Bu araştırma, Kütahya ili Çavdarhisar ilçesinde yer alan Aizanoi Antik Kenti'ni ziyaret eden turistlerin ziyaretçi deneyimlerinin ortaya çıkarılmasına odaklanmaktadır. Bu kapsamda antik kenti ziyaret eden turistlerin Tripadvisor.com platformunda bıraktıkları çevrimiçi yorumlar incelenmiş ve farklı dillerde 169 yorum analiz edilmiştir. Yorumlar Web HARVY web veri kazıma programı yardımıyla siteden çekilmiştir. Araştırmada, yorumlar çeşitli boyutlar ve alt boyutlar altında kodlanarak MAXQDA programı aracılıyla değerlendirilmiş ve ziyaretçilerin memnuniyet düzeyleri, olumlu-olumsuz görüşleri ve bilgilendirme gereksinimleri analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, ziyaretçilerin büyük çoğunluğunun (yaklaşık %95,86) Aizanoi Antik Kenti'nden memnun kaldığı ve bu memnuniyetin antik kentin tarihî, kültürel ve doğal özelliklerinden kaynaklandığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte, ulaşım, konaklama ve çevresel düzenlemelerle ilgili eksikliklerin olduğu gözlemlenmiştir. Araştırma, Aizanoi Antik Kenti'nin güçlü yönlerinin korunması ve eksik görülen alanlarda iyileştirmeler yapılması gerektiğini vurgulamaktadır. Ziyaretçi deneyimini zenginleştirmek ve memnuniyeti artırmak adına altyapı geliştirmeleri ve tanıtım faaliyetleri önerilmektedir.
Akoğlan Kozak, M. ve Güncan, Ö. (2021). Oyuncak müzeleri ve ziyaretçi deneyimleri. Social Science Development Journal, 6 (24), 74-97.
Alrawadieh, Z., Prayag, G. ve Alrawadieh, Z. (2023). 3. A cognitive appraisal perspective of emotional accessibility at heritage sites: Empirical evidence from the UNESCO World Heritage Site of Petra. Journal of Heritage Tourism, 18 (2), 145-163, doi: 10.1080/1743873x.2023.2169152
Benhaida, S., Saddou, H., Safaa, L., Perkumiené, D. ve Labanauskas. V. (2024). Acquirements of three decades of literature on cultural tourism. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 8 (6), 1-19, doi: 10.24294/jipd.v8i6.3817
Chen, D. (2023). How visitors perceive heritage value: A quantitative study on visitors’ perceived value and satisfaction of architectural heritage through SEM. Sustainability, 15, 1-16, doi: 10.3390/su15119002
Çokişler, N. (2022). The relationship between cultural heritage and tourism in Turkey: A historical perspective (1923-2000). Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 5 (3), 1179-1188, doi: 10.33083/joghat.2022.193
Doodson, P., Dumbell, L., Amanda, D., Webber., Vicky, M. (2024). Human-Animal Interactions in Zoos: Integrating Science and Practice. (Fernandez, E. J. ve Sherwens, S. L.(Eds.) Types of Visitor Experience içinde 163-179.
İngiltere: CABI.
Erdoğan, E. ve Göker, P.. (2019). The evaluation of Istanbul national palaces in the frame of sustainable cultural tourism. Tourism, Leisure and Global Change, 5, 32-45.
Eseagwu, O. (2023). Cultural tourism as an exponent of art and crafts sector in African economy. NIU Journal of Humanities, 8 (4), 267-270, doi: 10.58709/niujhu.v8i4.1861
Eser, S. (2021). Ziyaretçi deneyimleri üzerine nitel bir araştırma: Göbekli Tepe örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 18 (2), 478-495.
Ferreira da Silva, M., Martins, F. Costa, C. ve Pita, C. (2024). Visitors’ experience in a coastal heritage context: A segmentation analysis and its influence on in situ destination image and loyalty. European Journal of Tourism Research, 37, 1-22, doi: 10.54055/ejtr.v37i.3238
Gök H. S. ve Şalvarcı, S. (2021). Türkiye’deki gastronomi temalı müzelere yönelik çevrimiçi ziyaretçi deneyimlerinin incelenmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 18 (1), 120-140.
Harman, S. ve Akgündüz, Y. (2014). Efes Örenyeri ziyaretçilerinin müze deneyimi beklentilerini belirlemeye dönük bir araştırma. Gazi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16 (2), 113-133.
Hosany, S., ve Witham, M. (2010). Dimensions of cruisers’ experiences, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Travel Research, 49 (3), 351-364.
Huyền, L. T. T., Van, L. H., Nguyen, V. T. ve Chu,T. T. (2024). Tourists’ satisfaction on cultural heritage tourism quality: An empirical study Hanoi, Vietnam. Multidisciplinary Science Journal, 6 (10), 1-17, doi: 10.31893/multiscience.2024217
Ivanovic, M. (2008). Cultural Tourism. South Africa: Juta Academic.
