Research Article
BibTex RIS Cite

Opalizmin Resim Sanatına Estetik Zenginlikleri ile Katkısı

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 79 - 102, 20.03.2024

Abstract

Opalizm, ünlü Azerbaycanlı ressam Sakit Mammadov'un yarattığı eşsiz bir sanat ekolüdür. Bu yazıda, opalizmin büyüleyici dünyasını inceleyeceğiz ve Mammadov'un opalist resimlerinde kullandığı sanatsal vizyonu ve teknikleri keşfedeceğiz. Opalizm, sanatçının kendisi tarafından icat edildiği gibi, görsel olarak çarpıcı ve duygusal olarak çağrıştırıcı sanat eserleri yaratmak için canlı ve zıt renklerin kullanılmasını ifade eder. Mammadov'un opalist tabloları genellikle sıcak ve serin tonların uyumlu bir karışımını içeriyor ve izleyiciler için büyüleyici bir görsel deneyim yaratıyor. Mammadov, bu ayırt edici tarza hakimiyeti sayesinde uluslararası tanınırlık kazanmış ve sanat dünyasında öne çıkan bir figür haline gelmiştir. Çalışma, genellikle gözlemleme, görüşme, belgeleme ve söylem analizi olmak üzere nitel araştırma yoluyla yürütülmüştür. Nitel araştırmalar, bireylerin öznel deneyimlerini, bakış açılarını ve anlamlarını doğal ortamlarında inceleyerek sosyal olguları anlamayı ve yorumlamayı amaçlamaktadır. Bu araştırma gözlemler, davranışların, etkileşimlerin ve olayların doğrudan gözlemlenmesini içerir ve araştırmanın belirli bir olgusunun bağlamını ve dinamikleri hakkında fikir edinmelerini sağlamıştır. Görüşmeler, yapılandırılmış veya yarı yapılandırılmış konuşmalar yoluyla bireyden bilgi ve kişisel bakış açılarını sorgulayarak bilgiler edinmiştir. Belge analizi, ek bilgiler edinmek ve daha geniş bağlamı anlamak için belgeler, fotoğraflar veya videolar gibi çeşitli yazılı veya görsel materyaller incelemeye alınarak araştırılmıştır. Sakit Mammadov'un yaratıcılığı geniş çapta incelenmiş, eserleri analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Bu makalede opalizm teriminin kökenini ve ilkelerini araştırmakta olup açıklığa kavuşturmaktadır. Veri olarak web sitesi üzerinden yapılan taramalardan başlığında Sakit Mammadov ile ilgili son 10 yılda yayınlanan kitaplar ve araştırma makalesi olarak nitelendirilen çalışmalar da veri olarak kullanılmıştır. Örneklem, bu araştırma kasti teknikle seçilen 2001-2020 dönemine kadar yayınlanan 3 kitap, 3 katalog ve 1 makaleden 1 web sitesinden oluşmaktadır. Bu nitel araştırma yöntemlerini kullanarak, Opalizm ile ilgili insan deneyimlerinin ve bakış açılarının yakalayarak, araştırma konusunun zengin ve nüanslı bir şekilde anlaşılmasını sağlamayı amaçlamaktadır.

