Loading [a11y]/accessibility-menu.js
Research Article
BibTex RIS Cite

Action Research on the Development of Curriculum Literacy and Curriculum Modeling Skills of Mathematics Teacher Candidates Through the Socratic Seminar Technique

Year 2022, Volume: 3 Issue: 2, 1 - 13, 19.11.2022

Abstract

The aim of this research is to develop curriculum literacy and curriculum modeling skills of pre-service mathematics teachers through the Socratic seminar technique. The research was designed as action research. The study was carried out with the participation of 13 teacher candidates studying at Muğla Sıtkı Koçman University, Türkiye, in the Faculty of Education, Department of Mathematics Teaching in the spring semester of the 2018-2019 Academic Year. In the study, which was designed using action research, the Socratic seminar technique was applied for a semester within the scope of the Curriculum Development and Instruction course taken by the pre-service mathematics teachers. For the purposes of the research, the data were collected through the Curriculum Literacy Scale developed by Bolat (2017) and the scores obtained as a result of the evaluation of the curriculum development models designed for the teacher candidates by the researcher. Throughout the process, the Curriculum Literacy scores of each teacher candidate participant were measured 7 times, the obtained scores were recorded and analyzed through graphs based on the change that occurred within itself. The curriculum development models designed by the pre-service mathematics teachers were examined throughout the studies carried out during the process, and the development of the participants' skills on this subject was monitored by evaluating them with 3 different scorings. Within the scope of the research, the Curriculum Literacy scores of the pre-service mathematics teachers were analyzed and the effect of the Socratic seminar technique on the change in these scores was examined. The findings obtained in line with the aims of the research showed that there was a desired change and increase in the Curriculum Literacy scores of the mathematics teacher candidates during the teaching process through the Socratic seminar technique. Another finding of the study was that mathematics teacher candidates' ability to create a curriculum model improved through the Socratic seminar technique.