Jeacle, I., ve Carter, C. (2011). In TripAdvisor we trust: Rankings, calculative regimes and abstract systems. Accounting, Organizations and Society, 36 (4-5), 293-309.
Koçoğlu, C. M. ve Boztepe, B. Ö. (2017). Examination of the cultural tourism perception of Safranbolu in terms of domestic tourists’ travel behaviours. International Journal of Contemporary Research, 1 (2), 44-54, doi: 10.30625/IJCTR.346222.
López, M. ve Sicilia, M. (2014). Determinants of e-WOM influence: The role of consumers’ internet experience. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 9 (1), 28-43.
Mancı, A. R. Ve Tengilimoğlu, E. (2021). Tripadvisor ziyaretçi yorumlarının içerik analizi: Göbeklitepe örneği. 5 (2), 1525-1545.
McKercher, B. ve Cros, H. D. (2002). Cultural Tourism: The Partnership Between Tourism and Cultural Heritage Management. Haworth Hospitality Press.
Metin, D., Kalay, F. ve Arslan Kalay, H. (2022). Ziyaretçi deneyiminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Van (Urartu) Müzesi’nde bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 378-396.
Nguyen, T. H. H., Ağbay, N. C. ve Çakar, K. (2023). Visitors' experiences of UNESCO World Heritage Site: Evidence from Göbeklitepe, Türkiye. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 7(4), 2310-2327, doi: 10.1108/jhti-05-2023-0311
Nian, S., Chen, M., Zhang, X., Li, D. ve Ren, J. (2023). How outstanding universal value attractiveness and tourism crowding affect visitors’ satisfaction?. Behavioral Science, 13 (2), 1-22, doi: 10.3390/bs13020112
Oh, H., Fiore, A. M., ve Jeoung, M. (2007). Measuring experience economy concepts: Tourism applications. Journal of Travel Research, 46 (2), 119-132.
Pine, B. J., ve Gilmore, J. H. (1999). The Experience Economy. Boston: Harvard Business School.
Richards, G. (2001). Cultural Attractions and European Tourism. CABI Publishing.
Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12-21.
Smith, M. K. (2015). Issues in Cultural Tourism Studies. Routledge.
T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2024). Aizanoi Antik Kenti – Kütahya. https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/kutahya/gezilecekyer/azano-antk-kent sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 01.11.2024.
Timothy, D. J., ve Boyd, S. W. (2003). Heritage Tourism. Pearson Education Limited.
Todorov, P., Borković, M. ve Tošić, T. (2023). The Business of Tourism. (Pecarski, D.) Event Management in the Function of Cultural Tourism Development içinde 97-108. Belgrad: Academy for Applied Studies.
Turkcan, B. (2019). Cultural heritage studies through art education: An instructional application in the Ancient City of Aizanoi. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 83-29, doi: 10.14689/EJER.2019.83.2.
Tür, E. (2023). Doğa Turizmi Kapsamında Kaz Dağlarını Ziyaret Eden Turistlerin Yaptıkları Çevrimiçi Yorumların İncelenmesi: TripAdvisor Örneği. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-27.
UNWTO (2018). Global Report on Cultural Tourism. United Nations World Tourism Organization.
Walls, A. R., Okumus, F., Wang, Y., ve Kwun, D. J. (2011). An epistemological view of consumer experiences in tourism and hospitality. International Journal of Hospitality Management, 30 (1), 10-21.
Xiang, Z., ve Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31 (2), 179-188.
Yavuzkır, A. ve Genç, V. (2022). Müzelerdeki eser sergileme politikasının ziyaretçi deneyimi ve öğrenme motivasyonuna etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 422-446.
Vural, İ., & Çavuşoğlu, F. (2024). Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 8(2), 83-99.
AMA
Vural İ, Çavuşoğlu F. Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. IJGTR. Aralık 2024;8(2):83-99.
Chicago
Vural, İlker, ve Fatih Çavuşoğlu. “Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2024): 83-99.
EndNote
Vural İ, Çavuşoğlu F (01 Aralık 2024) Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 8 2 83–99.
IEEE
İ. Vural ve F. Çavuşoğlu, “Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, IJGTR, c. 8, sy. 2, ss. 83–99, 2024.
ISNAD
Vural, İlker - Çavuşoğlu, Fatih. “Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi 8/2 (Aralık 2024), 83-99.
JAMA
Vural İ, Çavuşoğlu F. Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. IJGTR. 2024;8:83–99.
MLA
Vural, İlker ve Fatih Çavuşoğlu. “Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 2, 2024, ss. 83-99.
Vancouver
Vural İ, Çavuşoğlu F. Kültür Turizmi Kapsamında Aizanoi Antik Kentini Ziyaret Eden Turistlerin Ziyaretçi Deneyimlerinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. IJGTR. 2024;8(2):83-99.