Bu araştırma, çağdaş figüratif sanatçı olarak tanınan İngiliz sanatçı Jenny Saville'in annelik temalı resimlerini incelemektedir. Annelik kavramının hala önemli bir konu olmaya devam ettiği fikrine dayanan bu makale, Saville'in özgün sanatsal tarzı çerçevesinde anneliğin kişisel deneyim alanına odaklanıyor. Saville'in bizzat yaşadığı annelik olgusu, sanatçının yapıtlarının içeriğini ve sanat pratiğini dönüştürmüştür.
Saville'in resimlerinde kadının benlik duygusuyla yakından ilgili olan annelik deneyimi, kişilerarası iletişimi de vurgulamaktadır. Ötekinin olgusu, annenin çocukları ile kurduğu ilişkiler aracılığıyla tüm gerçekliğiyle ifade edilir.
Makale sanatçının resimleri üzerinden resim sanatında içeriğin kişisel deneyim ile yakından ilişkili olduğu hipotezini desteklemektedir. Bunu yaparken kavramsal çerçevesini Türkiye’de özellikle eğitim felsefesi ile ilgili düşünceleriyle tanınan John Dewey’in sanat konusundaki düşünceleri oluşturmaktadır. Makalede John Dewey’in deneyim ve sanat yaklaşımından hareket ederek sanat yapıtının oluşumunda kişisel deneyim ve sanatçının öznel dünyasının değeri tekrar gündeme getirilmek amaçlanmaktadır.
Ayrıca makale, yerleşik algının aksine sanatçı için annelik deneyiminin kısıtlayıcı veya engelleyici bir unsur olmaktan çok sanatı ve yaşamı zenginleştiren ve besleyen bir unsur olabileceğini öne sürüyor. Sonuç olarak Saville'in incelenen çalışmalarında öznellik kavramını sorguladığı ve kadının kimlik sorunu ile annelik arasındaki ilişkiye dikkat çektiği söylenebilir. Bu çalışmalar izleyicide farkındalık yaratır ve anneliğin farklı tanımları olabileceğine dair bir söylem geliştirir. Bu bağlamda makale, resim sanatında daha çok sosyoloji bağlamında incelenen annelik temasını ele alan uygulamalı ve teorik az sayıdaki çalışmaya katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Anahtar Kelimler: Sanat, Resim, Deneyim, Annelik
Tesekkur ediyorum editör hocalarımızın ilgisine.
This paper explores motherhood-themed paintings by the British artist Jenny Saville, who is known as contemporary figurative artist. Based on the idea that the concept of motherhood still continues to be a relevant issue, this paper focuses on the personal experience realm of motherhood within the framework of Saville's original artistic style. The phenomenon of motherhood, which Saville herself has experienced, changed the content of the artist's works and changed her art practice.
In Saville's paintings, motherhood experience, which is closely related to the sense of self of the woman, also highlights interpersonal communication. The phenomenon of the other is expressed in all its reality through the relationships the mother establishes with her children.
This article supports the hypothesis that content in the art of painting is closely related to personal experiences. The conceptual framework of the article is based on John Dewey's thoughts about art, who in Turkey has been widely acclaimed for his thoughts on the philosophy of education. In the article, based on John Dewey's experience and art approach, the value of personal experience and the subjective world of the artist in the formation of the art work is brought up again.
Additionally, the article suggests that for an artist the experience of motherhood, contrary to the established perception, can be an element that enriches and nurtures art and life, rather than being a restrictive or obstructing element. As a result, it can be said that with the works analyzed in the article Saville questions the concept of subjectivity, and draws attention to the relationship between the identity problem of women and motherhood. These studies raise awareness in the audience, and develop a discourse that there may be different definitions of motherhood. In this context, article aims to contribute to the few studies in the art of painting, both applied and theoretical, that deal with the theme of motherhood which has been examined mostly in the context of sociology.
Keywords: Art, Painting, Experience, Motherhood
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2021 |
Submission Date | January 7, 2021 |
Acceptance Date | February 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 1 |
International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.