Azerbaycan’da, 1980 sonrası başlayan hareketler; özellikle 1990’da Sovyetler Birliği’nin parçalanması, Sosyalist Gerçekçiliğin baskısından kurtulan sanatın hızla gelişmesini sağlamıştır. Sovyetler Birliği’nin ve dolayısıyla ilgili kısıtlamaların yıkılmasından sonra Azerbaycan’da, o güne dek aykırılığın/başkaldırının sınırlı ve gizil ifadesi olarak kalan “Yer altı” sanatın tüm dalları, 90’larda güçlü hâle gelmiştir.
Bununla birlikte Çağdaş Azerbaycan sanatında dikkat çeken bir başka husus; Azerbaycan sanatı için yeni ve geleneksel olmayan sanat türlerinin ortaya çıkışının yanı sıra ulusal müzik mirasını, neo-folklorunu araştırıp çağdaş sanat bağlamında yorumlayan, geleneksel sanatın birçok dallarını, özellikle halılarının görsel özelliklerini araştırarak ünlü Azerbaycan halılarına yepyeni bir görünüm sunulması olmuştur.
Bu çalışmada çağdaş sanatın sınırlarını zorlayan ve çeşitli sanatsal deneyler, bireysel ve işbirlikçi projeler yürüten; görsel sanatlar ve performans sanatlarından video ve ses kurumlarına çeşitli türlerde sanat üreten; Azerbaycan’ın çağdaş sanatını tanıtmaya adanmış, kâr amacı gütmeyen, genç sanatçılara verdiği destekle dikkat çeken “YARAT” Sanat Merkezi’nin faaliyetleri incelenecektir. Ayrıca bu bağlamda, “YARAT”ın destek verdiği gençlerden ve çağdaş sanat dünyasının yükselen bir Azerbaycan yıldızı olan Faig Ahmed’in yaratıcılığına kısaca göz atılacaktır.
YOK
YOK
TEŞEKKÜRLER
Azerbaijan, creation, art, traditional, contemporary
In Azerbaijan, the post-1980 movements, especially the break-up of the Soviet Union in 1990, led to the rapid development of art that survived the oppression of Socialist Realism. After the collapse of the Soviet Union and therefore related restrictions, all branches of “underground” art, which until then remained a limited and hidden expression of nonconformity/rebellion, became strong in the 90s.
In addition to the emergence of new and non-traditional art genres for Azerbaijani art, as well as researching the national musical heritage, neo-folklore and interpreting it in the context of Contemporary Art, many branches of traditional art, especially the visual characteristics of carpets, are presented to famous Azerbaijani carpets with a brand new look.
In this study, the activities of the “Create” Art Center, which pushes the boundaries of contemporary art and carries out various artistic experiments, individual and collaborative projects; produces various kinds of art from Visual Arts and performance arts to video and audio institutions; is dedicated to promoting contemporary art of Azerbaijan, not-for-profit, and draws attention with its support to young artists will be examined. Also in this context, the creativity of Faig Ahmed, a rising Azerbaijani star of the contemporary art world and one of the young people supported by “YARAT”, will be briefly looked at.
YOK
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | YOK |
Publication Date | March 30, 2022 |
Submission Date | July 29, 2021 |
Acceptance Date | December 21, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |
International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.