References

  • Azimzade, N. (2021, 4-5 Eylül). Yeni opalizm akımı ve epoksi uygulaması [Tam Metin Bildiriler Kitabı] (1 Baskı). Uluslararası İletişim ve Sanat Sempozyumu, Elâzığ.
  • Baker, U. (2020). Sanat ve arzu (5 Baskı). İletişim Yayınları.
  • Baynes, K. (2002). Toplumda Sanat. (Çev. Y. Atılgan) (1 Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Bessis, P., Jaqui, H. (1973). Yaratıcılık nedir? (Çev. S. Gürbaşkan). Reklam Yayınları.
  • Bender, M. T. (2014). Yaratıcılık, kişilik ve sanatsal yaratma üzerine. Erciyes Sanat / Erciyes Üniversitesi Enstitüsü Dergisi, 1, 20-30.
  • Düz, N. (2017). Sanatta özne – nesne ilişkisi ve yaratıcılık. MSKU Eğitimi Fakültesi Dergisi, 4(2), 28-36.
  • Eker, B., Eryılmaz, B. (2019). Kimlik’te benlik inşası ve sanatçı şahsiyeti. SETSCİ Conferance Proceedings, 7(4), 121-126.
  • Eroğlu, Ö., Gürkök Uğur, T. (2005). Sanat yaratıcı sanat. Nelli Sanat Evi Yayını.
  • Giovacchini, P. L. (1920). Sanatın İlkeleri. (Çev. E. Külüğ). Dorlion Yayıncılık.
  • Güven Ak, K. (2020). Sanatın kimliği, kimliğin sanatı. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 8(48), 601-620.
  • Opal Academy. (2019). What is opal? www.opal.academy/home/2019/6/20/what-is-opal
  • İba, Ş. (2020). Sanatsal Yaratım Sürecinin Sanatçı Psikolojisine Etkileri. Sanat Dergisi, (36), 217-226.
  • Klee, P. (2002). Modern sanat üzerine. Altıkırkbeş Yayınları.
  • Küçükşen Öner, F. (2018). Sanat antropolojisinin sanat ve sanat eleştirisi açısından önemi. Folklor/Edebiyat, 24(95), 95-104.
  • Maharramov, H., Çelikbağ, T. (2023). Görsel sanatlarda algı ve optik illizyon kavramların önemi. Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi, 12(12), 136-148.
  • Maltaş, M. Ş. (2020). Modern sanatta soyut yaklaşımlar ve metafizik yönleri. Artuklu Sanat ve Beşerî Bilimler Dergisi, 4, 52-75.
  • Mammadov, S. (2019). Opalizm. Y. Bay (Ed.). Sokar Yayınları.
  • Mammadov, S. (2022). Opalism. https://www.sakitmammadov.art/opalism
  • Özbey, V. (2021). Kurtuluş sonrası Şuşa tarihî ve mimarî koruma alanı kültürel mirasının korunmasına yönelik ilk çalışmalar. Orta Doğu ve Orta Asya-Kafkaslar Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 1(1), 1-15.
  • Özçakır, Ö. (2020). İnönü Dereyalak opal oluşumlarının jeolojik ve gemolojik incelenmesi. Mühendislik Araştırmaları 151718524 Kırma Öğütme Araştırmaları Projesi olarak Hazırlanmıştır. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Maden Mühendisliği Bölümü. Eskişehir.
  • Özsoy, V., Ayaydın, A. (2016). Görsel tasarım öge ve ilkeleri (1 Baskı). Pagem Akademi Yayıncılık.
  • Petilon, F. (2020, 6 Şubat). Renklere tutkun bir sanatçı Sakit Mammadov. Şalom Dergi. https://dergi.salom.com.tr/haber-154-_renklere_tutkun_bir_sanatci_sakit_mammadov
  • Pelin, G. (2021). Renkler Tarih- kültür--sanat- psikoloji (2 Baskı). Destek Yayınları.
  • Yalur, E. (2020). “Modern Grafik Tasarımda Fovizmin Etkisi”. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi. 2(3), 213-230.

The Magical Dance of Colors: The Aesthetic Riches of Opalism and Its Integration with Nature

Year 2024, Volume: 9 Issue: 1, 79 - 102, 20.03.2024

Abstract

This study was conducted using qualitative research methods, specifically observation, interview, documentation and discourse analysis. The research design was chosen among qualitative research approaches such as Ethnomethodology, Epistemology, and Phenomenology. Qualitative research aims to understand social phenomena by examining individuals' subjective experiences and meanings in their natural environments. Observation was used as a method to understand the context and dynamics of a particular phenomenon of the research by directly observing it. Interviews involved the process of gathering information from individuals by asking them for information and personal perspectives through structured or semi-structured conversations. Document analysis is used to obtain additional information and understand the broader context by examining written or visual materials, documents, photographs or videos. This methodology emphasizes the effort to understand and interpret the complexity and diversity of social phenomena by focusing on the experiences of individuals. The data obtained through observation, interview and document analysis form the basis of the research and provide an in-depth understanding in accordance with the determined qualitative research approach. The three main categories determined under the title of Document Analysis, "Approach", "Sampling Technique" and "Analysis Technique", As in the analysis method, the analysis was carried out by quoting information only around the determined headings, without using codes or themes. Choosing this direct quotation approach indicates its potential to contribute to the objectivity and reliability of the study. In addition, the direct use of quotes without intervention has been accepted as a precaution to minimize the risk of inconsistency in the content of the quote. Content analysis performed on the defined topic stands out as a method used to define the meanings of expressions based on certain categories. Direct quotations and reasoning and evaluation based on these quotations constitute the data analysis logic of the study. This approach aims to provide a clear and solid analysis of the subject through the information obtained through quotations around the determined topics. This choice of methodology aims to both preserve the integrity of the analysis and increase the reliability of the data used in the analysis. This document analysis, using direct quotations throughout the text, emphasizes that the study is built on a solid foundation and aims to provide an in-depth evaluation within the framework of the determined topics. This study includes the analysis and evaluation of Sakit Mammadov's works, along with the definition of the Opalism school of art, the use of teaching materials and techniques.

