Research Article
BibTex RIS Cite

Storytelling and Trauma in Historiographic Metafiction: Penelope Lively’s Moon Tiger

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 103 - 113, 20.06.2024

Abstract

This study explores the use of storytelling as a narrative strategy in Penelope Lively’s novel Moon Tiger, within the context of historiographic metafiction. This study is important for the field since there are not enough studies in literature which explores the use of storytelling as a narrative strategy in historiographic metafiction. The study argues that Penelope Lively employs metafictional elements to demonstrate that storytelling can serve as a healing process for characters experiencing war trauma, challenging the conventional boundaries between fiction and history. The protagonist, Claudia, engages in a fragmented narrative, questioning the concept of time and presenting alternative versions of history. The study examines Claudia’s nonlinear storytelling, her skepticism towards objective history, and her exploration of the subjective nature of memory. The study emphasizes Claudia’s personal history as a form of resistance to the official history and highlights the novel’s contribution to the development of historiographic metafictional elements. Lively’s Moon Tiger is portrayed as a thought-provoking exploration of the interplay between personal and official histories, inviting readers to reconsider traditional notions of historiography. Ultimately, this study claims that it is only through verbalizing traumatic war experiences that the characters in the novel can reveal, present, and confront their war traumas. The small stories they construct serve as a relief for their traumatic war pains. In these stories, the protagonists sometimes modify, change or hide the truths about their traumatic war experiences as an outcome of their traumatic memory. In this sense, this study demonstrates that storytelling is a beneficial narrative strategy for revealing, presenting, and confronting traumatic war pains for both individuals and communities.

References

  • Andermahr, S., Pellicer-Ortin, S. (Ed.). (2013). Trauma narratives and herstory. Palgrave Macmillan.
  • Appleby, J., et al. (1994). Telling the truth about history. W. W. Norton & Company.
  • Brown, L. S. (1995). Not outside the range: One feminist perspective on physic trauma in Trauma: explorations in memory (p. 110-112). The John Hopkins U. P.
  • Caruth, C. (1996). Trauma: Explorations in memory. John Hopkins United Press.
  • Caruth, C. (1996). Unclaimed experience: Trauma, narrative, and history. John Hopkins United Press.
  • Fonioková, Z. History, Storytelling, and Narrative Construction of Reality in Graham Swift’s Waterland. Revue Belge de Philologie et D'histoire, 95(3), 561-574. History, Storytelling, and Narrative Construction of Reality in Graham Swift’s Waterland - Persée (persee.fr)
  • Hutcheon, L. (1991). Narcissistic narrative: The metafictional paradox. Routledge.
  • Hutcheon, L. (1988). A Poetics of postmodernism: History, theory, fiction. Routledge.
  • Krystal, H. (2017). Trauma and Affects. The Psychoanalytic Study of the Child, 33(1), 81-116. https://doi.org/10.1080/00797308.1978.11822973
  • Lively, P. (1987). Moon tiger. Penguin Books.
  • Tangherlini, T. R. (1998). Talking trauma: Paramedics and their stories. University Press of Mississippi.
  • Van Der Kolk, B. and Onno Van Der H. (1995). The intrusive past: The flexibility of memory and the engraving of trauma in Trauma: Explorations in memory (158-182). The John Hopkins U. P.
  • Welsch, K. A. (2021). History as Complex Storytelling. College Composition and Communication, 50(1), 116-122. https://doi.org/10.2307/358359

Tarihsel Üstkurmacada Hikâye Anlatımı ve Travma: Penelope Lively’nin Ay Kırıkları Romanı

