This study explores the use of storytelling as a narrative strategy in Penelope Lively’s novel Moon Tiger, within the context of historiographic metafiction. This study is important for the field since there are not enough studies in literature which explores the use of storytelling as a narrative strategy in historiographic metafiction. The study argues that Penelope Lively employs metafictional elements to demonstrate that storytelling can serve as a healing process for characters experiencing war trauma, challenging the conventional boundaries between fiction and history. The protagonist, Claudia, engages in a fragmented narrative, questioning the concept of time and presenting alternative versions of history. The study examines Claudia’s nonlinear storytelling, her skepticism towards objective history, and her exploration of the subjective nature of memory. The study emphasizes Claudia’s personal history as a form of resistance to the official history and highlights the novel’s contribution to the development of historiographic metafictional elements. Lively’s Moon Tiger is portrayed as a thought-provoking exploration of the interplay between personal and official histories, inviting readers to reconsider traditional notions of historiography. Ultimately, this study claims that it is only through verbalizing traumatic war experiences that the characters in the novel can reveal, present, and confront their war traumas. The small stories they construct serve as a relief for their traumatic war pains. In these stories, the protagonists sometimes modify, change or hide the truths about their traumatic war experiences as an outcome of their traumatic memory. In this sense, this study demonstrates that storytelling is a beneficial narrative strategy for revealing, presenting, and confronting traumatic war pains for both individuals and communities.
Bu çalışma, Penelope Lively'in Ay Kırıkları adlı romanında anlatının bir anlatı stratejisi olarak kullanımını, tarihsel üstkurmaca bağlamında incelemektedir. Bu çalışma, edebiyat alanında, tarihsel üstkurmacada anlatının bir anlatı stratejisi olarak kullanımını analiz eden yeteri kadar çalışma olmaması nedeniyle önemlidir. Çalışma, Penelope Lively'in üstkurmaca unsurlarını kullanarak hikâye anlatımının, savaş travması yaşayan karakterler için bir iyileşme süreci olarak hizmet edebileceğini, kurgu ile tarih arasındaki geleneksel sınırları sorguladığını iddia etmektedir. Ana karakter Claudia, parçalı bir anlatıya bürünerek zaman kavramını sorgular ve tarihin alternatif versiyonlarını sunar. Çalışma, Claudia'nın belli bir zaman çizgisi olmayan anlatısını, nesnel tarih konusundaki kuşkularını ve belleğin subjektif doğasını incelemektedir. Claudia'nın kişisel tarihini resmi tarihe karşı bir direniş biçimi olarak vurgulamakta ve romanın tarihî üstkurmaca unsurlarının gelişimine katkısını ön plana çıkarmaktadır. Lively'in Ay Kırıkları, kişisel ve resmi tarihler arasındaki etkileşimin düşündürücü bir keşfi olarak tasvir edilir ve okuyucuları geleneksel tarih anlayışlarını yeniden düşünmeye davet eder. Sonuç olarak, bu çalışma, romanın karakterlerinin sadece travmatik savaş deneyimlerini sözel olarak ifade ederek, ortaya çıkararak ve yüzleşerek ortaya koyabileceklerini iddia eder. Karakterlerin inşa ettikleri küçük hikâyeler, travmatik savaş acılarına karşı bir rahatlama olarak hizmet eder. Bu hikâyelerde, kahramanlar bazen travmatik savaş deneyimleriyle ilgili gerçekleri değiştirir, düzeltir veya gizlerler, bu da travmatik belleklerinin bir sonucu olarak ortaya çıkar. Bu bağlamda, bu çalışma, hikâye anlatmanın, hem bireyler hem de toplumlar için travmatik savaş acılarını ortaya çıkarma, sunma ve yüzleşme konusunda faydalı bir anlatı stratejisi olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Modernist/Postmodernist Literature |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 16, 2024 |
Publication Date | June 20, 2024 |
Submission Date | February 9, 2024 |
Acceptance Date | April 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |
International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.