References

  • Azimzade, N. (2021, 4-5 Eylül). Yeni opalizm akımı ve epoksi uygulaması [Tam Metin Bildiriler Kitabı] (1 Baskı). Uluslararası İletişim ve Sanat Sempozyumu, Elâzığ.
  • Baker, U. (2020). Sanat ve arzu (5 Baskı). İletişim Yayınları.
  • Baynes, K. (2002). Toplumda Sanat. (Çev. Y. Atılgan) (1 Baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Bessis, P., Jaqui, H. (1973). Yaratıcılık nedir? (Çev. S. Gürbaşkan). Reklam Yayınları.
  • Bender, M. T. (2014). Yaratıcılık, kişilik ve sanatsal yaratma üzerine. Erciyes Sanat / Erciyes Üniversitesi Enstitüsü Dergisi, 1, 20-30.
  • Düz, N. (2017). Sanatta özne – nesne ilişkisi ve yaratıcılık. MSKU Eğitimi Fakültesi Dergisi, 4(2), 28-36.
  • Eker, B., Eryılmaz, B. (2019). Kimlik’te benlik inşası ve sanatçı şahsiyeti. SETSCİ Conferance Proceedings, 7(4), 121-126.
  • Eroğlu, Ö., Gürkök Uğur, T. (2005). Sanat yaratıcı sanat. Nelli Sanat Evi Yayını.
  • Giovacchini, P. L. (1920). Sanatın İlkeleri. (Çev. E. Külüğ). Dorlion Yayıncılık.
  • Güven Ak, K. (2020). Sanatın kimliği, kimliğin sanatı. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 8(48), 601-620.
  • Opal Academy. (2019). What is opal? www.opal.academy/home/2019/6/20/what-is-opal
  • İba, Ş. (2020). Sanatsal Yaratım Sürecinin Sanatçı Psikolojisine Etkileri. Sanat Dergisi, (36), 217-226.
  • Klee, P. (2002). Modern sanat üzerine. Altıkırkbeş Yayınları.
  • Küçükşen Öner, F. (2018). Sanat antropolojisinin sanat ve sanat eleştirisi açısından önemi. Folklor/Edebiyat, 24(95), 95-104.
  • Maharramov, H., Çelikbağ, T. (2023). Görsel sanatlarda algı ve optik illizyon kavramların önemi. Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi, 12(12), 136-148.
  • Maltaş, M. Ş. (2020). Modern sanatta soyut yaklaşımlar ve metafizik yönleri. Artuklu Sanat ve Beşerî Bilimler Dergisi, 4, 52-75.
  • Mammadov, S. (2019). Opalizm. Y. Bay (Ed.). Sokar Yayınları.
  • Mammadov, S. (2022). Opalism. https://www.sakitmammadov.art/opalism
  • Özbey, V. (2021). Kurtuluş sonrası Şuşa tarihî ve mimarî koruma alanı kültürel mirasının korunmasına yönelik ilk çalışmalar. Orta Doğu ve Orta Asya-Kafkaslar Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 1(1), 1-15.
  • Özçakır, Ö. (2020). İnönü Dereyalak opal oluşumlarının jeolojik ve gemolojik incelenmesi. Mühendislik Araştırmaları 151718524 Kırma Öğütme Araştırmaları Projesi olarak Hazırlanmıştır. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Maden Mühendisliği Bölümü. Eskişehir.
  • Özsoy, V., Ayaydın, A. (2016). Görsel tasarım öge ve ilkeleri (1 Baskı). Pagem Akademi Yayıncılık.
  • Petilon, F. (2020, 6 Şubat). Renklere tutkun bir sanatçı Sakit Mammadov. Şalom Dergi. https://dergi.salom.com.tr/haber-154-_renklere_tutkun_bir_sanatci_sakit_mammadov
  • Pelin, G. (2021). Renkler Tarih- kültür--sanat- psikoloji (2 Baskı). Destek Yayınları.
  • Yalur, E. (2020). “Modern Grafik Tasarımda Fovizmin Etkisi”. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi. 2(3), 213-230.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section Research Articles
Authors

Hamid Maharramov 0009-0005-3332-6431

Publication Date March 20, 2024
Submission Date February 6, 2024
Acceptance Date March 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Maharramov, H. (2024). Opalizmin Resim Sanatına Estetik Zenginlikleri ile Katkısı. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 9(1), 79-102.

logo.svg     88x31.png    ith-logo.png   doi-min.png.pagespeed.ce.drgOh_5bqH.png

International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.

International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.