İşletmelerin içinde bulundukları çevreye göre kendisini
konumlandırarak rekabet üstünlüğünü nasıl elde edeceklerine ilişkin stratejik
yaklaşımlardan biri endüstri temelli yaklaşımdır. Endüstri temelli yaklaşımın
en önemli savunucusu ise Porter’dır. Bu çalışmanın amacı, Porter’ın üretim ve
imalat işletmelerinin rekabet üstünlüğü için geliştirmiş olduğu model ve
jenerik stratejilerin hizmet işletmeleri üzerinde geçerliliğini araştırmaktır.
Bu nedenle, stratejik yönetim bakış açısı çerçevesinde İstanbul’daki yerli ve
yabancı marka zincir otel işletmelerin yöneticileri rekabet üstünlüğü ve
rekabet stratejilerini belirlerken otelcilik sektöründe Porter’in rekabette beş
güç modeli ve üç jenerik stratejilerden hangilerini önceliklendirdikleri
araştırılmıştır. Çalışmadaki üst düzey yöneticiler; koordinatör, genel müdür,
genel müdür yardımcısı ve satış ve pazarlama müdürleridir. Araştırma evreni,
İstanbul’daki yerli ve yabancı marka zincir otel işletmelerinden oluşmaktadır.
İstanbul’daki yerli ve yabancı marka zincir otellerin toplam tesis sayısı 239
adettir. Bu otellerden örneklem olarak seçilen 152 adet tesisin üst düzey
yöneticilerinden anket tekniği ile elde edilen veriler, SPSS 22.0 istatistiksel
veri analiz programı kullanılarak analiz edilmiştir. Faktör analizi sonucunda
elde edilen verilere göre, yerli ve yabancı marka zincir oteller rekabette
önceliklendirdikleri ve kendilerini endüstride konumlandırdıkları alt faktörler
şunlardır: Rakiplerin tehdidi,
farklılaşarak odaklanma, müşteri ve
tedarikçilerin pazarlık gücü ve maliyet liderliğidir.
Endüstri Temelli Yaklaşım Rekabet Stratejisi Yerli ve Yabancı Marka Zincir Oteller
ABSTRACT
One of the
strategic approaches of the businesses as to the way of gaining competitive
advantage by placing themselves according to the environment they are in is the
industry-based approach. The most important defender of the industry-based
approach is Porter. The purpose of this study is to research the effectiveness
of the model and the generic strategies that Porter had developed for the
competitive advantage of the production and manufacturing businesses on service
businesses. For this reason, within the scope of strategic management
viewpoint, which of Porter’s three generic strategies and five forces in
competition are prioritized in lodging industry when the managers of the
managers of local and foreign chained brand hotels in Istanbul determine the
competitive advantage and competition strategies have been researched. Senior
managers in the research are; coordinators, general directors, vice general
directors and sales and marketing directors. Research area is composed of the
local and foreign chained brand hotel businesses in Istanbul. The total number
of the premises of the local and foreign chained brand hotels in Istanbul is
239. The data obtained through the survey method from the managers of 152
premises which were elected as samples were analyzed by using data analysis program.
According to the data obtained as a result of factor analysis, the sub-factors
that the local and foreign chained brand hotels prioritize and place themselves
in are: Threats of the competitors, focusing by differentiating, bargaining
force of the customers and suppliers, and cost leadership.
Key Words: Industry Based Approach, Competition Strategy, Local
and Foreign Chained Brand Hotels
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |