düzeyleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(16), 121-136.
  • Daryanto, E. (2014). Individual characteristics, job characteristics, and career development: A study on vocational school teachers’ satisfaction in Indonesia. American Journal of Educational Research, 2(8), 698-702
  • Day, C. (2002). Developing teachers. The challenges of lifelong learning. Routledge.
  • Demirkasımoğlu, N., & Taşkın, P. (2015). Yetenek yönetiminin örgütsel etkililik ile ilişkisi özel öğretim kurumlari örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 268-285.
  • Earged, M. (2010). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı PISA 2009 ulusal ön rapor. Retrieved from: http://pisa.meb.gov.tr/
  • Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37(1), 15-24.
  • Eğitim Reformu Girişimi [ERG]. (2012). Türkiye'de eğitim sisteminde eşitlik ve akademik başarı. araştırma raporu ve analiz. Retrieved from: https://www.egitimreformugirisimi.org/ on 23.01.2022
  • Eskicumalı, A. (2001). Eğitim ve sosyal değişme: Türkiye’nin değişim sürecinde eğitimin rolü. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 109-128.
  • Eurydice. (2008). Education for citizenship in the european school context. Eurydice Brief. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, European Commission.
  • Federman, M. (2006). Essay: Towards an effective theory of organizational effectiveness. Retrieved from http://whatisthemessage.blogspot.com/2006_03_01_archive.html
  • Fwu, B. J., & Wang, H. H. (2002). The social status of teachers in Taiwan. Comparative Education, 38(2), 211-224
  • Garvin, N. M. (2007). Teacher Autonomy: Distinguishing perceptions by school cultural characteristics. (A Dissertation in Educational and Organizational Leadership, University Of Pennsylvania).
  • Georgopoulos, B. S., & Tannenbaum, A. S. (1957). A study of organizational effectiveness. American Sociological Review, 22(5), 534-540.
  • Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1974). The job diagnostic survey: An instrument for the diagnosis of jobs and the evaluation of job redesign projects. Yale Unıv New Haven Ct Dept Of Admınıstratıve Scıences.
  • Hakim, A. (2015). Contribution of competence teacher (pedagogical, personality, professional competence and social) on the performance of learning. The International Journal of Engineering and Science, 4(2), 1-12.
  • Hannon, J. (2009). Breaking down online teaching: innovation and resistance. Educational Technology, 25(1), 14-29.
  • Harrison, C., & Killion, J. (2007). Ten roles for teacher leaders. Educational Leadership, 65(1), 74-77.
  • Hunter, P. (2006).Viability of the job characteristics model in a team environment: prediction of job satisfaction and potential moderators. (Dissertation, University of North Texas).
  • Ingersoll, R. (2004). Four myths about america's teacher quality problem. Yearbook of the National Society for the Study of Education, 103(1), 1-33.
  • Kline, R. R. (2011). Mühendislikte etik: Afet etiği ve ötesi. İTÜDERGİSİ/B, 1(1), 23-34
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. V., (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
  • Lezotte, L. (1991). Correlates of effective schools. The first and second generation effective schools products. Ltd., Okemos, MI.
  • Lezotte, L. (2001). Revolutionary and evolutionary: The effective schools movement. Okemos, MI: Effective Schools Products, Ltd, 5.
  • Loyce, O. C., & Victor, A. A. (2017). Principals' application of instructional leadership practices for secondary school effectiveness in oyo state. Online Submission, 13(1), 32-44
  • Macbeath, J., & Mortimore, P., (2001). Improving school effectiveness. Retrieved from: https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=xYflAAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Macbeath,+J.,+%26+Mortimore,+P.,+(2001).+Improving+School+Effectiveness
  • Mavi, D., & Teftişi, P. V. (2015) Öğretmen görüşlerine göre duygusal emek, iş özellikleri ve iş akışı arasındaki ilişki. [Yüksek Lisans Tezi, Zirve Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Mc Clelland, D. C., (1998). Identifying competencies with behavioral-event interviews. Psychological Science, 9(5), 331-339.
  • Meriç, E., & Erdem, M. (2020). Prediction of professional commitment of teachers by the job characteristics of teaching profession. Theory & Practice, 26(2), 449-494.