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 103 - 113, 20.06.2024

Abstract

Bu çalışma, Penelope Lively'in Ay Kırıkları adlı romanında anlatının bir anlatı stratejisi olarak kullanımını, tarihsel üstkurmaca bağlamında incelemektedir. Bu çalışma, edebiyat alanında, tarihsel üstkurmacada anlatının bir anlatı stratejisi olarak kullanımını analiz eden yeteri kadar çalışma olmaması nedeniyle önemlidir. Çalışma, Penelope Lively'in üstkurmaca unsurlarını kullanarak hikâye anlatımının, savaş travması yaşayan karakterler için bir iyileşme süreci olarak hizmet edebileceğini, kurgu ile tarih arasındaki geleneksel sınırları sorguladığını iddia etmektedir. Ana karakter Claudia, parçalı bir anlatıya bürünerek zaman kavramını sorgular ve tarihin alternatif versiyonlarını sunar. Çalışma, Claudia'nın belli bir zaman çizgisi olmayan anlatısını, nesnel tarih konusundaki kuşkularını ve belleğin subjektif doğasını incelemektedir. Claudia'nın kişisel tarihini resmi tarihe karşı bir direniş biçimi olarak vurgulamakta ve romanın tarihî üstkurmaca unsurlarının gelişimine katkısını ön plana çıkarmaktadır. Lively'in Ay Kırıkları, kişisel ve resmi tarihler arasındaki etkileşimin düşündürücü bir keşfi olarak tasvir edilir ve okuyucuları geleneksel tarih anlayışlarını yeniden düşünmeye davet eder. Sonuç olarak, bu çalışma, romanın karakterlerinin sadece travmatik savaş deneyimlerini sözel olarak ifade ederek, ortaya çıkararak ve yüzleşerek ortaya koyabileceklerini iddia eder. Karakterlerin inşa ettikleri küçük hikâyeler, travmatik savaş acılarına karşı bir rahatlama olarak hizmet eder. Bu hikâyelerde, kahramanlar bazen travmatik savaş deneyimleriyle ilgili gerçekleri değiştirir, düzeltir veya gizlerler, bu da travmatik belleklerinin bir sonucu olarak ortaya çıkar. Bu bağlamda, bu çalışma, hikâye anlatmanın, hem bireyler hem de toplumlar için travmatik savaş acılarını ortaya çıkarma, sunma ve yüzleşme konusunda faydalı bir anlatı stratejisi olduğunu göstermektedir.

References

  • Andermahr, S., Pellicer-Ortin, S. (Ed.). (2013). Trauma narratives and herstory. Palgrave Macmillan.
  • Appleby, J., et al. (1994). Telling the truth about history. W. W. Norton & Company.
  • Brown, L. S. (1995). Not outside the range: One feminist perspective on physic trauma in Trauma: explorations in memory (p. 110-112). The John Hopkins U. P.
  • Caruth, C. (1996). Trauma: Explorations in memory. John Hopkins United Press.
  • Caruth, C. (1996). Unclaimed experience: Trauma, narrative, and history. John Hopkins United Press.
  • Fonioková, Z. History, Storytelling, and Narrative Construction of Reality in Graham Swift’s Waterland. Revue Belge de Philologie et D'histoire, 95(3), 561-574. History, Storytelling, and Narrative Construction of Reality in Graham Swift’s Waterland - Persée (persee.fr)
  • Hutcheon, L. (1991). Narcissistic narrative: The metafictional paradox. Routledge.
  • Hutcheon, L. (1988). A Poetics of postmodernism: History, theory, fiction. Routledge.
  • Krystal, H. (2017). Trauma and Affects. The Psychoanalytic Study of the Child, 33(1), 81-116. https://doi.org/10.1080/00797308.1978.11822973
  • Lively, P. (1987). Moon tiger. Penguin Books.
  • Tangherlini, T. R. (1998). Talking trauma: Paramedics and their stories. University Press of Mississippi.
  • Van Der Kolk, B. and Onno Van Der H. (1995). The intrusive past: The flexibility of memory and the engraving of trauma in Trauma: Explorations in memory (158-182). The John Hopkins U. P.
  • Welsch, K. A. (2021). History as Complex Storytelling. College Composition and Communication, 50(1), 116-122. https://doi.org/10.2307/358359
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Modernist/Postmodernist Literature
Journal Section Research Articles
Authors

İsmet Toksöz 0000-0001-8882-4888

Early Pub Date June 16, 2024
Publication Date June 20, 2024
Submission Date February 9, 2024
Acceptance Date April 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Toksöz, İ. (2024). Tarihsel Üstkurmacada Hikâye Anlatımı ve Travma: Penelope Lively’nin Ay Kırıkları Romanı. Uluslararası İnsan Ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 9(2), 103-113.

logo.svg     88x31.png    ith-logo.png   doi-min.png.pagespeed.ce.drgOh_5bqH.png

International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.

International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.