Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, , 40 - 50, 19.05.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.7584583

Abstract

References

  • Batıgün, A. D., & Kayış, A. A. (2014). Üniversite öğrencilerinde stres faktörleri: kişilerarası ilişki tarzları ve problem çözme becerileri açısından bir değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 69-80.
  • Bozdam, A., & Taşğın, Ö. (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(11), 44-53.
  • Cakmak, O., & Hevedanli, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Demirci, N., Engin, O., Bakay, İ., & Yakut, Ö. (2013). Stres ve stresi ortaya çikaran durumlarin öğrenci üzerindeki etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3): 288-296.
  • Demircioğlu, Ö. (2007). Gazi Üniversitesi merkez kütüphanesi: Bilgiyi hayata dönüştüren kütüphane. Bilgi Dünyası, 8(1), 167-173.
  • Direktör, C., & Nuri, C. (2017). Benlik saygisinin akademik motivasyon üzerindeki etkisi: otomatik düşüncenin araci rolü. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi,1(1), 66-75.
  • Durna, U. (2006). Üniversite öğrencilerinin stres düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 319-343.
  • Eryılmaz, A. (2010). Ergenlerde öznel iyi oluşu artırma stratejilerini kullanma ile akademik motivasyon arasındaki ilişki. Klinik Psikiyatri, 13, 77-84.
  • Gizir, C. A. (2005). Orta doğu teknik üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 196-213.
  • Gömleksiz, M. N., & Serhatlıoğlu, B. (2014). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173), 99-128.
  • Güçlü, N., & Karadağ N., (2011). Türkiye ve AB ülkeleri yükseköğretim kurumlarinin kuruluş amaçlari doğrultusunda genel amaç, vizyon ve misyonlarinin karşilaştirilmasi, Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) 27-29 Mayıs 2011, 667-675,
  • Gümrükçü-Bilgici, B., & Deniz, Ü. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının bazı demografik özelliklere göre incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5, 53.
  • Işık, E. (2010). Sosyal Bilişsel Kariyer Teorisi temelli bir grup müdahalesinin üniversite öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik ve mesleki sonuç beklenti düzeylerine etkisi. [Doktora tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Karagüven-Ünal, M. H. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçeye adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2599-2620.
  • Lin, S. H., & Huang, Y. C. (2014). Life stress and academic burnout. Active Learning in Higher Education, 15(1), 77-90.
  • Ng, C. F., & Ng, P. K. (2015). A review of intrinsic and extrinsic motivations of ESL learners. International Journal of Languages, Literature, and Linguistics, 1(2), 98-105.
  • Özdemir, M. (2014). Eğitim örgütlerinde insan kaynakları yönetimi; kuram, uygulama, teknik. Anı.
  • Özden, K., & Berk, Ö. S. (2017). Kariyer stresi ölçeğinin (KSÖ) Türkçe’ye uyarlanmasi ve psikometrik özelliklerinin sınanması. Psikoloji Çalışmaları, 37(1), 35–51.
  • Ratelle, C. F., Guay, F., Vallerand, R. J., Larose, S., & Senécal, C. (2007). Autonomous, controlled, and amotivated types of academic motivation: A person-oriented analysis. Journal of Educational Psychology, 99(4), 734-746.
  • Redhwan, A. A. N., Sami, A. R., Karim, A., Chan, R., & Zaleha, M. (2009). Stress and coping strategies among Management and Science University students: A qualitative study. Medical Journal Malaysia, 8(2).
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), 54-67.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., & Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 429-452.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Nobel.
  • Tunç, A., & Uygur, A. (2001). Kariyer yönetimi, planlaması ve geliştirme. Gazi.
  • Turpcu, Ö. Ü. E., & Akyurt, Ö. Ü. H. (2018). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kariyer streslerinin belirlenmesi: Giresun üniversitesi lisans öğrencileri üzerine bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, 69, 365-380.
  • Üzüm, B., Uçkun, S., & Uçkun, C. G. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşadığı bir fenomen: kariyer stresi. Journal of Social And Humanities Sciences Research, 5(24), 1641-1651.
  • Wilkesmann, U., Fischer, H., & Virgillito, A. (2012). Academic motivation of students-the German case. zhb.
  • Yasar, O. M., & Turgut, M. (2019). Sport science college students and career stress. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(4), 580–589.
  • Yasar, O. M., & Turgut, M. (2020). Unemployment anxiety of last year college students. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(1), 56–64.
  • Yemenici, A. D., Bozkurt, Ö., & Özkara, M. (2020). Genç nesilde başarı odaklı motivasyon ve öz saygının kariyer stresi ile ilişkisi. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 4(1), 56–66.
  • Zhao, H., Yan, S., & Xiaoyang, L. (2018). The Relationship among cognitive appraisal, psychological control, social support and employment stress in university students. In 2018 9th International Conference on Information Technology in Medicine and Education (ITME) (pp. 673-676). IEEE.
  • Yemenici, A. D., Bozkurt, Ö., & Özkara, M. (2020). Genç nesilde başarı odaklı motivasyon ve öz saygının kariyer stresi ile ilişkisi. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi,4(1), 56-66.
  • White, R. W. (1959). Motivation reconsidered: the concept of competence. Psychological review, 66(5), 297.

