Research Article
BibTex RIS Cite

Intertextical Traces In Ottoman Music Of The Baroque Period

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 80 - 97, 30.03.2022

Abstract

This study is important in terms of explaining the works produced by consuming the mutual data of two different cultures on a scientific basis by examining them with intertextual citation methods. Pieces quoted by intertextual methods show themselves with a different function in the context of a new musical work. In any musical work that we can think of in the context of the text, it is possible to come across motifs quoted from another work or similar structures with each other. In the findings obtained, we see the differences in Eastern and Western music, as well as many similarities, in music, especially religious forms, Mevlevi rites or Mevlid in the Ottoman Empire, oratorio and cantata in the West. The repetition of the stanza-chorus, which is an old folk song, or the way the same melody is sung with different words has been preserved by both civilizations.

References

  • Referans 1 ARON R.(2007), Müzik Felsefesi ve Tema ve Varyasyonlar, Dost Kitabevi, Ankara.
  • Referans 2 AKSOY B. (1992), Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılarda Musiki, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 3 AKSOY B. (1992), Sermüezzin Rıfat Bey’in Ferahnak Mavlevi Ayini, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 4 AKTULUM K. (2008), Öykünme Yöntemi, Serinselvi Sanat-Edebiyat E-Dergisi, Eylül Sayısı.
  • Referans 5 AKTÜZE İ. (2002), Müziği Okumak, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 6 SACHS C. (1965), Kısa Dünya Musikisi Tarihi, çev. İlhan Usmanbaş, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Referans 6 G.F.Handel, Messiah, www.imslp. Org

Barok Dönem Osmanlı Müziğinde Metinlerarası İzler

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 80 - 97, 30.03.2022

Abstract

Bu çalışma, iki farklı kültürün karşılıklı verilerini tüketmesiyle üretilen eserlerin metinlerarası alıntılama yöntemleriyle incelenerek bilimsel bir temel üzerinden açıklanması bakımından önem taşımaktadır. Metinlerarası yöntemlerle alıntılanan parçalar, yeni bir müzik eseri bağlamında farklı bir işlev ile kendini göstermektedir. Metin bağlamında düşünebileceğimiz herhangi bir müzik yapıtında da başka bir eserden alıntılanan motiflere ya da birbirleriyle benzer yapılara rastlamamız mümkündür. Elde edilen bulgularda Doğu ve Batı müziğinde farlılıkların yanında birçok benzerliklerin görüldüğü müziklerde, özellikle dinsel biçimler Osmanlı da Mevlevi ayinleri ya da Mevlid, Batı’ da ise oratoryo ve kantat olarak karşımıza çıkmaktadır. Eski bir halk şarkısı biçimi olan kıta-nakarat tekrarı ya da aynı ezginin farklı sözlerle söylenmesi biçimi iki uygarlık tarafından da korunmuş, müzik yapıları faklı olmasına rağmen, biçim olarak benzeyen şarkı formunda eserler yazıldığı görülmektedir.

References

  • Referans 1 ARON R.(2007), Müzik Felsefesi ve Tema ve Varyasyonlar, Dost Kitabevi, Ankara.
  • Referans 2 AKSOY B. (1992), Avrupalı Gezginlerin Gözüyle Osmanlılarda Musiki, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 3 AKSOY B. (1992), Sermüezzin Rıfat Bey’in Ferahnak Mavlevi Ayini, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 4 AKTULUM K. (2008), Öykünme Yöntemi, Serinselvi Sanat-Edebiyat E-Dergisi, Eylül Sayısı.
  • Referans 5 AKTÜZE İ. (2002), Müziği Okumak, Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 6 SACHS C. (1965), Kısa Dünya Musikisi Tarihi, çev. İlhan Usmanbaş, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Referans 6 G.F.Handel, Messiah, www.imslp. Org
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

M. Ayça Önal 0000-0001-9225-8356

Publication Date March 30, 2022
Submission Date November 16, 2021
Acceptance Date March 7, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Önal, M. A. (2022). Barok Dönem Osmanlı Müziğinde Metinlerarası İzler. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 7(1), 80-97.

logo.svg     88x31.png    ith-logo.png   doi-min.png.pagespeed.ce.drgOh_5bqH.png

International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.

International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.