Kurgulara deneme, hikâye, roman gibi yazım türleri aracılığıyla ev sahipliği yapan kitapların, okurla ilk ilişkisi kapakları aracılığıyla kurulur. Kitap kapağı tasarımı, bir kitabın içeriğini ve temasını yansıtan önemli bir görsel öğedir. Kitap kapağı tasarımında kitabın konusu doğrultusunda tasarımcının hayal dünyasının genişliği kadar tasarım olanağı bulunmaktadır. Bu tasarımlarda, kitapların konuları ile kapakları arasındaki biçim ve içerik uyumunun önemli olduğu görülmektedir. Görsel ve sembolik dilin anlamını ve işlevini inceleyen bir alan olan göstergebilim tasarımlarda biçim ve içerik ilişkisinin incelenmesinde kullanılabilir. Kitap kapağı tasarımlarının göstergebilimsel açıdan incelenmesi, biçim ile içerik arasındaki ilişkiyi anlamak ve kitap kapağının taşıdığı sembolik anlamı çözümlemek açısından önemlidir. Kitap kapağı tasarımının anlamsal derinliği ve görsel dili, okuyucuların kitap hakkında bir anlam oluşturmasına yardımcı olmaktadır. Kitap kapağının bu yönü, yayıncılık ve tasarım stratejilerinde de önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmada, Gabriel Garcia Márquez’in Kırmızı Pazartesi kitabının kapak tasarımlarının göstergebilimsel analizi yapılmıştır. 1982 yılından 2023 yılına kadar Can Yayınları tarafından yayınlanan altı farklı kapak tasarımı Roland Barthes’ın göstergebilimsel yöntemi ile düzanlam ve yananlam bağlamında çözümlenerek biçim ve içerik ilişkileri araştırılmıştır. Yapılan analizler sonucunda incelenen 6 farklı kapak tasarımında fotoğraf, resim, kolaj ve illüstrasyon tekniklerine başvurulduğu, birbirinden oldukça farklı şekilde tasarlandığı gözlemlenen kapakların hiçbirinde biçim içerik uyumundan kopulmadığı görülmüştür. Kapak tasarımlarında biçimi temsil eden tüm imgelerin, yananlam bağlamında incelendiğinde içerikle uyumu tespit edilmiştir. Tasarımcıların metinle bağının kuvvetli ve tasarımlarının kendine özgü olduğunu gösteren bu çalışmalarda, kapak tasarımlarındaki görseller ile kitabın konusunun biçim içerik bağlamında uyumlu olduğunu ve birbirini tamamladığını ispatlayan, gösterge, gösteren ve gösterilen kavramları çerçevesinde ele alınan göstergebilimsel analiz yöntemi olmuştur.
Dergide emeği geçen tüm hocalarımıza teşekkürlerimizi ve saygılarımızı sunarız.
Books that host narratives through genres such as essays, short stories, and novels establish their initial connection with readers through their covers. The design of a book cover constitutes a crucial visual element that reflects the content and themes of the book. Within book cover design, the breadth of the designer's imagination holds as much potential as the subject matter of the book itself. In these designs, the alignment of form and content between a book's themes and its cover is of paramount importance. Semiotics, a field that examines the meaning and function of visual and symbolic language, can be employed to investigate the relationship between form and content in design. The semiotic analysis of book cover designs is significant for comprehending the relationship between form and content, as well as deciphering the symbolic meaning embedded within the book cover. The semantic depth and visual language of a book cover design assist readers in deriving meaning about the book. This facet of book covers also plays a pivotal role in publishing and design strategies. In this study, a semiotic analysis is conducted on the cover designs of Gabriel Garcia Márquez's book "Red Monday" ("Kırmızı Pazartesi" in Turkish). Six different cover designs published by Can Yayınları from 1982 to 2023 are analyzed using Roland Barthes' semiotic method, exploring the relationships between form and content in both denotative and connotative contexts. Through the conducted analyses, it is observed that the six distinct cover designs employ techniques such as photography, painting, collage, and illustration, each distinctly designed, yet all retaining alignment between form and content. Upon examining the images representing form within the cover designs in relation to connotative context, their harmony with the content is evident. In these works, which demonstrate a strong connection between the designers and the text and showcase unique design approaches, the semiotic analysis method is employed to demonstrate the congruence of visuals in cover designs with the thematic content of the book, exemplifying the concepts of sign, signifier, and signified.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2024 |
Submission Date | August 21, 2023 |
Acceptance Date | October 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |
International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.