The Relationship between Career Stress and Academic Motivation of Vocational Higher Education Students

Year 2022, , 40 - 50, 19.05.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.7584583

Abstract

University students are exposed to different stressors such as an uncertain future and the difficulties of integrating into the system. The pressure to find a job represents a large part of the career stress of university students. Academic motivation is expressed as students' desire in the academic field and their tendency to take action. After graduation, university students make great efforts to get a job according to their graduation area. A college student worries about landing a job immediately after graduation. This research aims to examine the relationships between career stress and academic motivation based on the views of associate degree students. The data of the research was collected from students in eight vocational schools of a university located in the Central Anatolia region of Turkey in the 2020-2021 academic year. With the analysis of the collected data based on the students' opinions, it was found out that the academic motivation of university students was low, and their intrinsic and external motivations were at an average level. In addition, associate degree students had below-average career stress. The results of multiple regression analysis showed that the sub-dimensions of career stress, such as pressure to find a job, and external conflict dimensions were significant predictors of all three dimensions of academic motivation. Moreover, personal factors and other organizational variables that may have a mediating effect on the relationship between career stress and academic motivation, can be examined more holistically in the future, using more advanced statistics.

References

  • Batıgün, A. D., & Kayış, A. A. (2014). Üniversite öğrencilerinde stres faktörleri: kişilerarası ilişki tarzları ve problem çözme becerileri açısından bir değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 69-80.
  • Bozdam, A., & Taşğın, Ö. (2011). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13(11), 44-53.
  • Cakmak, O., & Hevedanli, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Demirci, N., Engin, O., Bakay, İ., & Yakut, Ö. (2013). Stres ve stresi ortaya çikaran durumlarin öğrenci üzerindeki etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3): 288-296.
  • Demircioğlu, Ö. (2007). Gazi Üniversitesi merkez kütüphanesi: Bilgiyi hayata dönüştüren kütüphane. Bilgi Dünyası, 8(1), 167-173.
  • Direktör, C., & Nuri, C. (2017). Benlik saygisinin akademik motivasyon üzerindeki etkisi: otomatik düşüncenin araci rolü. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi,1(1), 66-75.
  • Durna, U. (2006). Üniversite öğrencilerinin stres düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 319-343.
  • Eryılmaz, A. (2010). Ergenlerde öznel iyi oluşu artırma stratejilerini kullanma ile akademik motivasyon arasındaki ilişki. Klinik Psikiyatri, 13, 77-84.
  • Gizir, C. A. (2005). Orta doğu teknik üniversitesi son sınıf öğrencilerinin problemleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 196-213.
  • Gömleksiz, M. N., & Serhatlıoğlu, B. (2014). Öğretmen adaylarının akademik motivasyon düzeylerine ilişkin görüşleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 173(173), 99-128.
  • Güçlü, N., & Karadağ N., (2011). Türkiye ve AB ülkeleri yükseköğretim kurumlarinin kuruluş amaçlari doğrultusunda genel amaç, vizyon ve misyonlarinin karşilaştirilmasi, Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) 27-29 Mayıs 2011, 667-675,
  • Gümrükçü-Bilgici, B., & Deniz, Ü. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının bazı demografik özelliklere göre incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5, 53.