  • Moghtadaie, L., & Taji, M. (2018). Explaining the requirements for teachers development based on professional competencies approach. Educational Research and Reviews, 13(14), 564-569
  • Mortimore, P. (1993). School effectiveness and the management of effective learning and teaching. School Effectiveness and School Improvement, 4(4), 290-310
  • Neary, M. (2000). Teaching, assessing and evaluation for clinical competence: A practical guide for practitioners and teachers. nelson thornes. Retrieved from: https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=duUPV0mEvQAC&oi=fnd&pg=PR5&dq=Teaching,+Assessing+And+Evaluation+For+Clinical+Competence:+A+Practical+Guide+For+Practitioners+And+Teachers.
  • OECD. (2010). PISA 2009 results: what makes a school successful?: resources, policies and practices (vol. iv). PISA 2009 results: what makes a school successful?: resources, policies and practices. Technical Report (vol. iv). Paris: OECD.
  • Oral, Ş., (2005). İlköğretim okullarının etkili okul kavramı açısından değerlendirilmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Özaslan, G. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları mesleki özerklik düzeyine ilişkin algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 3(2), 25-39.
  • Özmusul, M., & Kaya, A. (2014). Türkiye’nin PISA 2009 ve 2012 sonuçlarına ilişkin karşılaştırmalı bir analiz. Journal Of European Education, 4(1), 23-40.
  • Öztürk, İ. H. (2011). Öğretmen özerkliği üzerine kuramsal bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(35), 82-99.
  • Pearson, L. C., & Hall, B. W. (1993). Initial construct validation of the teaching autonomy scale. The Journal Of Educational Research, 86(3), 172-178
  • Polat, Ş., & Özdemir, M. (2018). Öğretmenlik mesleği iş özellikleri ölçeğinin (ÖMİÖÖ) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (46), 428-446.
  • Polat, Ş. (2017). İş Özellikleri, iş-yaşam dengesi ve meslekten ayrılma niyeti arasındaki ilişkilerin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Runco, M. A. (2003). Education for creative potential. Scandinavian Journal of Educational Research, 47(3), 317-324.
  • Scheeler, M. C., Ruhl, K. L., & Mcafee, J. K. (2004). Providing performance feedback to teachers: A review. Teacher Education And Special Education, 27(4), 396-407.
  • Sevimli, E. (2015). Denizli ilindeki okulların etkililik düzeyleri. [Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Strong, L. E. (2012). A psychometric study of the teacher work-autonomy scale with a sample of US teachers. (Unpublished Doctoral Dissertation, Lehigh University). Theses and Dissertations. Paper 1092
  • Sünbül, A., (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi , 8(8) , 597-608
  • Şişman, M. (2013). Eğitimde mükemmellik arayışı etkili okullar. (4. Baskı) Ankara: Pegem A.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S., (2013). Using multivariate statistics (6 B.). Boston: Pearson
  • TALIS (2010) Uluslararası öğretme ve öğrenme araştırması türkiye ulusal raporu. MEB. Retrieved from: http://katalog.baskent.edu.tr/client/en_US/
  • Turgut, T. (2013). Başarı hedef yönelimleri ve iş özelliklerinin çalışmaya tutkunluk üzerindeki katkıları. Istanbul University Journal of the School of Business Administration, 42(1), 1-25.
  • Uğurlu, C., & Demir, A. (2016). Etkili okullar için kim ne yapmalı?. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1),53-75.
  • Ulutaş, P. (2017). Öğretmenlerin bakış açısından öğretmenlik mesleğinin statüsü. [Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Willner, R. G. (1990). Images of the future now: Autonomy, professionalism, and efficacy [Doctoral Dissertation, Fordham University], USA.
  • Yiğit, B., & Bayrakdar, M. (2006). Okul çevre ilişkileri. Ankara: Pegem
There are 74 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other)
Journal Section Articles
Authors

Şefika Özerdem This is me 0000-0003-1982-3341

Seval Koçak 0000-0002-9064-2335

Publication Date May 19, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Özerdem, Ş., & Koçak, S. (2022). The Relationship between The Job Characteristics of the Teaching Profession and School Effectiveness. International Journal of Educational Studies and Policy, 3(1), 22-39. https://doi.org/10.5281/zenodo.7584565

Creative Commons License

All content published in the International Journal of Educational Studies and Policy (IJESP) is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)