İşitme engeli, bireyin gelişimini, sosyal çevresi ile uyumunu ve özellikle iletişim becerilerini yeterince yerine getirememesine neden olan hafif dereceden çok ileri dereceye kadar değişebilen işitme yetersizliği durumdur. İşitme kaybı olan çocukların erken dönemde okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesi, okuma yazma eğitimi ve sonrasında işitme kaybı olan çocuklar ile işitme kaybı olmayan yaşıtları arasındaki farkın azaltılması için sağlanan eğitimin içeriği ve eğitim ortamının eğitim içeriğini desteklemesi önemlidir. Eğitim kurumlarının evrensel bir tasarıma sahip olması, işitme kayıplı çocuklar ile işiten çocuklar arasında kaynaştırma eğitim yapılarak işitme kayıplı çocukların eğitimlerinin desteklenmesi ve erken yaşta doğru bir eğitim ile eğitim hayatına kazandırılması iç mekan tasarımlarının içeriği ile ilişkilidir. Kurumların iç mekanlarının doğru ve amacına uygun olacak şekilde tasarlanması, işitme kayıplı çocukların eğitim sürecinde eksiksiz ve doğru bir şekilde eğitim almasını desteklemektedir. Bu çalışma kapsamı, işitme kayıplı çocukların eğitim kurumları iç mekan tasarım ölçütlerinin belirlenmesi ve İşitme Engelli Çocuklar Eğitim, Araştırma ve Uygulama Merkezi’nde (İÇEM) yapılan alan çalışmasından oluşmaktadır. Çalışmanın yönteminde ilk aşama işitme kayıplı çocuklar ve eğitimleri, mekanda işitsel algı, görsel algı, dokunsal algı üzerine alanyazın araştırması yapılmasıdır. Alan çalışması kısmını, İÇEM’de iç mekanın fotoğraflandırılması, Sınıf(lar)ın rölövelerinin alınarak plan/kesit çizimlerinin yapılması, mekanı kullanan öğretmen ve öğrencilerin gözlenmesi ve eğitmenlere mekana ilişkin mekan algısı kapsamında hazırlanan anketin uygulanması şeklindedir. Veri toplama aracı, fotoğraf ve video analizi, görüşme soruları ve gözlemdir. Verilerin analizi sonucunda; işitme kayıplı çocukların eğitim sürecinde karşılaştığı zorlukları anlamak ve bu zorlukların üstesinden gelmek için iç mekan tasarımında ideal ortamı sağlayacak ölçütler tespit edilmiştir. Literatürde işitme kayıplı çocukların eğitim mekanlarının tasarım ölçütlerine yönelik sınırlı bilgi bulunması, bu araştırmanın önemini arttırmakta ve alanyazına yeni bilgiler kazandırarak işitme kayıplı öğrencilerin eğitim mekanları tasarımı konusunda katkı sunmaktadır.
Hearing impairment is a condition that varies from mild to profound hearing loss, preventing individuals from fully developing their communication skills, adapting to their social environment, and performing adequately in various aspects of life. Developing early literacy skills in children with hearing loss, providing appropriate reading and writing education, and ensuring that the educational content and environment support their learning are crucial to reducing the gap between children with and without hearing loss.
It is important for educational institutions to adopt a universal design approach to facilitate inclusive education, allowing children with hearing loss to receive education alongside their hearing peers. Providing appropriate early education and designing learning environments to support educational content are key factors in integrating children with hearing loss into the education system. Well-designed interior spaces in educational institutions help ensure that children with hearing impairments receive accurate and comprehensive education.
This study focuses on determining the interior design criteria of educational institutions for children with hearing loss, based on field research conducted at the Educational, Research, and Application Center for Hearing-Impaired Children (İÇEM). The methodology consists of a literature review on hearing-impaired children, their education, and sensory perception in space (auditory, visual, and tactile perception). The field study includes photographing the interior of İÇEM, taking measurements of the classrooms to create plan and section drawings, observing teachers and students using the space, and conducting a survey with educators regarding their spatial perception of the environment.
The data collection methods include photo and video analysis, interview questions, and observation. Through data analysis, design criteria have been identified to create an ideal environment that addresses the challenges faced by children with hearing loss in their educational process. Since there is limited information in the literature regarding the design criteria of educational spaces for hearing-impaired children, this research holds significant value. By contributing new insights to the field, it aims to enhance the design of educational environments for students with hearing impairments.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architectural |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 16, 2025 |
Publication Date | September 20, 2025 |
Submission Date | February 6, 2025 |
Acceptance Date | September 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 3 |
International Journal of Human and Art Studies İJHAR; Licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.
International Journal of Human and Art Studies IJHAR has been registered with the decision of the Turkish Patent and Trademark Office, numbered 71248886-2020/24446 / E.2020-OE-458377.