  • Işık, E. (2010). Sosyal Bilişsel Kariyer Teorisi temelli bir grup müdahalesinin üniversite öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik ve mesleki sonuç beklenti düzeylerine etkisi. [Doktora tezi, Çukurova Üniversitesi]. Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Karagüven-Ünal, M. H. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçeye adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2599-2620.
  • Lin, S. H., & Huang, Y. C. (2014). Life stress and academic burnout. Active Learning in Higher Education, 15(1), 77-90.
  • Ng, C. F., & Ng, P. K. (2015). A review of intrinsic and extrinsic motivations of ESL learners. International Journal of Languages, Literature, and Linguistics, 1(2), 98-105.
  • Özdemir, M. (2014). Eğitim örgütlerinde insan kaynakları yönetimi; kuram, uygulama, teknik. Anı.
  • Özden, K., & Berk, Ö. S. (2017). Kariyer stresi ölçeğinin (KSÖ) Türkçe’ye uyarlanmasi ve psikometrik özelliklerinin sınanması. Psikoloji Çalışmaları, 37(1), 35–51.
  • Ratelle, C. F., Guay, F., Vallerand, R. J., Larose, S., & Senécal, C. (2007). Autonomous, controlled, and amotivated types of academic motivation: A person-oriented analysis. Journal of Educational Psychology, 99(4), 734-746.
  • Redhwan, A. A. N., Sami, A. R., Karim, A., Chan, R., & Zaleha, M. (2009). Stress and coping strategies among Management and Science University students: A qualitative study. Medical Journal Malaysia, 8(2).
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), 54-67.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., & Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 429-452.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. Nobel.
  • Tunç, A., & Uygur, A. (2001). Kariyer yönetimi, planlaması ve geliştirme. Gazi.
  • Turpcu, Ö. Ü. E., & Akyurt, Ö. Ü. H. (2018). Turizm eğitimi alan öğrencilerin kariyer streslerinin belirlenmesi: Giresun üniversitesi lisans öğrencileri üzerine bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, 69, 365-380.
  • Üzüm, B., Uçkun, S., & Uçkun, C. G. (2018). Üniversite öğrencilerinin yaşadığı bir fenomen: kariyer stresi. Journal of Social And Humanities Sciences Research, 5(24), 1641-1651.
  • Wilkesmann, U., Fischer, H., & Virgillito, A. (2012). Academic motivation of students-the German case. zhb.
  • Yasar, O. M., & Turgut, M. (2019). Sport science college students and career stress. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(4), 580–589.
  • Yasar, O. M., & Turgut, M. (2020). Unemployment anxiety of last year college students. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(1), 56–64.
  • Yemenici, A. D., Bozkurt, Ö., & Özkara, M. (2020). Genç nesilde başarı odaklı motivasyon ve öz saygının kariyer stresi ile ilişkisi. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 4(1), 56–66.
  • Zhao, H., Yan, S., & Xiaoyang, L. (2018). The Relationship among cognitive appraisal, psychological control, social support and employment stress in university students. In 2018 9th International Conference on Information Technology in Medicine and Education (ITME) (pp. 673-676). IEEE.
  • Yemenici, A. D., Bozkurt, Ö., & Özkara, M. (2020). Genç nesilde başarı odaklı motivasyon ve öz saygının kariyer stresi ile ilişkisi. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi,4(1), 56-66.
  • White, R. W. (1959). Motivation reconsidered: the concept of competence. Psychological review, 66(5), 297.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other)
Journal Section Articles
Authors

Behiye Dağdeviren Ertaş 0000-0003-2431-1914

Publication Date May 19, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Dağdeviren Ertaş, B. (2022). The Relationship between Career Stress and Academic Motivation of Vocational Higher Education Students. International Journal of Educational Studies and Policy, 3(1), 40-50. https://doi.org/10.5281/zenodo.7584583

Creative Commons License

All content published in the International Journal of Educational Studies and Policy (IJESP) is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)