References

  • Aktaş, M. (2022). Sosyobilimsel konuların Sokratik sorgulama yoluyla öğretilmesinin BİLSEM öğrencilerinin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Antalya.
  • Akyıldız, S. (2020). Öğretim programı okuryazarlığı kavramının kavramsal yönden analizi: Bir ölçek geliştirme çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 315-332.
  • Aslan, S. (2019). An analysis of prospective teachers' curriculum literacy levels in terms of reading and writing. Universal Journal of Educational Research, 7(4), 973-979.
  • Bahtiyar, A. (2019). Bilim ve sanat eğitim merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin Sokratik soru sorma düzeylerinin incelenmesi. Doktora Tezi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Başar, T., & Berilgen, S. (2021). Determination of curriculum literacy levels of school administrators. Kastamonu Education Journal, 29(2), 348-361.
  • Bolat, Y. (2017). Eğitim programı okuryazarlığı kavramı ve eğitim programı okuryazarlığı ölçeği. Turkish Studies, 12(18), 121-138.
  • Bozer Özsaraç, E. N. (2019). Ortaokul 6. sınıf Türkçe dersinde Sokratik sorgulama yöntemi uygulamasının üst düzey düşünme becerilerine etkisi. Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Çetinkaya, S., & Tabak, S. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlık yeterlilikleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 296-309.
  • Erdamar, F. S., & Akpınar, B. (2020). The analysis of primary school teachers' curriculum literacy skills from the administrators' perspective. Journal of History School, 52, 1861-1884.
  • Erdem, C., & Eğmir, E. (2018). Öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlığı düzeyleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20(2), 123-138.
  • Erdem, S., & Yücel Toy, B. (2021). Examination of curriculum literacy phenomenon from the eyes of teacher educators in the field of curriculum and instruction. JASS Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 14(87), 75-93.
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. (Çev. Ed. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Johnson, A. P. (2014). Eylem araştırması el kitabı. (Çev. Ed. Yıldız Uzuner ve Meltem Özten Anay). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kahramanoğlu, R. (2019). A study on teachers' levels of curriculum literacy. The Journal of International Social Research, 12(65), 827-840.
  • Kasapoğlu, K. (2020). Öğretmenlere yönelik algılanan eğitim programı okuryazarlığı ölçeği: Bir ölçek geliştirme ve geçerleme çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 963-977.
  • Keskin, A., & Korkmaz, H. (2021). Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlığı algı ölçeği’nin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 857-884.
  • Maaß, K. (2006). What are modelling competencies? Zentralblatt für Didaktik der Mathematik-ZDM, 38(2), 113-142.
  • Mills, G. E. (2003). Action research a guide for the teacher researcher (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education.
  • Polite, V. C., & Adams, A. H. (1996). Improving critical thinking through Socratic seminars. Spotlight on student success. No.110. Erişim tarihi 10.04.2021 https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED403339.pdf
  • Posner, G. J. (1995). Analyzing the curriculum (2nd ed.). New York: McGraw-Hill, Inc.
  • Sarıca, R. (2021). Öğretmenlerin eğitim programı okuryazarlıkları üzerine bir çalışma. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 132-170.
  • Saracaloğlu, A. S., & Eranıl, A. K. (2020). Eğitimde eylem araştırmaları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Saracaloğlu, A. S., & Gündüz Çetin, İ. (2020). Öğretmenlerin eğitim programı okuryazarlıklari ile mesleki özyeterlikleri arasındaki ilişki. Experiantial Learning Congress, October 23rd-24th, 2020.
  • Saracaloğlu, A. S., Madran, F., & Altın, M. (2019). Öğretmenlerin eğitim programı okuryazarlığının incelenmesi. III. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi, Ankara: TED Üniversitesi ve EPDAD, 30 Kasım - 01 Aralık 2019.
  • Schroeder, S., & Curcio, R. (2022). Critiquing, curating, and adapting: Cultivating 21st-century critical curriculum literacy with teacher candidates. Journal of Teacher Education, 73(2) 129-144.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14.
  • Süral, S., & Dedebali, N. C. (2021). The predictive power of the curriculum literacy levels of pre-service teachers upon their competencies in lesson planning. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 9(2), 27-40.
  • Ustabulut, M. Y. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğreten eğitmenlerin eğitim programı okuryazarlık düzeyleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31(3), 1235-1243.
  • Uzuner, Y. (2005). Özel eğitimden örneklerle eylem araştırmaları. Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 1-12.
  • Wiggins, G. (2004). Socratic seminars: Guidelines. Authentic Education, 1-7. Erişim tarihi 10.04.2021 https://ia.eferrit.com/ea/cf8fc7ec28c81881.pdf
  • Yakar, A. (2016). Geleceğin eğitimi üzerine program ve tasarım modeli önerileri: “Yaşamsal eğitim programları” ve “Yaşamsal öğretim tasarımları”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 1-15.
  • Yakar, A., & Saracaloğlu, A. S. (2019). Potansiyel gelişim alanı bağlamında bir eylem araştırması el kitabı: Öğrenme sorumluluğu, motivasyon ve başarı. Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Yar Yıldırım, V. (2021). The impact of teacher idealism on curriculum literacy: The role of believing in education as a mediator variable. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(2), 1548-1563.
  • Yavuz Mumcu, H., & Baki, A. (2017). Matematiği kullanma aktivitelerinde lise öğrencilerinin matematiksel modelleme becerilerinin yorumlanması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 7-33.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, İ. (2019). Öğretim programı okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Harran Maarif Dergisi, 4(2), 1-28.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Curriculum Development in Education
Journal Section Articles
Authors

Ali Yakar 0000-0002-4359-0552

Publication Date November 19, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Yakar, A. (2022). Action Research on the Development of Curriculum Literacy and Curriculum Modeling Skills of Mathematics Teacher Candidates Through the Socratic Seminar Technique. International Journal of Educational Studies and Policy, 3(2), 1-13. https://doi.org/10.5281/zenodo.7582092