In this study, it
is aimed to determine what values are the values which direct the behaviors of
the college students. In this context, a descriptive study was conducted to
determine what the current situation is. The population of this research
consisted of 1379 students studying in Bulent Ecevit University Ahmet Erdoğan
Health Services Vocational School at 2016–2017 academic year and the sample
consisted of 349 students. ‘The Schwartz Value Scale’ which was developed by
Schwartz (1992) and adapted to Turkish by Kuşdil and Kağıtçıbaşı (2000) was
used as data Collection tool in the research. The SPSS 16 statistical program
was used in the analysis of the data, and the relationship between the
sub-value types and the main value types and the variables in the Schwartz
Value Scale were determined. Unrelated group t-test from parametric tests was
used to compare the values of two groups. According to the results of t-test,
there a significant difference in favor of women between hedonism and
self-esteem sub-types and sex change. A significant difference was found
between universality and benevolence sub-value types and classroom variables in
favor of 1st grade students. The order of importance in the sub-value types
dimensions of the students is as follows; benevolence, universality, security,
self-interest, tradition, success, power, conformity, arousal and hedonism.
Bu çalışmada üniversite
öğrencilerinin davranışlarına yön veren değerlerin hangileri olduğunun
saptanması amaçlanmıştır. Bu bağlamda var olan durumu saptamaya yönelik
betimsel bir çalışma yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2016-2017
eğitim-öğretim yılında Bülent Ecevit Üniversitesi Ahmet Erdoğan Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 1379 öğrenci, örneklemini ise
349 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Schwartz
(1992) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlanması Kuşdil ve Kağıtçıbaşı
(2000) tarafından yapılan Schwartz Değerler Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesi aşamasında SPSS16 programı kullanılmış olup, Schwartz Değerler
Ölçeği’ndeki alt değer tipleri ve ana değer tipi ile değişkenler arasındaki
ilişkiler ortaya koyulmuştur. Araştırmanın t-testi sonuçlarına göre hazcılık ve
özyönelim alt değer tipleri ile cinsiyet değişkeni arasında kadınlar lehine
anlamlı farklılık bulunmuştur. Evrensellik ve iyilikseverlik alt değer tipleri
ile sınıf değişkeni arasında 1.sınıflar lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğrencilerin
alt değer tiplerini önemsenme sıralaması şu şekildedir; iyilikseverlik,
evrensellik, güvenlik, özyönelim, geleneksellik, başarı, güç, uyma, uyarılım ve
hazcılıktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 5 |